Pagina 1 van 2

ergens sluiting

Geplaatst: wo feb 09, 2011 9:18 pm
door jboy
hey mensen,

ik ben vlink bezig geweest met mijn motor alleen nu maakt hij volgens mij ergens sluiting,

ik ging hem proberen te starten gisteren alleen de startmotor deed helemaal niks, vandaag weer eens gekeken, ik heb alles reserve liggen voor mijn motor, dus ik alle elektronica onderdelen verwisseld voor de reserve die het uiteraard allemaal doen, deed hij nogsteeds helemaal niks.

toen me complete reservekabel boom gepakt en alles aangesloten, weer niks, alleen toen begon er ineens iets te piepen, ik heb even in het instructieboek gekeken, het is het starting circuit cutoff relay,

toen in het zekeringen doosje gekeken, zekering stuk, vervangen, toen was het piepen even weg, en toen de zekering weer doorsmolt begon het relay weer te piepen, ik ben even ten einde raad

misschien hebben jullie wat raad voor me :lol: ?

Geplaatst: wo feb 09, 2011 9:28 pm
door Teevee
Tsja, je hebt ergens sluiting, da's redelijk duidelijk.

Het is wel een voordeel dat je een losse kabelboom hebt. Dat puzzelt makkelijker dan aan eentje die op je motor zit.

Zorg voor een grote tafel zodat je het ding netjes uit kunt spreiden.dan zou ik eens beginnen met het ding helemaal uit te pakken, alle tape er af.
Tape vervangen door tie-wraps, elke 20 cm of zo zodat je de vorm van de kabelboom in tact laat.
En dan maar kijken en meten, schema er naast. Draadjes volgen die geen verbinding mogen hebben, en meten of dat zo is, andere draden van voor tot achter meten of er verbinding is. Zijn er slijtplekken etc.
Stekkers schoonmaken als je toch bezig bent.

Na afloop de boel netjes intapen met tape voor kabelbomen, geen isolatietape of ducktape of zo maar van dat linnen spul wat alleen aan zichzelf plakt en niet aan je draden.

Heb je twee dagen wat te doen en je leert meteen een hoop.

Geplaatst: wo feb 09, 2011 9:28 pm
door voodoo
Wat voor'n motor hebben we het over, dan kunnen we een elektriekschema bekijken.

Denk in ieder geval dat je conclusie goed is, lijkt erg veel op kortsluiting.

Geplaatst: wo feb 09, 2011 9:30 pm
door voodoo
Ho ho Teevee, bespring niet de conclusie.

Het zou toch wonderlijk zijn dat beide kabelbomen op dezelfde plek sluiting veroorzaken. Misschien is het starting circuit bladiebla relais wel de schuldige.

Geplaatst: wo feb 09, 2011 9:41 pm
door Rat
ja.... ergens bij het startknopje ???

Geplaatst: wo feb 09, 2011 9:45 pm
door voodoo
Rat schreef:ja.... ergens bij het startknopje ???
ja, ergens tussen startknopje en achterlicht :lol:

Geplaatst: wo feb 09, 2011 9:56 pm
door jboy
ik heb ook 2 hendels liggen, dus ik heb ook eigenlijk de startknop ff omgewisselt en dat werkte ook niet, ook de startrelais dinges geval heb ik ook verwisselt voor een werkende, alleen het gekke is hij gaat piepen of eerder zoemen, nadat de zekering doorgefikt is :roll: ,

en idd het zou gek zijn als allebei de kabelbomen hetzelfde probleem hebben, maar als het echt moet, dan ga ik idd met een schema aan de gang, het is een yamaha xs 400 uit 1984, dus eentje met dubbele nokassen.

het enigste wat ik nog niet verwisseld heb is mijn contactslot, maja, lampjes branden gewoon op mijn km teller dus?
ik heb alleen de startonderbreking, (wat ik in mijn andere topic vertelt heb) doorgelust, maar dat heb ik na het stekkertje gedaan dus dan kon ik nog kiezen of hij erin moest blijven of dat het stekkertje eruit moet blijven om hem te starten (wel contact of geen contact) (dit was nog niet duidelijk toen het stekkertje afbrak van mijn koppelings hendel), alleen het werkt allebei niet :)

alvast thanks voor jullie hulp so far 8)

Geplaatst: wo feb 09, 2011 10:06 pm
door magna
Als je bij beide kabelbomen hetzelfde probleem hebt moet je hast wel ergens (in het startcircuit?) een + en - verwisseld hebben lijkt mij.

Geplaatst: wo feb 09, 2011 10:25 pm
door Rat
voodoo schreef:
Rat schreef:ja.... ergens bij het startknopje ???
ja, ergens tussen startknopje en achterlicht :lol:
ja dat is zo gevonden..hahahaha zou best in het contactslot kunnen zitten,beetje WD40 erin en als dat niet helpt...andere erop

Geplaatst: wo feb 09, 2011 11:19 pm
door Teevee
Ik had niet het idee dat de problemen bij bide kabelbomen het zelfde waren.
Ja okee, de moter doet ut nie, dat snap ik. Maar in geval 1 gebeurt er niks en in geval 2 piept er iets en klappen er zekeringen.

