Dynamo ombouw Sidewing
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Dynamo ombouw Sidewing
Zo, weer eens tijd om op het forum rond te kijken.
Ben de halve kerstvakantie druk geweest met ombouwen van de Sidewing. Ik heb al tijden problemen met de dynamo, met de lampen uit netjes 13-14 volt, met de lampen aan nog net 10.
De dynamo van een Goldwing 1000 wisselen is geen leuk werk, het hele blok moet uit het frame en die dingen zijn nog eens duur ook.
Dus uiteindelijk maar begonnen aan de ombouw naar auto-dynamo. Makkelijker, goedkoper, meer vermogen en bovendien leuker
De nokkenassen worden aangedreven met twee tandriemen voor op het blok en daar is ruimte te maken voor een extra pully.
Wat hebben we nodig:
Dynamo: Nippon Denso 100211-1610 40 Amp (GL1000 dynamo is 25 Amp) uit een Daihatsu Cuore. Kost 15 euro op de sloop. Met ingebouwde gelijkrichter en spanningsregelaar.
Metertje 16 mm^2 kabel
Extra v-snaar pully
Afstandsbusje om de pully te monteren.
Details busje:
Meer onderdelen:
V-snaar van 825 mm
Bout M10 x 1,25 60 mm lang om de bout waarmee de riemschijven vastzitten op de krukas te vervangen.
Aan de slag dan maar.
Eerst ruimte maken om te werken. Zijspanbak los:
Demontage. daar moeten we zijn:
Detail van de riemschijven:
Deksels aanpassen want hier moet de pully doorheen:
Kijken of alles nog past:
Nieuwe pully gemonteerd:
Dynamo en v-snaar gemonteerd:
Tot zover ging alles best okee. Je blijkt alleen een slagmoersleutel nodig te hebben om de bout in de krukas te lossen. Met een gewone sleutel kun je trekken wat je wil maar dan draait het blok gewoon mee. Lang leve BoRent. 20 piek voor de huur van een slagmoersleutel die je 4 seconden nodig hebt.
Bij het monteren van de radiateur (met afstandsbusjes om ruimte te houden voor de pully blijkt dat het huis van de ventilator in de weg zit.
Vanwege de tijdsdruk (vakantie bijna om) heb ik de hele ventilator weggelaten, 'tis toch winter .
Vanmiddag was alles klaar. Accu's opgeladen. Kijken of hij wil starten. Twee weken stilgestaan in de kou, niet dus. Mijn startmotor is niet best meer dus het kost allemaal wat moeite...
... en dan niets meer.
Enkel een klikje van het startrelais.
Bloody hell, wat een moment om kapot te gaan.
Aanduwen dan? Tsja, niet in 10 cm sneeuw.
Nu wachten tot de straten schoon zijn... of op een andere startmotor
Ben de halve kerstvakantie druk geweest met ombouwen van de Sidewing. Ik heb al tijden problemen met de dynamo, met de lampen uit netjes 13-14 volt, met de lampen aan nog net 10.
De dynamo van een Goldwing 1000 wisselen is geen leuk werk, het hele blok moet uit het frame en die dingen zijn nog eens duur ook.
Dus uiteindelijk maar begonnen aan de ombouw naar auto-dynamo. Makkelijker, goedkoper, meer vermogen en bovendien leuker
De nokkenassen worden aangedreven met twee tandriemen voor op het blok en daar is ruimte te maken voor een extra pully.
Wat hebben we nodig:
Dynamo: Nippon Denso 100211-1610 40 Amp (GL1000 dynamo is 25 Amp) uit een Daihatsu Cuore. Kost 15 euro op de sloop. Met ingebouwde gelijkrichter en spanningsregelaar.
Metertje 16 mm^2 kabel
Extra v-snaar pully
Afstandsbusje om de pully te monteren.
Details busje:
Meer onderdelen:
V-snaar van 825 mm
Bout M10 x 1,25 60 mm lang om de bout waarmee de riemschijven vastzitten op de krukas te vervangen.
Aan de slag dan maar.
Eerst ruimte maken om te werken. Zijspanbak los:
Demontage. daar moeten we zijn:
Detail van de riemschijven:
Deksels aanpassen want hier moet de pully doorheen:
Kijken of alles nog past:
Nieuwe pully gemonteerd:
Dynamo en v-snaar gemonteerd:
Tot zover ging alles best okee. Je blijkt alleen een slagmoersleutel nodig te hebben om de bout in de krukas te lossen. Met een gewone sleutel kun je trekken wat je wil maar dan draait het blok gewoon mee. Lang leve BoRent. 20 piek voor de huur van een slagmoersleutel die je 4 seconden nodig hebt.
Bij het monteren van de radiateur (met afstandsbusjes om ruimte te houden voor de pully blijkt dat het huis van de ventilator in de weg zit.
Vanwege de tijdsdruk (vakantie bijna om) heb ik de hele ventilator weggelaten, 'tis toch winter .
Vanmiddag was alles klaar. Accu's opgeladen. Kijken of hij wil starten. Twee weken stilgestaan in de kou, niet dus. Mijn startmotor is niet best meer dus het kost allemaal wat moeite...
... en dan niets meer.
Enkel een klikje van het startrelais.
Bloody hell, wat een moment om kapot te gaan.
Aanduwen dan? Tsja, niet in 10 cm sneeuw.
Nu wachten tot de straten schoon zijn... of op een andere startmotor
Laatst gewijzigd door Teevee op zo mei 03, 2015 11:10 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:10 pm
- Locatie: Roeselare
Spannetje zit al weer op zijn plaats. Maar de startmotor zit aan de andere kant dus dat is niet zo'n probleem.Rocky Horror schreef:inderdaad, mooi gedaan. en nu hopen dat je die startmotor snel kan fiksen. het zijspan is er iig al af
Het is wel wat lastiger nu aangezien de Sidewing vrijdag eigenlijk dienst moet gaan doen als trouwvervoer.
Daar zullen hier en daar een paar "duwtjes" nodig zijn
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm
Valt mee:der obergefreiter schreef:bij wing ook zo'n toer om bij dat ding te komen , tom?
Alleen de uitlaten zitten wat in de weg, maar daar schijn je langs af te kunnen werken.
Laatst gewijzigd door Teevee op zo mei 03, 2015 11:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 807
- Lid geworden op: vr mar 28, 2008 8:24 pm
- Locatie: Brabant
Teelicht is voldoende in NLnachtmerrie schreef:En een kaarsje voor op het stuur. Koplamp doet ´t momenteel ook al niet.Goos schreef:Wel meteen beginnen met remmen zodra je wegrijdt!!!kaiman schreef:Je mag voor DEEZE bruiloft mijn zijspan lenen
"De wegen zijn goed verlicht" zegt d'n baas van da span.