Pagina 1 van 2

klein vraagje

Geplaatst: di jan 25, 2011 10:24 pm
door jboy
kben nu een schakelstang aan het maken met het koppelingshendel eraan, alleen er zit een klein elektrisch schakelaartje op de koppelingshendel die in en uitschakelt met de koppeling bedienen.

waarvoor dient deze schakelaar? voor het lampje van de neutraal ofzo? :?

8)

Geplaatst: di jan 25, 2011 10:42 pm
door magna
startonderbreking. vele motoren kun je niet starten tenzij ze OF in vrij staan OF de koppeling ingetrokken (sommigen ook beide).
Voor je eigen veiligheid zou ik dit ook in je nieuwe koppeling proberen te bouwen, zeker gezien de constructie die je wil maken. Je wil ECHT niet per ongeluk starten met de motor in z'n versnelling en maar 1 hand aan je stuur.

Geplaatst: di jan 25, 2011 11:03 pm
door Rat
Dat dan weer wel ...ik had dat ook aan de koppeling zitten maar ik heb dat al weggehaald

Geplaatst: wo jan 26, 2011 7:54 am
door voodoo
magna schreef:startonderbreking. vele motoren kun je niet starten tenzij ze OF in vrij staan OF de koppeling ingetrokken (sommigen ook beide).
Voor je eigen veiligheid zou ik dit ook in je nieuwe koppeling proberen te bouwen, zeker gezien de constructie die je wil maken. Je wil ECHT niet per ongeluk starten met de motor in z'n versnelling en maar 1 hand aan je stuur.
D'r zijn heeeel veel motoren die die beveiliging niet hebben. Ik denk dat je die draadjes gewoon door kunt lussen (of onderbreken, ligt eraan hoe het aangesloten zit) om de beveiliging te omzeilen.

Geplaatst: wo jan 26, 2011 9:56 am
door JPi
precies want bij heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel motoren gaat e.e.a. raar doen, de ene keer wel en de andere keer niet werken, en zie er dan maar eens achter te komen als ie niet wilt starten. Net als bij een zijstandaardschakelaar trouwens.

Geplaatst: wo jan 26, 2011 12:41 pm
door voodoo
En controleer dan gelijk of er behalve een schakelaar misschien ook nog een relais tussen zit (vraag maar aan Kaiman hoe leuk dat is)

Geplaatst: wo jan 26, 2011 12:57 pm
door Dyrck
Ook leuk: een schakelaar van een jiffy die ze op een zijspan hebben laten zitten en die rot is...... :?
(meteen de stekker doorverbonden op m'n span)

Geplaatst: wo jan 26, 2011 5:26 pm
door jboy
of ja idd, ff niet aangedacht, nou dan laat ik lekker het draadje zitten.
ja of idd doorlussen en gewoon je koppie erbij houden met starten :wink:

er komt een stang vanaf me schakel as van 22 mm op dus ik ken zo de hele hendel overzetten, ff draadje omleggen maargoed, is te doen :wink:

thanks 8)

Geplaatst: wo jan 26, 2011 7:25 pm
door magna
voodoo schreef:
magna schreef:startonderbreking. vele motoren kun je niet starten tenzij ze OF in vrij staan OF de koppeling ingetrokken (sommigen ook beide).
Voor je eigen veiligheid zou ik dit ook in je nieuwe koppeling proberen te bouwen, zeker gezien de constructie die je wil maken. Je wil ECHT niet per ongeluk starten met de motor in z'n versnelling en maar 1 hand aan je stuur.
D'r zijn heeeel veel motoren die die beveiliging niet hebben. Ik denk dat je die draadjes gewoon door kunt lussen (of onderbreken, ligt eraan hoe het aangesloten zit) om de beveiliging te omzeilen.
JPi schreef:precies want bij heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel motoren gaat e.e.a. raar doen, de ene keer wel en de andere keer niet werken, en zie er dan maar eens achter te komen als ie niet wilt starten. Net als bij een zijstandaardschakelaar trouwens.
klopt, maar die hebben nog gewoon de koppelingshendel op het stuur zitten. Wat denk jij dat er gebeurt als je met ingeschakelde motor start terwijl je alleen je rechterhand aan het stuur hebt?

Geplaatst: wo jan 26, 2011 7:35 pm
door Teevee
magna schreef: Wat denk jij dat er gebeurt als je met ingeschakelde motor start terwijl je alleen je rechterhand aan het stuur hebt?

Ik weet het niet precies, maar ik zou zorgen dat er iemand met een camera in de buurt is om het vast te leggen :twisted:

Geplaatst: wo jan 26, 2011 8:52 pm
door JPi
magna schreef:
voodoo schreef:
magna schreef:startonderbreking. vele motoren kun je niet starten tenzij ze OF in vrij staan OF de koppeling ingetrokken (sommigen ook beide).
Voor je eigen veiligheid zou ik dit ook in je nieuwe koppeling proberen te bouwen, zeker gezien de constructie die je wil maken. Je wil ECHT niet per ongeluk starten met de motor in z'n versnelling en maar 1 hand aan je stuur.
D'r zijn heeeel veel motoren die die beveiliging niet hebben. Ik denk dat je die draadjes gewoon door kunt lussen (of onderbreken, ligt eraan hoe het aangesloten zit) om de beveiliging te omzeilen.
JPi schreef:precies want bij heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel motoren gaat e.e.a. raar doen, de ene keer wel en de andere keer niet werken, en zie er dan maar eens achter te komen als ie niet wilt starten. Net als bij een zijstandaardschakelaar trouwens.
klopt, maar die hebben nog gewoon de koppelingshendel op het stuur zitten. Wat denk jij dat er gebeurt als je met ingeschakelde motor start terwijl je alleen je rechterhand aan het stuur hebt?
kwestie van opletten vóórdat je start he :wink:

Geplaatst: wo jan 26, 2011 9:29 pm
door der obergefreiter
ding is bij mij al eeuwighid doorgelust , gewoon nadenken voor je start

Geplaatst: do jan 27, 2011 1:24 pm
door Woody
Het voordeel van beginnen met motorrijden op ouwe meuk: eerst controleren of de versnelling wel in z'n vrij staat...dat groene lampje zit er niet voor niets. :wink:

Geplaatst: do jan 27, 2011 1:31 pm
door Sardaukar
Dat is voor mij ook de standaard-check..het enige wat ik daarna af en toe wel eens vergeet, is de standaard in te klappen :roll:

Geplaatst: do jan 27, 2011 2:16 pm
door JPi
Sardaukar schreef:Dat is voor mij ook de standaard-check..het enige wat ik daarna af en toe wel eens vergeet, is de standaard in te klappen :roll:
Na de eerste bocht naar links weet je dát dan ook heel snel.. :P