Pagina 1 van 2

kawasaki 1500 vulcan 1993

Geplaatst: do apr 14, 2011 10:54 pm
door Rat
Vraag ,

Mijn maat heeft een motor met koeling problemen , als hij warm is lekt hij koelvloeistof en raakt aan de kook ,en dan knapt er een slang ,zou dat de koppakking kunnen zijn ?? of toch iets anders ?? dit probleem is bij de motorzaak blijkbaar niet op te lossen ,hij is al 3 keer voor het zelfde probleem heen geweest maar heeft niet geholpen ,ook vind ik dat de motor erg ruw loopt als hij aan komt rijden ,zou misschien toch te warm kunnen zijn.

Hebben jullie een idee??

Geplaatst: vr apr 15, 2011 7:14 am
door Papa Bear
Is de circulatie in het koelsysteem wel okee? Ik heb ooit een beschadiging in m'n radiateur gehad die een goede doorstroming belemmerde, dan koelt ie ook niet heel best en kookt ie vanzelf een keer over.

Geplaatst: vr apr 15, 2011 8:48 am
door magna
iig beginnen met nooit meer naar die motorzaak terug gaan. :twisted:

Geplaatst: vr apr 15, 2011 12:49 pm
door Woody
Is er toevallig in het verleden een 'Stop Lek' ingegooid? Dat spul wil nog wel eens te goed werken, d.w.z. zich ook afzetten aan de binnenkant van slangen (poreus) en kanalen (bij poreuze pakkingen) in het blok.
Gevolg is dat het koelwater minder snel rondgepompt kan worden, en in kleinere hoeveelheden, maar wel met een hogere druk en temperatuur.
Oplossing is dan de radiateur en alle rubber leidingen vervangen, en de koelvloeistofkanalen in het blok schoonspoelen met iets wat die anti-lek troep oplost.
Of beginnen met een oplosmiddel om schoon te spoelen, een opvangbak voor de gelekte rommel en veel water...... dan zie ook meteen waar de lekkages zitten.
Met een lekke koppakking zou de hoeveelheid olie in het carter moeten toenemen na een ritje. Na een lange rit zou de hoeveelheid drastisch moeten zijn afgenomen (verdampend water).

Geplaatst: vr apr 15, 2011 5:50 pm
door redman
Ja,klinkt als een klassieke verstopping door leakstop.
Misschien is er gewoon te veel in gegooid(hoeveelheid voor auto ? )
En dan wordt er a:te veel druk opgebouwd en b: te weinig gecirculeerd en dus ook te weinig gekoeld.
Het rauwe lopen zou kunnen duiden op koelvloeistof in de olie wat niet best is of de waterpomp die te veel te lijden heeft gehad.
Misschien ff googlen op hoe leakstop te verwijderen zonder gelijk het hele inwendige blok aan te laten vreten.
In ieder geval de olie checken voordat er nog meer stuk gaat.
Succes
Gr Redman

Geplaatst: vr apr 15, 2011 6:03 pm
door redman
http://www.radiateurlek.nl/10-minuten-f ... m-reiniger
Dit heb ik zo gauw gevonden.
Kan je eens proberen.
Gr Redman

Geplaatst: zo apr 17, 2011 8:40 am
door Rat
Dank jullie allen voor de reactie's ik ga er binnenkort mee aan de gang ,ik laat het wel weten hoe het een en ander is afgelopen .

Gr

Rat

Geplaatst: do apr 21, 2011 8:05 pm
door Rat
moin Rat,

Had net ronnie aan de debiel en die vertelde me het verhaal van z'n brommert.
Dat er wat met de sapvoorziening niet goed was wist ik.
nu is mij bekend dat omstreeks het bouwjaar van ronnie z'n fiets, kawa hele slechte series cylinders had dat wil zeggen , de cylinderbussen verzakten een paar micron waardoor ze interne lekkages gaven , hierdoor de koelvloeistof aan de kook raakt en eigenlijk verdampt of de koelslangen knappen.
Ik heb dit met 2 van m'n oude fietsen gehad , maar ook bewust op dat euvel gekocht omdat het toen nog niet bekend was. En ze goedkoop in de handel waren.

Ik weet niet of je hiermee bekend bent of dat het een tip is die de oorzaak kan verhelpen.

kiek maor.
Ik moest het jou even persoonlijk berichten want die kale mafkees zou niet geloofwaardig overkomen had ie t over hahahaha

hoe zou dat nou komen

spreek je tjooooooooooo

Heeft iemand hier ervaring mee ???? ik heb hier nog nooit van gehoord ,zou best kunnen natuurlijk ,maar op internet vind ik daar niks over terug .

Geplaatst: vr apr 22, 2011 5:54 pm
door jboy
ik heb wel eens op internet gelezen dat die mensen wel eens veel olie verbuik hebben met zoeen motor, maar dat zou komen door een te kleine inhoud mogelijkheid van olie (dus eigenlijk gewoon te weinig olie in het blok), waardoor de olie dus zijn warmte niet kwijt kan en het blok vlink heet kan worden waardoor de zuigerveren snel sleten.

dus beetje mis ontworpen :roll:

Geplaatst: za apr 23, 2011 7:12 am
door redman
Nooit van gehoord en het lijkt me dat als cylinderbussen verzakken,Kawasaki idd heel slechte cylinders gemaakt moet hebben.
Lekkage van de kop kan natuurlijk verlies van koelvloeistof veroorzaken maar meestal zie je dit meteen aan de olie.
En het koelsysteem zou het moeten kunnen hebben af fabriek als de boel een keer erg heet wordt.
Groot olieverbruik kan op slechte zuigerveren of schraapveren duiden,od een lekke koppakking.
Zuigerveren kunnen soms erg snel vast gaan zitten en dan stook je er veel olie door.
Stitch had ooit een motor die ff stil had gestaan en die olie zoop,totdat de zuigerveren weer los kwamen en de boel weer afdichtten.
Gr Redman

Geplaatst: za apr 23, 2011 10:40 am
door magna
Dat van de cilinderbus is ENKEL een probleem geweest bij de ZX-9R modellen uit de 94-97 serie, iets met klepel en klok dus :?

Geplaatst: za apr 23, 2011 10:50 am
door voodoo
Bij een vulcan1500 gaat slechts de krukas voortijdig stuk (bigend lagers).

Geweldig stukje Japanse engineering. Had ik al gezegd dat ik nie zo gecharmeerd ben van kawasaki :roll:

Geplaatst: za apr 23, 2011 8:33 pm
door redman
Nou, de gt 550 is tamelijk onerwoestbaar,dus Kawa maakt niet altijd slechte modellen.
En de z 1000 was ook een prmia scheurijzer vroeger.
Gr Redman

Geplaatst: za apr 23, 2011 11:41 pm
door Suzuki
Mee eens Redman, of die duitsers alleen maar goed spul maken,

Groet, Suzuki en dat is niet voor niets, ( ook 35 jaar oude Suzuki's doen

het anno 2011 nog prima ).

Geplaatst: di apr 26, 2011 12:20 pm
door Woody
voodoo schreef:Bij een vulcan1500 gaat slechts de krukas voortijdig stuk (bigend lagers).

Geweldig stukje Japanse engineering. Had ik al gezegd dat ik nie zo gecharmeerd ben van kawasaki :roll:
Alle motoren met iets van heftige natuur in hun naam gaan altijd duur stuk. En de Virago.
wikipedia schreef:Virago is a term that refers to a noisy, domineering woman. The term comes from the same root as the word virile, the Latin vir "a man",[1] hence, a masculine woman.