Problemen met de RDW - eigenbouw kentekens

Nieuws, aankondigingen en andere berichten

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Problemen met de RDW - eigenbouw kentekens

Bericht door Teevee » wo sep 25, 2013 7:11 pm

De RDW heeft 10 jaar zitten slapen met het keuren van de zelfbouwmotoren. Er zijn bedrijven die met hetzelfde blok en bak jaren naar de keuring in lelystad gegaan zijn en deze frames met kenteken verkopen. DIT IS NIET STRAFBAAR
Nu is er iemand bij de RDW wakker geworden en is de pleuris uit gebroken. Iedereen met een zelfbouwmotor wordt door de RDW en een forensisch onderzoeksteam onderzocht en een ieder wordt daar het zelfde behandeld. Is de conclusie: het blok heeft niet de nummers die met de keuring zijn opgeschreven en bij het framenummer horen, JE WORDT ALS DIEF BEHANDELT.
Opgepikt op motor-forum.nl
Wie weet heeft iemand er wat aan.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » wo sep 25, 2013 8:42 pm

No offence, maar er wordt wel (veel) meer onzin geroepen op MF :twisted: :twisted:
En als ik het bericht zo lees kan ik het nou niet echt een betrouwbare bron noemen :? :? Een bericht in een advertentie op marktplaats???????????????
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » do sep 26, 2013 6:11 am

magna schreef:No offence, maar er wordt wel (veel) meer onzin geroepen op MF :twisted: :twisted:
En als ik het bericht zo lees kan ik het nou niet echt een betrouwbare bron noemen :? :? Een bericht in een advertentie op marktplaats???????????????
Ja, daar heb ik ook zo mijn twijfels over. Maar bij het verhaal kan ik me nog wel wat voorstellen.
Ik heb helaas ook nog geen betere bron gevonden.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » wo okt 02, 2013 5:47 pm

Wat duidelijkere informatie:
Van de site van Bigtwin

Herkeuringen RDW!
We hebben op de redactie een aantal verontruste (en verontwaardigde) berichten binnen gekregen van bezitters van eigenbouw motoren. Zij zijn door het RDW opgeroepen om te verschijnen op een van de RDW keuringsstations. Voor de redactie reden om contact op te nemen met het RDW om te vragen wat er aan de hand is. Hierbij het antwoord van de RDW persvoorlichter:
“De RDW heeft de eigenaren van 394 zelfbouwmotorfietsen opgeroepen voor een keuring. Van de opgeroepen motorfietsen is vastgesteld dat zij ná de registratie in het kentekenregister een ander motorblok hebben gekregen. Dat mag officieel alleen na een keuring. De keuring is bedoeld om het vervangende motorblok te identificeren en om vast te stellen of de motorfiets nog aan de wettelijke voorschriften voldoet. Met deze actie wil de RDW de registratie van motorfietsen in het kentekenregister weer kloppend krijgen.”
Van sommige van deze motoren is het kenteken ingenomen, omdat ...getwijfeld wordt aan de identiteit van onderdelen, zoals motorblok, versnellingsbak en andere onderdelen met een nummer. Als je kenteken is ingenomen mag je er niet meer mee rijden. Vervelend is echter dat deze inname zonder duidelijke opgave van reden gebeurd en ook niet wordt aangeven wat er vervolgens gebeurd of moet gebeuren.
Er wordt vermoed dat de RDW en politie op deze manier er achter willen komen waar de gestolen Harleys blijven. Het omkatten van een gestolen Harley is tamelijk eenvoudig; Je koopt een eigenbouwframe met kenteken en je plaatst alle onderdelen van de gestolen motor in het frame. Om het motorblok een andere identiteit te geven koop je een set (aftermarket)carters en je zet alle onderdelen over. Ook verschijnen er wel eens blokken en onderdelen op Marktplaats. Als nietsvermoedende eigenbouwer koop je zo’n blok dat achteraf gestolen blijkt te zijn. Bij een controle zoals deze ben je mooi de sigaar. Toch zijn er ook blokken die niet zijn gestolen en toch geen identiteit hebben. Denk bijvoorbeeld aan een blok wat in elkaar is gezet met onderdelen die hier en daar zijn overgebleven.
Conclusie: zorg dat je bij alle onderdelen, waar een nummer in staat, de herkomst kan overleggen. En zeg nou zelf; je wilt toch geen gestolen onderdelen op je motor, want morgen kan je zelf de dupe zijn van diefstal.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Plaats reactie