Oldtimers

Nieuws, aankondigingen en andere berichten

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Oldtimers

Bericht door Teevee » ma okt 29, 2012 7:07 pm

Vanaf volgend jaar zijn oldtimers niet langer vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. :evil:

Met dank aan de nieuwe regering.


Of pas in 2014, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Heeft iets te maken met de tijd die het kost om regeerakkoord om te bouwen naar daadwerkelijke regelgeving.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Captain Krimson
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 963
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:08 pm
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Captain Krimson » di okt 30, 2012 9:58 am

ik ga opeens 484 euro per jaar afdragen voor mijn eend op lpg...
[bluesbrother-mode] "are you a mechanic?" "no m'am, I'm a musician" [/bluesbrother-mode]

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » di okt 30, 2012 12:17 pm

Pure geldklopperij om een kleine groep ook nog eens te pakken :evil:
Dan lever ik wel een paar kentekens in...maar aan de andere kant komen er ook wel weer koopjes vrij omdat je dan toch moet betalen..
Maar blijft klote :x
MZlllss,Rob.
Fuel is what I burn!

Suzuki
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 680
Lid geworden op: do aug 07, 2008 8:07 pm

Geweldig !!!

Bericht door Suzuki » di okt 30, 2012 1:16 pm

Geweldig, zo een overheid die onder het mom van het milieu de kruimels pakt (158 mlj, moet het opleveren en zelfs dat is niet zeker, zie wat Rob al schets),
terwijl de grote jongens (de grote vervuilende industrie) buiten schot blijft.

Het is te hopen dat de tweede en eerste kamer dit ook tijdig inzien.

Groet, Suzuki

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » di okt 30, 2012 2:46 pm

een ramp voor oldtimerverzamelaars :evil:
Maar geldt dit voor alle gevallen of alleen voor nieuwkomers?

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » di okt 30, 2012 2:49 pm

JPi schreef:een ramp voor oldtimerverzamelaars :evil:
Maar geldt dit voor alle gevallen of alleen voor nieuwkomers?
de tijd zal het leren:

Code: Selecteer alles

Slecht nieuws voor oltimerbezitters: de vrijstelling van wegenbelasting voor klassiekers komt te vervallen. Of dit ook voor bestaande gevallen geldt is nog niet duidelijk, maar het veelbesproken onderwerp staat helaas weer op de agenda.

Na het gerommel van de afgelopen jaren rondom eventuele afschaffing van de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers, staat het onderwerp opnieuw op de agenda. Een nieuwe regering betekent nieuwe ‘kansen’ voor de overheid om deze regeling te schrappen.

Helaas is er nog weinig bekend, behalve dan dat deze besparing wordt opgevoerd als ‘milieumaatregel’. De invoering zal waarschijnlijk plaatsvinden in 2014 dus volgend jaar worden de details uitgewerkt. Dan pas weten we of de maatregel ook voor alle bestaande gevallen zal gelden.

Indirecte aanleiding voor de afschaffing is het feit dat oldtimers steeds vaker worden ingezet als ‘eerste auto’. De aanvoer van deze auto’s komt uit Duitsland, waar met name oude dieselmodellen massaal van de hand worden gedaan omdat ze in veel Duitse steden niet meer welkom zijn. We zullen de ontwikkelingen nauwgezet volgen.  

Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » wo okt 31, 2012 11:26 am

Een petitie tegen de oldtimer maatregel: http://www.knac.nl/petitie/

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » wo okt 31, 2012 12:17 pm

Een stukje FEHAC van het MZ forum geplukt:
De eerste reactie van de FEHAC is daar:

