Pagina 1 van 2

Geen vonk

Geplaatst: vr apr 13, 2012 8:16 pm
door Rat
Een maat van mij heeft een Honda Sabre 750 gekocht uit 83 maar hij vonkt niet,heeft elec ontsteking ,er zit spanning op de bobines ,dodemansknop is ook goed ,wat zou dit kunnen zijn????

Geplaatst: vr apr 13, 2012 9:53 pm
door voodoo
bouw 'm om tot diesel, dan heb je geen vonken meer nodig :roll:

Geplaatst: vr apr 13, 2012 10:40 pm
door osok
Zou eens beginnen met de bougiekabels te checken. Goed vast op de bobine? bougiedoppen nog goed? slaan ze niet door? Zekeringen gechecked? Corrossie op de zekeringclips verwijderd? accu op spanning?

Stukkie kabel kost de kop niet, doppen ook niet...

Dan; bougies eruit draaien en tegen de koelribben leggen; maximale afstand electrode één nageldikte..... nu moet ie wel vonken, lijkt me?

Succes! enne.......laat effe weten?

OSOK

Geplaatst: za apr 14, 2012 8:44 am
door Rat
@ Osok.

Alles al gedaan nog steeds geen vonk ...

Geplaatst: za apr 14, 2012 10:51 am
door Woody
Weet je zeker dat de dodemansknop naar behoren werkt? Zit er niet ergens een startonderbreker? Bij de zijstandaard/jiffy of de koppelingshandel?
Draadbreukje (dat wil je echt niet hebben, maar ding is 29 jaar oud...)?

Geplaatst: za apr 14, 2012 11:05 am
door magna
bij een sabre zit er een onderbrekerschakelaar op de koppelingshendel, niets op het standaard.

Geplaatst: za apr 14, 2012 5:25 pm
door 2strokerob
Slechtste geval CDI naar de klote...moeilijk te checken evt wisselen met een goed werkende.. vooral ook nog ff alle stekkers checken ..
Succes,MZlllsss,Rob.

Geplaatst: za apr 14, 2012 9:00 pm
door magna
2strokerob schreef:Slechtste geval CDI naar de klote...moeilijk te checken evt wisselen met een goed werkende.. vooral ook nog ff alle stekkers checken ..
Succes,MZlllsss,Rob.
weinig kans, deze heeft 2 aparte CDI's, een voor elke cilinderrij. het IS natuurlijk mogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.

Geplaatst: za apr 14, 2012 9:23 pm
door Rat
zou het nog in het contactslot kunnen zitten?? de lampjes op het dashboard branden wel allemaal

Geplaatst: za apr 14, 2012 10:40 pm
door magna
zou kunnen, al acht ik de kans klein.
hoe heb je de bobines gemeten?

Geplaatst: za apr 14, 2012 11:00 pm
door Rat
ik heb de spanning gemeten met een multiemeter

Geplaatst: za apr 14, 2012 11:34 pm
door magna
nee, HOE!!!!? hoe wil je met een multimeter een ontstekingspuls meten? de vonk komt nl op het moment dat de spanning op de bobine onderbroken wordt

Geplaatst: zo apr 15, 2012 12:56 am
door Rat
ik heb gewoon de voltage gemeten op de plus ,hoe zou dat anders moeten wat jij bedoelt ??

Geplaatst: zo apr 15, 2012 6:38 am
door Teevee
Welke weerstanden meet je als je de primaire en secundaire spoel meet? De weerstand tussen ingaande draad en massa en tussen de uitgaande draad en massa (wel even de bobine loshalen van de motor).

Ingang 5 Ohm, uitgang 50 kiloOhm is vrij normaal volgens mij.

Geplaatst: zo apr 15, 2012 12:33 pm
door scrapdad
Als je een schakelaar van de laagspanningskant van de bobine naar de plus legt en je opent en sluit die snel dan zou de bougie moeten vonken en kun je zien of de bobine nog goed is. (zo heb ik het verleden eens een onsteking voor een carbidvat gemaakt. :) :))