Pagina 1 van 19

Muis

Geplaatst: zo okt 24, 2010 4:27 pm
door magna
(The Ratbike Formerly Known As King Hulsson)
ipv iedere keer in "wa hedde vandaag weer uitgevrete" te posten, hier maar een eigen topic voor de CB350.
Captain Krimson schreef:King Hulsson has left the building:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
05-09-2010(Motor-Forum)
Yupz, MM start ook weer een keer een topic in brikken (een klassieker wil ik het niet meer noemen :X)
Vorige week heb ik van een mede-rataplanner een CB350F gekregen om er wat leuks van te maken. Ik heb genoeg wilde plannen, wat daarvan ook de eindstreep haalt zien we nog wel, 1 ding is iig zeker: het wordt een hardtail.
Door vandalisme bij de vorige eigenaar is de CB niet meer direct berijdbaar en hebben we 'm op een aanhanger mee naar z'n tijdelijke stalling genomen.
Afbeelding
Afbeelding

Wat mankeert er in elk geval aan:
hij zweet olie, geen idee hoeveel precies, het blok is al jaren niet schoongemaakt, dus geen idee van hoe lang de aanslag precies is, dus hoe groot de lekkage/zweten of van waar precies.
Afbeelding

Minstens 1 bougiekabel is nogal gaar, bij vochtig weer dansten de vonkjes vrolijk vertelde de vorige eigenaar. hier zet ik wel nieuwe kabels aan
Afbeelding

Door vandalisme ontbreekt er wat waardoor de motor een beetje arm loopt waarschijnlijk :+
Afbeelding
Het filterhuis is nog wel aanwezig, maar het filter zelf ontbreekt ook weer. Dat wordt dus ergens een spruitstuk op de kop tikken. Heeft iemand nog wat rondslingeren?

De vorkkeerringen zijn ook lek.
De banden zijn behoorlijk slap door het lange stil staan, maar volgens mij niet lek.
Accu is natuurlijk leeg en wellicht dood, nog niet gecheckt.
benzine zit er ook al ruim een jaar in en zal ik ook maar vervangen.
De motor is met benzinekraan dicht weggezet, dus hoeveelheid gom zal (hopelijk) meevallen in de carbs, we zullen zien.

Momenteel staat ie geparkeerd bij m'n ouders in de tuin, netjes onder een motorhoes, te wachten tot ik binnenkort de ruimte heb om 'n hierheen te halen. De planning is om dat rijdend te doen, dus prioriteit is om 'm redelijk te laten lopen en dan demonteren, enigszins reinigen en dan verbouwennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn *O* *O*


16-10-2010

[s]Vandaag[/s] gisteren begonnen met de CB weer tot leven wekken.
De carbs eruit halen was een peuleschil zonder luchtfilterhuis en spruitstuk :+
Alles weer terugplaatsen NIET :( het heeft me een deel van m'n scheldwoordenvocabulair gekost voordat het spruitstuk op allevier de carbs er goed op zat.
Los rekje:
Afbeelding
erg kaal zo
Afbeelding

en zonder vlotterbakjes
Afbeelding
Gezien het gegeven dat de motor al minimaal een jaar stil stond zagen ze er nog netjes uit vanbinnen, geen aanslag, enkel wat losse troep onderin de vlotterbakken. Waarom moet het toch altijd zo zijn dat de o-ringen van de vlotterbak-afdichting nooit fatsoenlijk terug passen maar ruim te groot zijn geworden :( :( (retorische vraag)

Afbeelding
Hier gaat echt geen mooie vonk meer van komen :N nieuwe bougiekabel is inmiddels aangeschaft, nu v/d week wat hobbyen om ze er aan te maken*O*. En dan volgende week het grote moment, startie of startie niet :P
De oude peut is ook al afgetapt (en gewoon in de tank van m'n gebruiksmotor bijgedonderd, hij heeft nog geen slag verkeerd geslagen.

16-10-2010
Captain Krimson schreef:Ik duim hard mee.

Vandaag was ik bij de crematie van de vader van Criticz, maakte veel indruk op me. Vanavond speelde ik in een klein theater in Arnhem. Zo was ik de hele dag (ben net thuis) onderweg met Plato (zo is de suz gedoopt) en ik kwam met brede glimlach en soppend in mijn laarzen thuis. Plato heeft geen slag verkeerd geslagen en onderscheidt zichzelf daarmee aanzienlijk van King Hulsson die bij enkele spatjes water al werk weigerde.