FEHAC persbericht
Bunnik, 30 oktober 2012
Oldtimer eigenaren onnodig getroffen door regeerakkoord
In het Regeerakkoord 2012 wordt aangegeven dat de reeds lang door de FEHAC bevochten
vrijstelling voor klassieke voertuigen vanaf 2014 komt te vervallen. Argument is dat dit vanuit
milieuoverwegingen wordt gedaan.
Bijdrage van oldtimer aan vervuiling milieu te verwaarlozen
Het argument dat met het opheffen van de fiscale vrijstelling het milieu wordt gediend zal niet opgaan.
Omdat de bijdrage van oldtimers aan vervuiling en CO2-emissies te verwaarlozen is. Van alle
kilometers die personen- en bedrijfsauto’s in Nederland afleggen is hooguit een kwart procent
afkomstig van oldtimers (in de zin van door liefhebbers gekoesterd erfgoed). Bovendien rijden deze
voertuigen vrijwel niet in de stad of tijdens de spits.
Helaas zijn oldtimers, door onjuiste interpretatie van een door het Planbureau voor de Leefbaarheid
uitgebracht rapport, recent in een kwaad daglicht komen te staan. Wetenschappelijk, onafhankelijk
onderzoek dat de FEHAC eerder heeft laten verrichten, laat een heel ander beeld zien. Namelijk dat
het gebruik van oldtimers zo gering is, dat het behalen van de doelstellingen op gebied van
vermindering van uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide niet in gevaar komt door het sporadische
gebruik van oldtimers.
Belastingopbrengst van oldtimer belasting zal sterk tegenvallen
De FEHAC bepleit dat het zeer onverstandig zou zijn om de al sinds 1994 bestaande vrijstelling van
wegenbelasting van oldtimers te beëindigen. De berekeningen die het Centraal Plan Bureau in
opdracht van een aantal politieke partijen heeft gemaakt van de opbrengst van zo’n maatregel geven
een misleidend beeld van de werkelijkheid. Immers, zoals het CPB zelf ook niet weerspreekt, men
heeft geen rekening gehouden met het enorme aantal voertuigen dat gedurende een groot deel van
het jaar geschorst zal worden, of zal worden geëxporteerd.
En evenmin is de uitval aan belastinginkomsten meegenomen: minder brandstofaccijns, maar vooral
minder BTW en andere opbrengsten uit de omvangrijke oldtimer-economie. En bedrijven zullen
moeten sluiten of mensen ontslaan. Maar het immateriële verlies moet misschien nog wel zwaarder
wegen. De uitoefening van de hobby wordt voor velen heel erg moeilijk of onmogelijk, en vele clubs en
daarmee de sociale structuren die daarmee zijn opgebouwd zullen teloor gaan.
De FEHAC vertrouwt er op dat ministers, staatssecretarissen en Tweede Kamerleden zich realiseren
hoe waardevol het is om de in de samenleving sterk verweven en een zonder subsidies goed
onderhouden cultureel mobiel erfgoed in stand te houden. Waardevol voor de liefhebbers zelf, maar
zeer zeker ook voor de rest van Nederland. Aan maatregelen, die nauwelijks wat opleveren heeft
niemand wat !
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie:
Dit persbericht is afkomstig van de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs),
Kosterijland 15, 3981 AJ Bunnik, T: 030-6595370, E: secretariaat@fehac.nl, I: www.fehac.nl
Voor nadere informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met:
Bert Pronk (voorzitter van de FEHAC) T 06-53131595 of met Bert de Boer (Public Relations) T 0654317390
Fuel is what I burn!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » wo okt 31, 2012 5:05 pm

De huidige regeling weer afschaffen is voorbeeldje 'paniekvoetbal' van de regering. Van 'ojee, er komen wel erg veel oude auto's bij' in plaats van 'waarom komen de oude auto's erbij?' en 'wie rijdt ermee, hoeveel km's per jaar, wat zijn de economische gevolgen?'.
Nu zitten we nog in een overgangsregeling naar 30 jaar. Dat is niet voor niets, auto's die tot eind jaren 80 zijn gemaakt zijn kwalitatief goed, mits goed onderhouden door de eerdere eigenaren. Over het algemeen haalt een auto in Nederland de 15 jaar niet eens. Voor die tijd is die al ingeruild voor een nieuwere en is de oude geëxporteerd naar Oost-Europa of Afrika, of domweg gesloopt. Je staan er soms van te kijken wat er op de sloop staat.
Eens te meer reden om de wegenbelasting te flexibiliseren. En daarvoor heb je helemaal geen ingewikkelde constructies als 'rekeningrijden' voor nodig.
Begin met een wet in te voeren die het terugdraaien van de km-stand verbied met daaraan verbonden strenge sancties. De Belgen hebben al zoiets, even netjes vragen hoe en wat en dan overnemen en waar nodig aanpassen.
Vervolgens registreer je van alle voertuigen de km-stand. En dat kan vrij eenvoudig via de Nationale Auto Pas. Bij iedere APK en voor auto's jonger dan 4 jaar bij iedere beurt. Geef burgers de mogelijkheid om zelf, via DigiD, tussentijds (bv iedere 3 maanden) de km-stand door te geven.
Dit houdt voor de overheid wel in dat, in plaats van nu vooraf, achteraf de wegenbelasting wordt betaald.
Je kunt het echter wel voor alle voertuigen laten gelden. Ook mensen met een oldtimer beseffen dat wegen onderhoud nodig hebben en zullen (naar mijn bescheiden mening) er geen probleem mee hebben om een, zij het bescheiden, bijdrage te leveren. Wat betref het 'milieu-argument': zolang onze overheid met het grootste gemak een milieuvergunning afgeeft voor een kolengestookte energiecentrale in de Eemshaven, die straks een veelvoud aan Co2 gaat uitstoten van het hele NL wagenpark, maak ik me daar niet druk over. Maar dat heet 'meten met twee maten' en 'dat is een besluit geweest van de vorige regering' en zal dat in de ogen van de huidige lichting onbetrouwbare maar gekozen leiders geen opgeld doen, ben ik bang.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

ratgert
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 271
Lid geworden op: do jul 08, 2010 5:46 pm
Locatie: oet grunn

Bericht door ratgert » do nov 15, 2012 3:25 pm

laatste nieuwtje op het oldtimerbelastingfront!!!http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... ard__.html
een echte roker is geen onruststoker!

