Houten Xjeetje geklooi

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5200
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Houten Xjeetje geklooi

Bericht door Woody » ma mar 12, 2007 11:37 pm

Hoi!
Vanavond weer met goede moed verder gegaan om de uitlaten te verwijderen...pijpje nr 4 was er zonder al teveel moeite vanaf.
Vanavond eerst het onderkuipje losgemaakt, één bout moest met de slagschroevedraaier los, boutje dus bijna overleden...
Affijn, kuipie weg, pijpjes verder loswerken, alles gaat oke tot ik bij pijpje nr 2 kom, en daar breekt de één van de twee boutjes af....KUT KUT KUT KUT oftewel Kwalitief Uitermate Teleurstellend!
Boutje steekt niet uit (wel uitsteken, dat heb ik al eerder gehad, geen probleem) maar is gelijk met motorblok....
Helaas geen boormachine bij de hand dus eerst maar prutsen met ouwe schroevedraaier om het restant bout eruit te krijgen, maar dat is tot nu nog niet gelukt....
Heeft iemand nog goede raad / advies / handige tips / of een andere bijdrage?
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Re: Houten Xjeetje geklooi

Bericht door Goos » di mar 13, 2007 12:23 am

Heb je een Dremel? Dan kun je misschien met een klein slijpsteentje een gleufje slijpen waar dan heel toevallig je schroevendraaier in past?

Verder ben ik ban dat ik je alleen nog heel veel succes kan wensen met deze Kwalitatief Uitermate Teleurstellende situatie.
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5627
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » di mar 13, 2007 8:35 am

geen boormachine?? toch zien te regelen want zonder gaat echt niet goed lukken....
Gaatje boren van 2mm bitje erin slaan en met rateltje losdraaien.. Met dank aan twostroker(Rob).

succes!

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » di mar 13, 2007 8:44 am

Uuuuhhmm van mij??? Van een bitje erin slaan heb ik geloof ik nooit over gehad ,maar wel over een speciaal setje waar je idd een soort asje in het afgebroken tapeindje slaat en die draai je dan los..
Maar JPI heeft gelijk zonder boor machine is het erg moeilijk.En evt verwarmen met een brandertje wil ook meehelpen.
Als het allemaal niet lukt moet het Rataplan rescueteam misschien weer op een missie,mzzzls,Rob.
Fuel is what I burn!

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5627
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » di mar 13, 2007 9:18 am

ahh dacht dat die tip van jou afkomstig was en nog steeds dankbaar daarvoor.. :-= En anders hulde aan de vooralsnog onbekende :-**
Ff het oude forum bekeken en...klopt.. was een tip van dinges/guest... Maar twijfel er niet aan dat ie net zo goed van jou had kunnen zijn.. :D

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » di mar 13, 2007 12:22 pm

Klein gaatje boren en linkse tap erin draaien.Lukt ook wel eens maar het is en blijft klootwerk.
Succes.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5627
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » di mar 13, 2007 12:25 pm

redman schreef:Klein gaatje boren en linkse tap erin draaien.Lukt ook wel eens maar het is en blijft klootwerk.
Succes.
Gr Redman
Een bitje erin is echt handiger.. als die tap afbreekt ben je helemaal in de aap gelogeerd. Door het torkbitje van 2.5 mm in een gaatje van 2 mm te tikken komt e.e.a. al gedeeltelijk los.. dat lukt je niet met een tap...

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Bericht door Dyrck » di mar 13, 2007 4:50 pm

Heeel veeeeel WD40 !!!

en heel veel succes !

Mocht je niet lukken het tapeind er uit te krijgen, zit er niets anders op, dan het hele tapeind er uit te boren, nieuw schroefdraad er in te tappen een een maatje groter draadeind te nemen.
Olive is the New Black

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7192
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » di mar 13, 2007 6:34 pm

ikzelf heb zo'n gevalletje al eens opgelost door er (voorzichtig, steeds ff af laten koelen) een klont op te lassen en deze in de houdgreep te nemen met een griptang
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
stitch
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1495
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 6:51 pm
Locatie: ermelo
Contacteer:

Bericht door stitch » di mar 13, 2007 6:43 pm

Natuurl;ijk ook ik heb dit bij de hand gehad.