Dus Woody, nogmaals bedankt en gut wat is Plato een prettige motor!
dat vind ik niet gek als 3 van de 4 bougiekabel-aansluitingen op de bobineer zo uit zien ;):

Afbeelding

klusje voor v/d week :-** :-**

17-10-2010
Dyrck schreef:'k Heb ook nog 2 boubines liggen met z'n aansluiting (stuk dus).
Hoe maak je zo iets?
vanmiddag "ff" nieuwe bougiekabels aan de bobines gezet.
Afbeelding
Afbeelding

een bougiedop is toch wel aan vervanging toe :+
Afbeelding


weer lekker aan elkaar gesoldeerd
Afbeelding

ook de laagspanningsaansluitingen hadden wat soldeerwerk nodig ;)
Afbeelding


Zo eentje klaar, weer lekker dichtgeplakt met hotglue
Afbeelding

en klaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Afbeelding

24-10-2010
Gisteren de CB naar huis gehaald, op de aanhanger -O- , hij startte dus niet.
Eerst een tijd weer bezig geweest met de carbs, met het open draaien van de benzinekraan (klopt het dat deze alleen in de middelste stand benzine doorlaat :? ) liepen allevier de carbs over :(
carbs er maar weer tussenuit gevrot en weer op de werkbank. vlotterpennen hebben allevier slijtagesporen en zijn "dus" aan vervanging toe. Maar na het nog eens extra gereinigd te hebben lekte het (voor nu) iig niet meer.
Als ik de carbs op z'n kop zet, staan niet allevier de vlotters even hoog i.e. sommigen zakken wat verder door. Als ik ze echter een voor een zo houd dat ze de vlotterpen NET raken, staan ze wel allemaal mooi parallel met het pasvlak van het carburateurhuis. Is dat normaal :?
Daarna weer met veel moeite het spruitstuk op de carbs vast gekregen (goed genoeg naar m'n zin voor een testritje iig)
De bougies ff bekeken natuurlijk, de kleurtjes waren niet verkeerd, maar wel 3 DRIE!! verschillende bougies _O-:
Afbeelding
Aankicken: no effect, aan de starthulp(auto) hangen: no effect -O- , na snelle contole: geen vonk. Dan maar op de aanhanger mee naar huis.

Vandaag ff wat tests gedaan/zaken gecontroleerd:
Compressie: allevier zo rond de 8bar bij koude motor, dit moet volgens m'n Peters 12 bar zijn, maar normaal dan toch bij warme motor gemeten. Geen idee of 8bar koud nog acceptabel is (beestje heeft 77K gelopen en hoeft van mij niet in topconditie te raken, maar toch wel netjes lopen.
Bougies allevier (klets)nat van de benzine, benzine krijgt ie dus wel :+
Bobines op continuïteit gecontroleerd:
linker Bobine, primair:
Afbeelding
Secundair:
Afbeelding

rechtse bobine, primair:
Afbeelding
secundair:
Afbeelding

Nou heb ik geen kloot verstand van elektronica of multimeter aflezen en weet derhalve ook niet hoeveel Ohm de weerstanden nou precies zijn en of ze goed zijn, maar er is iig continuïteit, dat weet ik dan nog net :P
(kan iemand anders me dat vertellen, please, in de handboeken worden ook geen waardes vermeld.)
Dat wordt dus nog wat verder zoeken waarom ik geen vonk heb, volgende punt worden dan de contactpunten :? De motor is destijds iig rijdend weggezet, maar helaas ook ten prooi gevallen aan vandalisme, dus wie weet wat er nog meer kapot ketrokken.getrapt is -O-

Ook viel me op dat bij de linker bobineaansluitingen 1 "loze aansluiting" overbleef :? een zwarte draad:
Afbeelding
de overige, wel aangesloten draden zijn Geel, Zwart/Wit en Lichtblauw. Ik heb het el. schema nog niet nauwkeurig bekeken, maar met ff snel kijken kon ik 'm zo niet herleiden -O-
Iemand?
p.s. let niet op de blauwe draad, dit is een nieuw aangesoldeerde draad aan de bobine, geel had ik momenteel niet, maar wordt nog aangepast.

Geplaatst: zo okt 24, 2010 6:03 pm
door stitch
chris :
als je de bobine wilt testen, dan accuutje pakken, massa (-) aan bevestiging bobine doen en de laagspanningskabel even tegen de plus drukken en loslaten. De massa van de bougie ook even aan massa(- accu ) doen.

Zo teste ik de bobines ook.

Geplaatst: zo okt 24, 2010 6:17 pm
door magna
Van de week op het erk eens kijken of ik een gebruikte rolstoelaccu op de kop kan tikken en dan zal ik ff testen.
Omdat alle circuits continuïteit hebben, ZOU het moeten werken.