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » wo apr 24, 2013 8:02 pm

Staatssecretaris Weekers (Financiën) heeft alsnog een akkoord gesloten met de oldtimeralliantie over de motorrijtuigenbelasting op oldtimers. Dat melden bronnen rondom de onderhandelingen aan BNR.
In de nieuwe plannen wordt de leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s opgetrokken naar 40 jaar. Benzineauto’s ouder dan 26 jaar komen in aanmerking voor het kwarttarief (maximaal 120 euro per jaar), maar dan mogen ze tijdens de wintermaanden (december, januari, februari) niet rijden. De oude schorsingsregels blijven gewoon van kracht, zo bevestigen bronnen rond het onderhandelinsproces.

Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. Er komt geen overgangsregeling bij deze categorie. Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen wel in aanmerking voor het kwarttarief. Daarmee is de dagenkaart definitief van de baan.

Nek uitgestoken
Volgens de alliantie steekt Weekers met deze plannen wel 'zijn nek uit', maar zal de klassiekerliefhebber zwaar getroffen worden. “Het gaat heel erg pijn doen", zegt Peter Staal, directeur van de KNAC. "Maar helaas, in deze politieke werkelijkheid is er niet meer te halen. We zijn absoluut niet blij met deze regeling, maar we verzetten ons er niet meer tegen.”

Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren.

Tweede Kamer
De Tweede Kamer is nu aan zet. De brief van staatssecretaris Weekers gaat vanavond nog de deur uit, melden bronnen aan BNR. Morgen is er overleg.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » wo apr 24, 2013 9:56 pm

Hoorde al eea van een maat van mij die ook weer eea via de FEHAC had vernomen..hij zou dus voor zijn voertuigen opeens 1700 euro belasting moeten gaan betalen :shock:
Nou bij mij gaan er 2 kenteken ingeleverd worden als ze daar ook nog geen geld voor gaan vragen :evil:
Mzzllls,Rob.
Fuel is what I burn!

Suzuki
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 680
Lid geworden op: do aug 07, 2008 8:07 pm

Bericht door Suzuki » wo apr 24, 2013 10:03 pm

Tjonge,

Net op tijd mijn MB 190 D, verkocht en mijn Peugeot 305 GR ingeruild voor een Subaru Vivio ( als eerste auto slechts 32,= houderschapbelasting) en een Volvo 244 op benzine (voelde de bui al hangen) uit 1976 gekocht als tweede auto ( nog 2 jaar 120,= betalen en dan 40 jaar).

Qua motors nog 2 Suzuki's GS uit 1977 dus die houden wij dan maar.

en 1 Kawasaki GTR 1000, die gaat geld kosten, nog even over nadenken.

Nu iedereen succes met het maken van reken sommetje, waarschijnlijk stijgen de prijzen van motoren en autos' explosief uit de jaren 73 en alles wat ervoor ligt.

Groet, Hj

Gebruikersavatar
de vlieger
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1589
Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
Contacteer:

Bericht door de vlieger » do apr 25, 2013 8:02 pm

nie klagen!!! oldtimer inschrijving voor motors heeft bij ons nooit bestaan!!!! belastingen voor iedereen!!! :P :P :twisted: :evil: :roll:
AfbeeldingAfbeelding
Een hoop Amigo's!!!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » vr apr 26, 2013 12:10 pm

de vlieger schreef:nie klagen!!! oldtimer inschrijving voor motors heeft bij ons nooit bestaan!!!! belastingen voor iedereen!!! :P :P :twisted: :evil: :roll:
In vergelijking met andere Europese landen betalen we veel wegenbelasting. Voor een auto van 1.000 kilo betaal ik € 372,00 per jaar. Voor een gewone middenklasser, Renaut Megane, € 672,00 per jaar. Rijdt je op LPG, betaal het dubbele, omdat de brandstof goedkoper is dan benzine (dat LPG een schonere brandstof is, is onbelangrijk, onze regering is niet milieubewust).
Het belastingtarief is hier progressief.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Plaats reactie