wegenbelasting

Alls wat nergens iets mee te maken heeft

Moderators: Goos, Woody, Teevee

rADt
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 3060
Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
Locatie: 100% ZLD
Contacteer:

Bericht door rADt » zo jan 29, 2012 8:52 am

Teevee schreef:
beinhart schreef:
Dyrck schreef: ik heb 2 motoren uit 1988, maar aan eentje is door EML een bak geknutseld en opnieuw op kenteken gezet in 1991.
Heb ik dan een '88-er of een '91-er ?
bij mij is dat nooit op het kenteken erbij gezet dat er een zijspan aanhangt, moet dat dan?
hij was toen dat gebeurde wel al wegenbelastingvrij
Dat moet alleen als hij in de jaren 90 gebouwd is. De precieze jaartallen weet ik niet maar destijds moest hij dan door de RDW gekeurd worden.
Dyrck heeft een heel nieuw kenteken gekregen, ik heb bij de Sidewing een inlegvel waarop staat dat motor met kenteken ... geschikt is om zijspanwagen met framenummer ... te trekken.
Na een aantal jaar heeft de RDW dit weer afgeschaft en tegenwoordig staat alleen nog in de Regeling Voertuigen dat de zijspan deugdelijk bevestigd moet zijn.
Deugelijk zijn bevestigd, ... EN een lampje!
Radt, Ratter, Ratst.

voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4819
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door voodoo » zo jan 29, 2012 9:59 am

....of twee?
Stop making sense

rADt
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 3060
Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
Locatie: 100% ZLD
Contacteer:

Bericht door rADt » zo jan 29, 2012 1:19 pm

voodoo schreef:....of twee?
Mag ook. Ik had zo'n vrachtwagenlampje bovenop het spatbord. Aan de voorkant wit, achterkant rood.
Is minimaal, maar voldoende.
Radt, Ratter, Ratst.

Suzuki
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 680
Lid geworden op: do aug 07, 2008 8:07 pm

Bericht door Suzuki » zo jan 29, 2012 5:23 pm

De klok horen luiden, maar ik weet nog niet waar de klepel hangt, namelijk

Het blijkt dat er toch weer een wijze is waarop je geimporteerde motoren na 1986 op naam zijn gesteld en op bais van het bouwjaar toch in eerste instantie vrijstelling kregen en nu met de nieuwe regeling weer mogelijk in de houderschapbelasting gaan vallen te omzeilen te zijn.

Namelijk,

Gisterenavond vernam ik van een ingewijde dat het contructiejaar bepalend is van een voertuig. Dit schijnt weer anders te zijn dan bouwjaar.

In iedergeval je moet een bezwaarschrift indienen bij de belasting dienst en zij schijnen dan weer op basis van het constructiejaar vrijstelling te kunnen verlenen. Hoe het een en ander precies werkt kon ik gezien de herrie op het feest niet geheel volgen.

Ik dacht zo dat dit weer de moeite waard is om exact uit te zoeken, voor degene die nu weer dreigen of worden aangeslagen voor houderschap belasting.

Wie weet hier misschien al meer van, want deze regeling schijnt (met opzet) vrij onbekend te zijn want twee instantie werken elkaar hierin tegen.

Groet, Suzuki

Gebruikersavatar
Ben
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 127
Lid geworden op: zo dec 24, 2006 2:38 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door Ben » ma jan 30, 2012 6:56 pm

Ik weet wel dat bij de auto's alles na 1986 niet meer belastingvrij is of wordt
****GAAN IS GAAN
****PLAT IS PLAT

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » ma jan 30, 2012 8:55 pm

Ben schreef:Ik weet wel dat bij de auto's alles na 1986 niet meer belastingvrij is of wordt
dan loop je een beetje achter Ben.
Gewijzigde vrijstelling oldtimers
Vanaf 1 januari 2012 geldt een vrijstelling voor motorrijtuigen die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De datum 1e toelating bepaalt wanneer een motorrijtuig voor het eerst in gebruik is genomen.

Let op!

Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als deze niet bedrijfsmatig worden gebruikt.

Brandstoftoeslag
Als voor het motorrijtuig een brandstoftoeslag moet worden betaald, geldt de vrijstelling niet voor deze toeslag. De brandstoftoeslag moet dus betaald worden.

Overgangsregeling
In de volgende situaties krijgt u vrijstelling van belasting:

1.Het motorrijtuig is op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud.

2.Het motorrijtuig is in 1987 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 26 jaar geleden.

3.Het motorrijtuig is in 1988 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 27 jaar geleden.

4.Het motorrijtuig is in 1989 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 28 jaar geleden.

5.Het motorrijtuig is in 1990 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 29 jaar geleden.


Let op!

Voor de vrijstellingen 2 tot en met 5 moet een eventueel verschuldigde brandstoftoeslag wel worden betaald.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Suzuki
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 680
Lid geworden op: do aug 07, 2008 8:07 pm

Bericht door Suzuki » ma jan 30, 2012 10:02 pm

Ja, Magna dat zijn de regels zoals de RDW ze schint te ventileren. Maar nu schijnt het zo te zijn dat de belastingdienst met name omtrent het begrip datum van eertse toelating een andere interpertatie te geven en daar schiijnt de kneep te zitten voor al die mensen die een geïmporteerd voertuig hebben.

Meer weet ik er nog niet van, vandaar voor degene die het treft is het misschien de moeite waard om dit uit te zoeken.

Groet, Suzuki

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » ma jan 30, 2012 10:07 pm

Suzuki schreef:Ja, Magna dat zijn de regels zoals de RDW ze schint te ventileren. Maar nu schijnt het zo te zijn dat de belastingdienst met name omtrent het begrip datum van eertse toelating een andere interpertatie te geven en daar schiijnt de kneep te zitten voor al die mensen die een geïmporteerd voertuig hebben.

Meer weet ik er nog niet van, vandaar voor degene die het treft is het misschien de moeite waard om dit uit te zoeken.

Groet, Suzuki
Even beter opletten Suzuki, dit is enkel een reactie op de opmerking van Ben. De discussie wat de RDW in de praktijk als referentiedatum aan zal houden staat hier los van.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Suzuki
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 680
Lid geworden op: do aug 07, 2008 8:07 pm

Bericht door Suzuki » di jan 31, 2012 1:15 pm

Ja, ja

Gebruikersavatar
Ben
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 127
Lid geworden op: zo dec 24, 2006 2:38 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door Ben » wo feb 01, 2012 7:11 pm

Oke' ja ik zit al bijna 8 maanden in sierra leone.
Dus eingelijk loop ik wel een beetje achter sorry. :?
****GAAN IS GAAN
****PLAT IS PLAT

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » wo feb 01, 2012 7:26 pm

daar zul je geen last hebben van wegenbelasting :P
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Ben
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 127
Lid geworden op: zo dec 24, 2006 2:38 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door Ben » vr feb 03, 2012 6:30 pm

Nee hier koop je gewoon een rijbewijs voor 75 euro.
dan heb je ook alle rijbewijzen.
****GAAN IS GAAN
****PLAT IS PLAT

Plaats reactie