Blokkerend achterwiel SV 650

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Plaats reactie
nachtmerrie
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 807
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 8:24 pm
Locatie: Brabant

Blokkerend achterwiel SV 650

Bericht door nachtmerrie » wo aug 24, 2011 10:33 pm

Iemand enig idee waarom het achterwiel van mijne Suzuki SV 650 bj 2005 blokkeert oftewel waarom de motor spontaan uitvalt :?:

In 2009 ook al 2 keer met het rubber van d´n achterband over het asfalt geschoven met een wegschuivende kont van de motor.
Na de grote beurt in 2010 geen last meer van gehad tot enkele dagen geleden.

Gebeurt steeds als ik net 500 mtr gereden heb met de motor.
In 2009 rustig opschakelen van 1 naar 2 en dan gas dicht om over te schakelen naar 3. Maar nog voordat ik de koppeling in kan knijpen hoor ik de motor Zzzjjjj doen, rood lampje gaat aan, motor slaat af en achterwiel blokkeert. :shock:

Afgelopen zondag 500 mtr van huis. Vanaf stilstand in z´n 1e, in z´n 2e versnelling, naar rood verkeerslicht. 50 km p.u. rijdend gas dicht om af te remmen op de motor. Achterwiel blokkeert, rubber over asfalt, afgeslagen motor.
Probeerde deze te starten maar hij sloeg niet aan. Ik moest eerst de sleutel van het contactslot weer terug in Off en daarna weer in On zetten.
Toen sloeg de motor weer wel aan.

De ketting lag te strak en de motor was toe aan nieuwe olie dus dat heb ik geregeld maar dat zal niet voldoende zijn.

Iemand van de techneuten hier enig idee. :idea:
Motor heeft injectie en heeft brandstofpomp (ja ik roep maar wat, weet het ook niet) :?
Nightmare at the darkside off the moon

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » wo aug 24, 2011 11:25 pm

Klink als 'de computer is van slag'....door aan/uit te zetten wordt-ie als het ware ge-re-boot en doet-ie weer even...
Langs de Suz-dealer gaan lijkt mij de beste oplossing.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Bericht door Dyrck » do aug 25, 2011 7:43 am

Bij de VStrom (zelfde blok) schijnt dit ook soms voor te komen (is mij nog niet overkomen).

Genoemde oorzaken op het VStromforum:
  • Er schijnt een verband te zijn met de hoeveelheid benzine. Als de tank bijna leeg is schijnt de benzinepomp soms te haperen, ondanks dat de tank nog niet helemaal leeg is.
    Er kan een inlaatrubber losgeschoten zijn, waardoor ie vals lucht aantrekt.
    Als je stationair toerental te laag is, kan ie ook wel eens afslaan.
Omdat het probleem zich bij jou alleen voordoet als het blok nog koud is, denk ik dat het laatste het geval is. De motor slaat eigenlijk af omdat je te weinig gas geeft.
Probeer eens iets meer gas te geven, als het blok nog koud is (500 rpm moet genoeg zijn).
Het stationair toerental moet ca. 1200 rpm zijn.
Olive is the New Black

nachtmerrie
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 807
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 8:24 pm
Locatie: Brabant

Bericht door nachtmerrie » do aug 25, 2011 7:29 pm

Op advies van een voormalig Suzukimonteur het toerental omhoog gedraaid naar 1200 rpm

Hieronder zijn verklaring:
Afstellen naar hoger toerental, want als dat te laag staat en de motor is koud, dan valt hij net dood als je het gas dicht draait, omdat die door bij gas minderen op nullast gaat. Dat wil zeggen, als je gas mindert dat de benzinetoevoer op 0 staat, voor het millieu en om brandstof te sparen. Maar zogauw als hij bij het ingestelde stationaire toerental komt, gaat de benzinetoevoer weer open en blijft hij stationair draaien. Is alles nog koud, dan draait de motor veel zwaarder en verdampt de benzine in de inlaat slechter en dan komt de boordcomputer net te laat om de zaak aan het draaien te houden, dus hij slaat abrubt af ! Dat is de theorie, zo gaat het ook in de praktijk.

Bedankt voor het meedenken en Dyrckie..... ik hoop dat het hiermee opgelost is dan ben ik snel klaar.
Nightmare at the darkside off the moon

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Bericht door Dyrck » do aug 25, 2011 7:54 pm

I rest my case...... :)
Olive is the New Black

Plaats reactie