Motorblok wijzigen op kenteken

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Plaats reactie
lowrider
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 8:26 pm

Motorblok wijzigen op kenteken

Bericht door lowrider » za jun 15, 2013 1:24 pm

Ik ga mijn Kawasaki Zephyr 550 blok inwisselen voor een Yamaha FJ1200 motorblok en wil dit gewijzigd hebben op mijn kenteken om verzekering en technische onderweg controle problemen te voorkomen.

Dit heb ik toegestuurd gekregen van het RDW;

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw motorfiets.

Als er een wijziging aan de motor van een motorfiets is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 juli 1999
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de verkeersveiligheid, aangevuld met onder andere regels ten aanzien de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 30 juni 1999
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.

Kosten
De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 82,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de motorfiets in gebruik is genomen na 30 juni 1999 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken via info@rdw.nl of telefonisch via 0900 07 39
.

Ik zal in dit draadje verder verslag doen van het verloop.
Ombouw zal begin 2014 klaar zijn.

Gebruikersavatar
beinhart
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 722
Lid geworden op: do apr 10, 2008 7:24 am
Locatie: hoogerheide-city
Contacteer:

Bericht door beinhart » za jun 15, 2013 9:17 pm

ken iemand die wilde 1000cc blok in een 500cc frame hangen en dat mocht niet werd hem verteld? maar dan zijn nu waarschijnlijk de regels veranderd...
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
rotzooi? ik prefereer het woord accessoires...

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » za jun 15, 2013 10:22 pm

beinhart schreef:ken iemand die wilde 1000cc blok in een 500cc frame hangen en dat mocht niet werd hem verteld? maar dan zijn nu waarschijnlijk de regels veranderd...
Dat ligt er maar net aan. Zoals ook besproken in het andere topic ( viewtopic.php?t=2532 ) hangt het af van de framebouwer. Als meneer Honad een frame heeft met typegoedkeuring voor 500cc dan mag daar geen zwaarder blok in, omdat Honda dat zegt.
Als je een 100% eigenbouw kenteken hebt ligt het er maar net aan wat er bij de eerste keuring is vastgelegd.

Ik ga dit topic trouwens naar Techniek verplaatsen. Daar lijkt het mij beter op z'n plaats.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
beinhart
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 722
Lid geworden op: do apr 10, 2008 7:24 am
Locatie: hoogerheide-city
Contacteer:

Bericht door beinhart » zo jun 16, 2013 5:54 am

ok op die manier, ja het ging inderdaad om een honda cx500 frame, maar welk blok hij erin wilde hangen weet ik niet?
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
rotzooi? ik prefereer het woord accessoires...

Plaats reactie