Zodoende leek het me een aardig plan (aangezien de meeste losse onderdelen uitgewisseld zijn) om te gaan zorgen voor een gegarandeerd goede kabelboom.

Vandaar mijn springen op conclusies.

Geplaatst: do feb 10, 2011 8:12 am
door Dyrck
Probleem zit duidelijk in het startcircuit.
Klinkt ook wel als een geblokkeerde startmotor met een vastsslaand startrelais. Het relais piept/ zoemt nadat de zekering er uit is (gefikt), dat zou op een stroom door het relais kunnen wijzen. Secundaire spoel van het relais verbind als het ware nog steeds door, ondanks dat de stroom van de primaire spoel af is.

Als je nou eens begingt me het vervangen van het startrelais door een testlampje?
Dan kun je met een hele korte druk op de startknop al zien of er stroom loopt vanaf de accu, via de startknop, naar het startrelais, zonder dat de zekering er meteen uitfikt.
Als dat werkt weet je dat je niet voor het stratrelais hoeft te zoeken.

Succes en houd ons op de hoogte.

Geplaatst: do feb 10, 2011 6:42 pm
door jboy
Teevee schreef:Ik had niet het idee dat de problemen bij bide kabelbomen het zelfde waren.
Ja okee, de moter doet ut nie, dat snap ik. Maar in geval 1 gebeurt er niks en in geval 2 piept er iets en klappen er zekeringen.

Zodoende leek het me een aardig plan (aangezien de meeste losse onderdelen uitgewisseld zijn) om te gaan zorgen voor een gegarandeerd goede kabelboom.

Vandaar mijn springen op conclusies.
ja idd, is ook helemaal geen verkeerd idee, het is trouwens ook de ignition zekering was ik vergeten erbij te vertellen, alleen die.
ik leer dan wel om een heel schema te gaan lezen van de kabelboom :)


[quote=Author Message
"Author Message
Dyrck"]Probleem zit duidelijk in het startcircuit.
Klinkt ook wel als een geblokkeerde startmotor met een vastsslaand startrelais. Het relais piept/ zoemt nadat de zekering er uit is (gefikt), dat zou op een stroom door het relais kunnen wijzen. Secundaire spoel van het relais verbind als het ware nog steeds door, ondanks dat de stroom van de primaire spoel af is.

Als je nou eens begingt me het vervangen van het startrelais door een testlampje?
Dan kun je met een hele korte druk op de startknop al zien of er stroom loopt vanaf de accu, via de startknop, naar het startrelais, zonder dat de zekering er meteen uitfikt.
Als dat werkt weet je dat je niet voor het stratrelais hoeft te zoeken.

Succes en houd ons op de hoogte. [/quote]

ja dat kan ik is gaan doen, weetje wat trouwens ook best wel vaag is, toen de zekering doorgebrand was en de start cutoff raley zoemde, toen ging na een 5 sec ongeveer ook het olielampje uit, wat je normaal hebt als de motor loopt, dus me olie pompje draait ook? :?

maja, ik ga eens verder met inspecteren en testen

thanks for the help alvast mensen 8)

Geplaatst: vr feb 11, 2011 2:11 pm
door JPi
cool.. een elektrische oliepomp :shock:

Geplaatst: vr feb 11, 2011 5:52 pm
door jboy
:mrgreen: jaja mijn bike is high tech he

Geplaatst: di feb 15, 2011 2:10 am
door jboy
Teevee schreef:Tsja, je hebt ergens sluiting, da's redelijk duidelijk.

Het is wel een voordeel dat je een losse kabelboom hebt. Dat puzzelt makkelijker dan aan eentje die op je motor zit.

Zorg voor een grote tafel zodat je het ding netjes uit kunt spreiden.dan zou ik eens beginnen met het ding helemaal uit te pakken, alle tape er af.
Tape vervangen door tie-wraps, elke 20 cm of zo zodat je de vorm van de kabelboom in tact laat.
En dan maar kijken en meten, schema er naast. Draadjes volgen die geen verbinding mogen hebben, en meten of dat zo is, andere draden van voor tot achter meten of er verbinding is. Zijn er slijtplekken etc.
Stekkers schoonmaken als je toch bezig bent.

Na afloop de boel netjes intapen met tape voor kabelbomen, geen isolatietape of ducktape of zo maar van dat linnen spul wat alleen aan zichzelf plakt en niet aan je draden.

Heb je twee dagen wat te doen en je leert meteen een hoop.
ik heb nog eens lopen stoeien met mijn bike, maar ik ga je advies toch volgen :wink:

het jammere is alleen dat ik op dit gebied nog niet thuis ben, dus ik moet alle draden checken of ze goed contact maken doormiddel van een multimeter (piep stand/ weerstand)

en dan 1 voor 1 kijken of zij goed aangesloten zitten via het wiring diagram? zal maar ergens moeten beginnen maar ik word al gek als ik ernaar kijk, maja ik denk als ik het diagram op a3 format uitprint en ik vink alles aan wat goed zit en ga zo de hele kabelboom af dat ik al een heel eind kom 8)