Geplaatst: ma okt 25, 2010 11:28 am
door Woody
Een 350 kan best wel eens dezelfe makke hebben als een 400, dwz dat de pakkingen zo rond de 80K gaan zweten. Bij 100K wordt het nog erger en dan zijn meestal de zuigerveren op hun eind. Gevolg is nog hoger olieverbruik en lagere topsnelheid. En waterdichte laarzen (elk nadeel hep z'n voordeel, J. Cruyff). :wink:

Geplaatst: ma okt 25, 2010 2:53 pm
door mania
:?

Geplaatst: ma okt 25, 2010 4:12 pm
door magna
Woody schreef:Een 350 kan best wel eens dezelfe makke hebben als een 400, dwz dat de pakkingen zo rond de 80K gaan zweten. Bij 100K wordt het nog erger en dan zijn meestal de zuigerveren op hun eind. Gevolg is nog hoger olieverbruik en lagere topsnelheid. En waterdichte laarzen (elk nadeel hep z'n voordeel, J. Cruyff). :wink:
Nou, zweten doet ie ALLANG, te zien aan de conserverende laag op het blok ;D. Planning is iig de kop- en voetpakking te vervangen, maar als ik het kan laten de zuigerveren toch nog niet..

Geplaatst: wo okt 27, 2010 8:52 pm
door sjoemie
ik heb hier noog een cb400f staan.
ik kijk morgen even voor je hoe je deze het makkelijkst met zo min mogelijk stroomkabels kunt laten lopen, als die van mij het doet mag je mijn bobines wel hebben / ruilen tegen die van jou.

Geplaatst: wo okt 27, 2010 9:16 pm
door magna
sjoemie schreef:ik heb hier noog een cb400f staan.
ik kijk morgen even voor je hoe je deze het makkelijkst met zo min mogelijk stroomkabels kunt laten lopen, als die van mij het doet mag je mijn bobines wel hebben / ruilen tegen die van jou.
zoiets waarschijnlijk :P
Afbeelding
zo ga ik (uiteindelijk?) tenminste m'n bedrading opbouwen, zo minimaal mogelijk.

Geplaatst: wo okt 27, 2010 9:22 pm
door voodoo
tussen de twee bobines staat een dinges met de text "points".

Goh wat zouden ze daar mee bedoelen? :wink:


Hee, u heb uw post ge-edit. pffff.

Geplaatst: do okt 28, 2010 12:16 am
door sjoemie
http://oldmanhonda.com/MC/wiring350F.html

ik had deze al eerder geplaatst bij techniek.
misschien heb je hier ook iets aan?

Geplaatst: do okt 28, 2010 5:15 am
door magna
Die is idd wel erg makkelijk, thanks

Geplaatst: vr okt 29, 2010 5:53 pm
door magna
Ik ben vandaag verder begonnen met [s]slopen [/s]demonteren en de bedrading meteen goed nalopen. De funktie van het losse mystery-stekkertje is ook gevonden: het bleek bij de claxon te horen.
Ook de contactpunten bekeken, deze stonden bij 2-3 zo voor mijn amateuroog (en nog zonder testlampje) een pietsie laat, maar voor 1-4 stond zo'n 10-20[sup]o[/sup] laat :o
Daar gaat eerst nog wat afstelwerk in zitten. Dit verklaard volgens mij wel waarom hij niet loopt :?

@ Crimson: nog een mogelijke oorzaak van het slechte lopen bij regen ontdekt: De ontstekingsdeksel bevat geen rubberen pakkingring meer, als het regent kan vocht vrij gemakkelijk bij de ontsteking binnendringen
:evil:

@ sjoemie: Als de bobines het/een probleem blijken te zijn, maak ik graag gebruik van je aanbod. Eerst kijken wat het allemaal doet na wat afstelwerk.

Geplaatst: vr okt 29, 2010 6:39 pm
door redman
Rene van maanen uit Klarenbeek heeft van alles voor de oude CB modellen.
Zie ook www.honda4.nl
Is een fatsoenlijke kerel.
Gr Redman

Geplaatst: vr okt 29, 2010 6:58 pm
door magna
Yup, ik ken de site al en kan al van meerdere personen onderdelen "krijgen" indien nodig.

Geplaatst: za okt 30, 2010 6:12 am
door redman
Ik heb niks meer van de CB fours.Alles verkocht samen met Dirty herrie.
Ga zelf achter een CB 250 tweepitter legermotor van het franse leger aan die nu eens in orginele staat teruggebracht gaat worden. :D
Als afkickhulp voor het nauwelijks meer kamperen.Ben volgens Marion nogal rusteloos de laatste tijd :lol:
Als ik spullen tegenkom van de 350 bij anderen zal ik aan je denken.
Succes.
Gr Redman