Veel tijd voor nemen.
olien met remolie, (kruipt er goed tussen.)
Warmstoken en tussentijd kloppen van oppervlak rond bout.

Gaatje 2 en dan Torx en in rammen.
En proberen los te draaien.

Dit wel natuurlijk als de boel echt goed warm is.

SUCCES Stitch
Greets Wim aka Stitch

"Als het niet wil zoals het moet,
dan moet het maar zoals het wil."

Ural 650 zijspan

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » di mar 13, 2007 7:50 pm

Ja idd,bij zo'n klein gat is de tap breekbaar.Had ik even niet aan gedacht,temeer omdat de boel vast zit.
Tork lijkt me dan betere oplossing want kan meer hebben.En remolie is prima kruipolie weet ik uit ervaring,en kan ook als aanmaakvloeistof dienen voor de bbq als je niks anders hebt. :D
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

Redpigeon
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 2892
Lid geworden op: di sep 19, 2006 2:14 pm
Locatie: ergens langs de Rijn

Bericht door Redpigeon » di mar 13, 2007 7:59 pm

JPi schreef:ahh dacht dat die tip van jou afkomstig was en nog steeds dankbaar daarvoor.. :-= En anders hulde aan de vooralsnog onbekende :-**
Ff het oude forum bekeken en...klopt.. was een tip van dinges/guest... Maar twijfel er niet aan dat ie net zo goed van jou had kunnen zijn.. :D


Dat was toen een tippie van Riko Zwolle
gespannfahrer

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5200
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » wo mar 14, 2007 1:20 pm

Da's een heleboel tips & trucs wat betreft een afgebroken boutje, dank jullie wel.
Ik heb gisteravond de kleine boormachine meegenomen van huis (in de garage ligt een grote, 30 jaar oude AEG, zo'n joekel) en een paar boortjes maar er zit een stukkie framebuis in de weg.
Gister na m'n werk even langs de motorzaak en daar lieten ze me lange metaalboren zien (± 15-20 cm lang) waarvan ik het bestaan niet eens wist.
Daarmee kan ik wel langs de framebuis er haaks, dus recht, in boren.
Vanochtend de opslag-garage gezocht en 3 van die boren gevonden plus een tapsetje.
Morgenavond de truc met de lange boor toepassen en dan proberen er een bitje in te slaan, want als het even kan probeer ik te voorkomen dat ik nieuw schroefdraad moet gaan tappen.
Verdere berichten volgen!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5200
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » wo mar 14, 2007 1:22 pm

2strokerob schreef:Als het allemaal niet lukt moet het Rataplan rescueteam misschien weer op een missie,mzzzls,Rob.
Mocht het zover komen dan laat ik dat zeker weten! :lol:
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5200
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » di mar 20, 2007 1:36 pm

Afgelopen zaterdag weer bezig geweest...eerste lange boor erop gezet, ging goed totdat die bot werd....einde oefening boor.
Volgende boor gepakt, ietsje breder, ietsje langer en toen paste de combi 'boor in boormachine' niet meer tussen combi 'voorvork-motorblok' dus de voorvork gedemonteerd, er even lekker voor gaan zitten (plek zat nu) en het boutje doorboren, wat wonderwel lukt! Echt waar!
Vervolgens een 6-kantig bitje gepakt en dat erin geslagen (niet helemaal uiteraard) met een kleine bahco draaien en er zit beweging in!
Na nog een paar keer opnieuw erin slaan is het restant bout er helemaal uit, nog even een M6 boutje erin gedraait (met vaseline) om te controleren of het schroefdraad niet toevallig naar de klote is maar ik heb kennelijk iets goed gedaan, geen enkel probleem.
Inmiddels zitten de nieuwe oude bochten erop, nu nog de rest van het uitlaatsysteem inelkaar flansen, wordt iets van 4-4 of misschien toch 4-2, en dan nog eigenbouw dempers of dB-killers...gaat lukken!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Plaats reactie