Pagina 1 van 1

Traag tot ... NIET draaiende startmotor

Geplaatst: di dec 20, 2011 12:38 am
door Goos
Hoi,

't was me al eerder opgevallen dat de startmotor van m'n Yamaha XJ750 Maxim nogal traag rond ging. Maar omdat de motor telkens zo enorm snel aansloeg had ik nog niet het kleinste vermoeden dat er een probleem zou zijn. Tenminste ... ik had er niet bij stil gestaan.

Maar nu het kouder is moet de startmotor net ff wat mee moeite doen om het blok aan de praat te krijgen en dat trekt hij al twee dagen nog maar net.
Tot vanochtend ... toen ging hij nog maar een keer of 3 rond, ik zag de toerenteller nog een stukje uitslaan en toen zei de startmotor niks meer.

Accu is nog geen twee maanden oud, verlichting brand als een fakkel en aanduwen van de motor gaat ook prima. (Ik wordt er zelf alleen wel aardig moe van.) Als ie eenmaal loopt draait ie als een tierelier (de motor ... niet ik).

Kan een startmotor vast gaan zitten/dichtslibben o.i.d.?
En is daar nog wat aan te doen of mag ik op zoek gaan naar een andere startmotor.

Geplaatst: di dec 20, 2011 6:09 am
door magna
Yep, het is goed mogelijk dat je accu aan het verslijten is. De grootste kans is dan dat je koolborstels op zijn. Da's "ff" fe startmotor demonteren en deze controleren.

Geplaatst: di dec 20, 2011 7:16 am
door Goos
Accu net nieuw.

Dus wrschlk de koolborstels.

'ff' impliceert dat dat een qud-qlus is?

Geplaatst: di dec 20, 2011 8:29 am
door Dyrck
Het kan ook zijn dat stof dat vrij komt bij het slijten van de koolborstels zich opgehoopt heeft tussen de lagers van je startmotor.
Als het dan kouder wordt en het vet tussen de lagers hard is geworden, draait je startmotor steeds slechter rond.

'k Heb dat probleem namelijk ook gehad bij mijn FJ.
De kans zit er dik in dat Yamaha voor de Maxim en de FJ's dezelfde startmnotor gebruikt heeft.
Ik hoefde toen alleen maar de startmotor los te maken, open te halen en de zaak flink door te blazen.

Als bij het openen van de startmotor de koolborstels dus niet versleten blijken te zijn, moet je de lagers eens schoonmaken. Misschien helpt het.

Succes.

Geplaatst: di dec 20, 2011 8:50 am
door voodoo
Da's toch het enige zwakke punt van de XJ750/900 (geen geintje Goos!).

Startmotor is wel te reviseren, dat koste bij de bmw-boxer volgens mij iets van €125 zonder bonnetje. Kun je bij een startmotor/dynamo revisie bedrijf laten doen.

Geplaatst: di dec 20, 2011 9:48 am
door stitch
gisteravond net een startmotor voor Suzuki Vitara geopend.

Meestal is het al voldoende, om met remmenreiniger en lucht en daarna beetje olie weer insmeren.

werkt vaak wel .succes

Geplaatst: di dec 20, 2011 12:35 pm
door Woody
Voordat je overgaat tot demonteren, controleer de aansluitingen van de stroomkabeltjes. Roest geleid stroom zo slecht.....

Geplaatst: di dec 20, 2011 1:40 pm
door 2strokerob
Startrelais kan ook voor problemen zorgen, dus check ff aansluitingen(vaak onder een rubber) sowieso alle aansluitingen...
Succes MZlllss,Rob.

Geplaatst: di dec 20, 2011 9:22 pm
door Redpigeon
startmotor is vaak een probleem bij deze type's,
er zit in principe dezelfde op als op de XS650, schoonmaken en de koppeling van het inslaan controleren /vervangen

Geplaatst: za dec 24, 2011 5:22 pm
door Goos
Bedankt voor de tips allemaal!

Startmotor zit inderdaad helemaal vol met zwarte prut!
Koolborsteltjes zien er in principe nog wel redelijk uit.
Electrotoevoer, incl. relais, is verder helemaal in orde.

Eerst maar eens schoonmaken en kijken of ie het dan weer doen wil.

Geplaatst: za dec 24, 2011 10:15 pm
door redman
Hielp bij mijn Suzuki ook want die doet het weer.
Gr Redman

Geplaatst: zo dec 25, 2011 8:07 pm
door kaiman
ff van een gebrand kindje de tip om ook de massakabels na te lopen,en ook de bevestiging hiervan

Geplaatst: di dec 27, 2011 8:06 pm
door Goos
Lui geweest en de startmotor door de motordokter laten schoonmaken.

Ding start weer netjes!

Geplaatst: di dec 27, 2011 8:11 pm
door rADt
Slim, want ... het moet wel werken!