Starter doet raar

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Riko
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 33
Lid geworden op: za jan 20, 2007 1:01 am

Starter doet raar

Bericht door Riko » zo feb 18, 2007 4:32 pm

Hey heren ratters,

Klein probleempje, ik probeer mijn caféracert weer eens aan de praat te krijgen en loop tegen een probleem aan. De kickstarter is allang lamgetrapt, dus ben ik op de electrische starter aangewezen. De startmotor opzich doet het geweldig, maar om de één of andere reden wil de krukas niet draaien.

Een visuele uitleg:
Afbeelding

A werkt als een tierelier. Net als ketting B, die op zijn beurt prima tandwiel C rond laat draaien. Nu zit tandwiel C aan krukas D (dacht ik), maar om de één of andere reden draait C wel, maar D niet?

Iemand enig idee hoe dit zo komt?

Groeten,
Riko

elvis
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 859
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 7:35 pm
Locatie: zwijndrecht

Bericht door elvis » zo feb 18, 2007 4:36 pm

bouten mischien afgebroken
Do not walk behind me, for I may not lead.
Do not walk ahead of me, for I may not follow.
Do not walk beside me for the path is narrow.
In fact just fuck off and leave me alone.

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » zo feb 18, 2007 4:50 pm

Waarschijnlijk is D een koppeling. Ik neem tenminste aan dat je startmotor niet continu met de krukas meedraait als de motor loopt.

En hier zal dus wel iets mis mee zijn.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Riko
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 33
Lid geworden op: za jan 20, 2007 1:01 am

Bericht door Riko » zo feb 18, 2007 5:32 pm

Dat dacht ik opzich ook, maar wat je op de foto ziet van D is volgens mij toch echt een vliegwiel.

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » zo feb 18, 2007 6:01 pm

zal wel een centrifugaalkoppeling in C zitten welke vast zit en z'n werk dus niet doet?
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Bericht door Dyrck » zo feb 18, 2007 6:32 pm

Bij het starten draait de startmotor sneller dan de krukas (die bij begin nog stilstaat), als de motor aanslaat draait de krukas sneller dan de startmotoras.
De verbinding tussen die beide assen is geen starre maar meestal een centrifugaalkoppeling (zoals magnamaniac al schreef).

Die koppeling zit waaschijnlijk binnenin het vliegwiel.
Mischien kun je het vliegwiel er af halen en kijken of die koppeling niet versleten is, een veertje stuk is, of zo.
Voorzichtig afhalen, het zou kunnen, dat de veertjes en rollen er makkelijk uit vliegen als je het vliegwiel er af haalt.

succes.
Olive is the New Black

elvis
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 859
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 7:35 pm
Locatie: zwijndrecht

Bericht door elvis » zo feb 18, 2007 7:12 pm

euh mnischien dat ik de plank nu ff helemaal mis sla maar onder het vliegwiel zit toch je starterkrans waarschijnlijk zijn de bouten afgebroken waardoor die niet rond draait

tenminste bij mij waren de bouten ook een keer afgebroken waardoor electrich starten niet mogelijk is aandouwen dat dan weer wel

maar zoals ik zei kan ik ook de plank misslaan en dat ik nou dingen zeg die helemaal niet bestaan :?

maar ja ik kan dan ook alleen maar slopen :wink:
Do not walk behind me, for I may not lead.
Do not walk ahead of me, for I may not follow.
Do not walk beside me for the path is narrow.
In fact just fuck off and leave me alone.

Riko
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 33
Lid geworden op: za jan 20, 2007 1:01 am

Bericht door Riko » zo feb 18, 2007 7:30 pm

Nou, het is reeds donker en geen verlichte ruimte tot mijn beschikking. Klussen wordt weer een paar dagen uitgesteld.

Voor de verdere discussie nog een laatste foto die wat duidelijker is. Er zit achter het vliegwiel wel degelijk iets dat erop lijkt te kunnen bewegen.

Afbeelding

p.s. wat ziet zo'n lelijk matzwart gevaarte er nog schrikbarend blinkend uit van binnen.

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Bericht door Dyrck » zo feb 18, 2007 7:45 pm

Riko schreef: p.s. wat ziet zo'n lelijk matzwart gevaarte er nog schrikbarend blinkend uit van binnen.
Ruwe bolster, blanke pit.
Olive is the New Black

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » zo feb 18, 2007 7:50 pm

uhhhmmm volgens mij zien wij hier de rotor.. en die zit star aan de krukas vast. Tandwiel C zou dan via een slipkoppeling vast gaan 'haken' aan de krukas zodat die ook mee doet en je zuigers op en neer gaan zodat er voldoende vonkjes ontstaan om enz..
Of dat mechanisme is kaduuk en de krukas wordt niet meegenomen of je hebt een vastloper oid..
Kan je, als je de bougies eruit gehaald hebt, die rotor + krukas wel handmatig draaien??
Ja? Mzzlz..geen vastloper :-**
Nee? slipkoppeling kaduuk. :(
Waarschijnlijk gaat dit met een veer/stift en bal systeem..net als bij de magna's en zit die mechaniek in dat metaalkleurige gedeelte naast tandwiel C ri. D. Na verloop van tijd gaat de sterkte uit de veren enof door vuil komt vanalles vast te zitten.
Demonteren en in de diesel zetten wil helpen en anders is vervangen de enige goede optie..


8)

Riko
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 33
Lid geworden op: za jan 20, 2007 1:01 am

Bericht door Riko » wo feb 21, 2007 2:35 pm

Verder licht op de zaak.

Tandwiel C kan maar één kant op draaien. Zodat hij wel vastklemt als de starter eraan trekt, maar niet tegenwerkt als de krukas draait.

Nu is dat dus kapot bij deze, heb nog wel een extra krukas liggen, maar geen flauw idee hoe ik die rotor eraf ga krijgen.
Laatst gewijzigd door Riko op wo feb 21, 2007 3:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » wo feb 21, 2007 3:20 pm

Riko schreef:Verder ligt op de zaak.

Tandwiel C kan maar één kant op draaien. Zodat hij wel vastklemt als de starter eraan trekt, maar niet tegenwerkt als de krukas draait.

Nu is dat dus kapot bij deze, heb nog wel een extra krukas liggen, maar geen flauw idee hoe ik die rotor eraf ga krijgen.
Zoals je ziet zit er een zeskantbout op de rotor.. Als je een muntje (van koper bij voorkeur) tussen de tandwielen zet zodat ze geblokkeerd zijn, kan je deze losdraaien... lijkt me..
Van daaruit weer verder kijken hoe of wat.. Lijkt me sterk dat je die startkoppeling niet los zou kunnen krijgen om te reviseren of te vervangen..

voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4819
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door voodoo » wo feb 21, 2007 4:58 pm

Riko schreef: Nu is dat dus kapot bij deze, heb nog wel een extra krukas liggen, maar geen flauw idee hoe ik die rotor eraf ga krijgen.
Met grof geweld?
Stop making sense

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » wo feb 21, 2007 7:47 pm

voodoo schreef:
Riko schreef: Nu is dat dus kapot bij deze, heb nog wel een extra krukas liggen, maar geen flauw idee hoe ik die rotor eraf ga krijgen.
Met grof geweld?
Da's pas als laatste redmiddel.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Redpigeon
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 2892
Lid geworden op: di sep 19, 2006 2:14 pm
Locatie: ergens langs de Rijn

Bericht door Redpigeon » wo feb 21, 2007 9:25 pm

Snijbrander :wink:
gespannfahrer

Plaats reactie