Pagina 1 van 1

Tweede cardan om zeep geholpen

Geplaatst: za apr 23, 2011 9:34 am
door Teevee
Twee jaar terug de volledige achterbrug van de Sidewing vervangen.
Nu ziet het er naar uit dat de cardanklok de geest heeft gegeven.

Toch heb ik soms het idee dat zijspan rijden niet echt goed is voor je motor :wink:

De cardanklok lekt olie tussen het wiel en het huis van de klok dus er zal wel een keering uit liggen.
Ach, de hoeveelheden beperken zich nog tot een flinke eetlepel per dag dus ik kom er het weekend wel mee door. Op marktplaats als een andere klok gevonden dus binnenkort omwisselen en dan eens kijken of deze te repareren valt.

Geplaatst: za apr 23, 2011 11:35 pm
door Suzuki
Waarom altijd zijspan rijden met een cardanmotor?

Cardan eigenlijk te gevoellig voor zijspan, tandwiel en ketting kan je nog aanpassen naar gewenste verhouding en kracht en als er onderweg iets gebeurd kan je altijd een setje meenemen.

Maar ja, het is in motorland een ingeburgerd feit, zijspan = cardanfiets.

Succes

Geplaatst: zo apr 24, 2011 11:22 am
door angel
Cardan is zeker niet te gevoelig voor zijspan.
Cardan vraagt minder onderhoud dan ketting.
Vandaar dat vaak een zijspan aan en motor met cardan word gebouwd.
Ik weet uit ervaring dat men heel wat km rijd met cardan, vergeleken met ketting en tandwielen.

Geplaatst: zo apr 24, 2011 11:39 am
door Teevee
Suzuki schreef:Waarom altijd zijspan rijden met een cardanmotor?

Succes
Omdat het zo'n pestklus is om een goldwing om te bouwen naar ketting :wink:

Geplaatst: zo apr 24, 2011 10:11 pm
door Suzuki
Ik blijf controversieel Tandwiel en Ketting voor zijspan, niet de ingesleten
gangbare cardangedachte.

Teevee, ombouwen goldwing inderdaad geen optie

Wat dacht je van Kawasaki ZZR 1100 aan de zijspan te hangen, kan je ook een stuk sneller wanneer dit gewenst is.

Succes dan maar.

Geplaatst: ma apr 25, 2011 7:16 pm
door Dyrck
FJ1200 !

Geplaatst: ma apr 25, 2011 10:43 pm
door Suzuki
Fj 1200 zeker, zeer geschikt.

Geplaatst: za mei 14, 2011 11:39 am
door Teevee
Ondanks alle adviezen toch maar bij de GL1000 gebleven.
Zojuist het achterwiel gedemonteerd, tref ik dit aan:

Afbeelding

Op de plaats van deze mooie krater in het midden van het wiel zit normaal gesproken een kogellager.

Ik weet nu ineens waarom ik al 4 jaar lang een naaf van een GL1000 op de kast heb liggen.
Dat wordt dus weer de hele dag doorwerken om de boel voor morgen klaar te krijgen :evil:

Geplaatst: za mei 14, 2011 1:56 pm
door de vlieger
:shock:

Geplaatst: za mei 14, 2011 4:39 pm
door Dyrck
Shit.
t Is da'k zo ver weg woon, anders was ik graag even komen helpen.
Kom je morgen nog naar Soesterberg, of haal je het niet?

Ik ga denk ik nog wel ff.

Geplaatst: za mei 14, 2011 4:41 pm
door Woody
Jeetje, dat is behoorlijk wat schade. En maakt van je zaterdag iets anders dan je in gedachten had.... :wink:
Succes met de reparatie!

Geplaatst: za mei 14, 2011 8:05 pm
door Teevee
Na een paar uur noeste arbeid zag het er weer zo uit:

Afbeelding

Daarna de andere cardanklok gemonteerd en alles weer opgebouwd.
En inmiddels staat hij weer op alledrie de wielen, klaar voor Soesterberg.

Het blijft me verbazen dat er nog steeds zonder problemen op te rijden was.

Geplaatst: za mei 14, 2011 8:08 pm
door magna
Is de naaf nog wel te redden?

Geplaatst: za mei 14, 2011 8:12 pm
door Teevee
magna schreef:Is de naaf nog wel te redden?
De oude naaf is absoluut schroot. Maar dit is een gewone originele Honda GL1000 comstar naaf. Die zijn nog vrij goed verkrijgbaar.
De velg en de "spaken" zijn een uitvinding van EML en dat was allemaal nog prima.