Pagina 1 van 2

Verbrande stator....

Geplaatst: za mei 02, 2015 3:52 pm
door osok
Zucht.......

Gáán we weer!

Eind vorige zomer stator Vulcan 750 vervangen want slecht bijladen. Niet lang daarna weer met (te) lage accuspanning; ding niet starten.Doormeten; laadstroom rond de 11,6, bij hoog toerental nèt iets boven de 12..... Ja, da's te laag.....

Vandaag alles doorgemeten; er kwam géén 30 Volt van de 3 draden af die van de dynamo naar de spanningsregelaar lopen. Zijkappie eraf; verbrande geur komt je tegemoet, isolatie van de windingen van de (nieuwe!!) stator is (weer!) verbrand.....

Ja spanningsregelaar al vervangen, accu is zo goed als nieuw.....

Ten einde raad?? Nee, maar het scheelt niet veel. Logisch denkende; stator verbrand dus mogelijk kabelboom ergens sluiting zodat de stator door te hoge spanning verbrand is??

Ben teveel aan het ding gehecht om hem af te voeren, wil hem dus wel opknappen, maar....... een van ons een goed idee/ advies??

Graag reactie,

OSOK

Geplaatst: za mei 02, 2015 4:51 pm
door voodoo
Mijn 2 centen:
-minimale draadboom zelf maken
-ombouwen naar een riem aangedreven dynamo (van een auto) met rec/reg

of wachten op de hoofdprijs van de staatsloterij en dan het werk door de dealert laten doen :lol:

Geplaatst: za mei 02, 2015 4:52 pm
door Teevee
Ik zou voor optie 2 gaan. Bij de Sidewing ook gedaan. Nou heb ik op dat ding ook alle ruimte natuurlijk.

Geplaatst: za mei 02, 2015 6:46 pm
door Redpigeon
en dat is ook ratbike
onderdelen die je makkelijk voorhanden heb op je motor knutselen :D

Geplaatst: zo mei 03, 2015 9:31 am
door osok
Redpigeon!

Ja, dat principe hang ik ook aan maar moet technisch wel te realiseren zijn...

Vooralsnog voel ik het meeste voor een "minimale kabelboom"- principe, dynamo-spanningsregelaar-accu = klarie!

Maar effe de komende dagen afwachten en zien of er meer goede ideeen aan komen waaien.....

OSOK

Roept u maar!!

Geplaatst: zo mei 03, 2015 11:14 am
door Teevee
Hier de details van de ombouw van de Sidewing:

viewtopic.php?t=1605&postdays=0&postorder=asc&start=0

Geplaatst: zo mei 03, 2015 7:22 pm
door osok
Teevee!

Dankjewel!

Zal wellicht optie 2 worden want géén beschikbare plaats, en géén uitkomende assen en poelies.....

OSOK

Geplaatst: zo mei 03, 2015 7:50 pm
door voodoo
Uitgaande as heb je wel; die waar je dynamo nu op zit.

Geplaatst: zo mei 03, 2015 8:01 pm
door magna
voodoo schreef:Uitgaande as heb je wel; die waar je dynamo nu op zit.
Deze zit rechtstreeks op de krukas, en daar zit GEEN oliekeerring tussen.

Geplaatst: zo mei 03, 2015 8:38 pm
door voodoo
Dat is wel een belangrijk detail.......

Geplaatst: ma mei 04, 2015 9:49 am
door osok
Voodoo!

En dus terug naar mijn uitgebreide vraag omtrent jouw 1e cent.... De minimale draadboom.......

Graag wat meer uitleg!

OSOK

Geplaatst: ma mei 04, 2015 2:13 pm
door voodoo
Eerst nog even terug naar de auto-dynamo:
ik zou het zelf wel aandurven om deze te koppelen aan de uitgaande versnellingsbakas (of desnoods het achterwiel), dan laad je alleen bij tijdens het rijden. Moet geen probleem opleveren, want stilstaan met draaiende motor doe je toch niet zo vaak (het is tenslotte geen auto waar je mee in de file staat).

En dan de minimale draadboom:
als je vermoed dat er een sluiting in zit kun je natuurlijk met de multimeter (of met je oogjes) op zoek gaan naar de sluiting. Maar met een schema van de betreffende motor kun je ook met typex alles weglakken wat niet strikt noodzakelijk is (knippers e.d.), met nieuwe stroomtouwtjes kun je dan vrij eenvoudig zelf een nieuwe draadboom maken.
Dan kun je "stator doorbranden door sluiting" in ieder geval van je oorzaken lijstje afstrepen en met een redelijk gerust gemoed een andere of opnieuw gewikkelde stator monteren.

Decision is made....

Geplaatst: vr mei 15, 2015 1:39 pm
door osok
Vrienden van het matzwarte,

Beslissing is genomen; er gaat een nieuwe stator, een nieuwe diodenbrug, en een nieuwe spanningsregelaar op mijn geliefde "Blek-Baik 3" komen.

Een minimale kabelboom tussen deze componenten moet het completeren...

dank dus voor uw "Tips 'n Tools"!

OSOK

Nòg een poging!

Geplaatst: do nov 12, 2015 9:57 pm
door osok
Vrienden van het matzwart!

De combi van een erg verkleurde stator, te lage spanning op de 3 uitkomende draden vanaf de dynamo, de verbrandde geur die van de olie afkomt, èn het feit dat m'n geliefde "Blek-Baik" aan de kook raakt (niet aanslaande ventilator) heeft de volgende diagnose opgeleverd;

Stator wéér vervangen, en vliegwiel ook! Soms wordt het magnetische veld minder en komt er dus onvoldoende voltage van de dynamo af.... Mogelijk afkomstig van een te heet wordend blok en slechte koeling.

En aldus; bij Roukama wisselspul besteld waarvan bij uitpakken de stator beschadigd was.... Godverrrrr.......

Mailtje mèt fotoos naar Roukama, en 2 dagen later had ik een goede stator in de bus! Hulde! Prettig zaken doen met Roukama!

En aldus toog OSOK binnenkort aan het sleutelen..... Wéér het blok er uit, en hopelijk... hopelijk....

Ben na een geruime tijd wel weer toe aan "onbezorgd Biken"!

OSOK

Geplaatst: do nov 12, 2015 10:09 pm
door voodoo
Ach, het houdt je lekker bezig........