klepjes stellen.

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Plaats reactie
redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

klepjes stellen.

Bericht door redman » di feb 13, 2007 9:34 pm

Vanavond ff tijd om de kleppen te stellen van het CBtje.Tenminste dat was de bedoeling.Op de fiets naar het sleutelhok toe.Is gezond.Daar brak bij het opklappen de buddysit af maar met wat koperdraad deze weer vastgezet.Daarna de tank van de cb afgepeuterd,bougies eruit gedraaid en onstekingsdeksel eraf, en vol goede moed de 8 doppen losdraaien waarachter zich de kleppen bevinden.Je raad het al, 7 gingen er makkelijk los maar de achtste brak af op de rand van de schroefdraad. :oops:
Kut kut kut....Dat moet ook eigenlijk niet met een griptang hoeven.De schroefdraad met een hamer,schroevendraaier, veel geduld en wat lelijke woorden er toch uitgekregen.Toen met stampertje weer even naar huis want ik bewaar van alles en meende nog enige van die doppen te hebben in een of ander kistje.Na een half uur zoeken vond ik ze toch nog terug.Ja, wie wat bewaard heeft wat.Al is het ook makkelijk als je weet waar.
De klepspeling van de inlaatkleppen gesteld want deze is 0,05 maar de uitlaatkleppen 0,08 en die voelermaat lag,je raad het al,thuis.Barst dacht ik.Dan maar de volgende keer want tikken is wat ze nu doen en da's minder erg dan als je ze helemaal niet meer hoort.
De doppen,bougie's en tank teruggeplaatst en nu maar hopen dat er geen stukje dop in het blok is gevallen.
Hij doet het iig nog wel.
Meteen olie bijgevuld en het CBtje kan er weer even tegen.
Dat was een avondje sleutelen.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Bericht door Goos » di feb 13, 2007 11:41 pm

Zo'n verhaal klinkt me bekend!

Ooit gehad met het vervangen van de pakking onder de kleppendeksel.
Dekseltje d'r af geen probleem, kreeg alle boutjes (met moeite) los, maar bij het vastdraaien bleken enkele schroefdraadjes naar de kl#te! En natuurlijk niet de schroefdraad van de boutjes. En daar sta je dan met je kleppendeksel in je hand...en geen gereedschap in huis.....

Het vloeken en schelden wordt bij mij dan verheven tot kunst. :roll:

Gelukkig werd ik op het ratbikeforum gewezen op het bestaan van helicols en toen begon de zon hier weer een beetje te schijnen :D

Na wat van die helicoldingesen te hebben laten plaatsen kon de deksel d'r weer op en dat verliep natuurlijk gesmeert...behalve dat laatste boutje zonder helicol ... die draaide ik ook nog ff stuk geloof ik...
Maar dat voelde ik aankomen toen ik 'm heel voorzichtig aandraaide dus toen ben ik meteen gestopt met draaien en die zit er nu alweer ruim een jaar in!

Lekker laten zitten! (en hopen dat die kleppendeksel d'r niet meer vanaf hoeft :wink:
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Bericht door Dyrck » wo feb 14, 2007 9:46 am

Wat dacht je van een paar stukkies draadstang van een uitlaatbevestiging, die afbreken net bij de cylinder?
Grrrrrr...... :cry:
(Ik droom d'r nog wel eens van als ik zwaar getafeld heb...;-))
Olive is the New Black

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » wo feb 14, 2007 10:35 am

ach.. ga ik binnenkort ook weer ervaren ben ik bang: bij de vervanging van de andere bocht... kword'r nu al blij van... :cry:

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » wo feb 14, 2007 1:37 pm

JPi schreef:ach.. ga ik binnenkort ook weer ervaren ben ik bang: bij de vervanging van de andere bocht... kword'r nu al blij van... :cry:
Ja dat ken ik....ik doe dat heel rustig aan, spuitbus WD40 bij de hand, als-ie vastzit, eerst inspuiten, wachten, voorzichtig proberen te wrikken, weer inspuiten enz enz enz.
Meestal komt zo'n moertje er dan vanaf zonder verdere beschadigingen.
En geen haast hebben!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » wo feb 14, 2007 1:51 pm

Dat is allemaal niet zo'n probleem.. wel de aluflens om het tapeind... dat wordt er afslijpen want zit zo vast gecorrodeerd dat zelfs na een week in de kruipolie (de vorige keer) er zelfs geen olie tussenkomt.. Kortom..de flex erop hahaaaaaaaaa :twisted: Zal 'm leren!

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » wo feb 14, 2007 8:49 pm

Ja,gecorrodeerd aluminium kan lekker vast zitten.Bij de GSX zat het zooitje zo vast dat ik het maar bij heb laten zitten en ipv nieuwe uitlaatpakkingen er een tube siliconenkit en alufolie aan geknutseld heb.Gaat ook,en des te dikker des te dichtie.
Flexibel blijven. :D
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » wo feb 14, 2007 9:16 pm

redman schreef:Ja,gecorrodeerd aluminium kan lekker vast zitten.Bij de GSX zat het zooitje zo vast dat ik het maar bij heb laten zitten en ipv nieuwe uitlaatpakkingen er een tube siliconenkit en alufolie aan geknutseld heb.Gaat ook,en des te dikker des te dichtie.
Flexibel blijven. :D
Gr Redman


:-** :mrgreen:

Plaats reactie