Olieverversen onzinnig ?

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Olieverversen onzinnig ?

Bericht door Dyrck » za apr 05, 2008 4:17 pm

Een hardnekkig verhaal:

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... tml?p=14,1

Ik ken ook al een verhaal van iemand die olie die al 40.000 km in een FJ1200 heeft geszeten heeft laten testen en toen bleek die olie nog binnen de specificaties te vallen van goede olie.

Mischien toch iets om eens over na te denken.....
Olive is the New Black

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » za apr 05, 2008 6:11 pm

Ik heb het ook gelezen.Is intressant maar ik ververs toch af en toe de olie.
Lijkt me beter.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5627
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » za apr 05, 2008 7:06 pm

ik ga het gewoon doen.. gewoon om te zien wat er gebeurt.. draai zwz al min. 2x de termijn ermee en eigenlijk zonder problemen dus vanaf nu gewoon nog langer maar dus wel het filter.

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » zo apr 06, 2008 3:01 pm

De meeste van mijn blokken zijn zelf verversend... :roll: wel oliepeilen dus 8) .
MZllls,Rob.
Fuel is what I burn!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5200
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » ma apr 07, 2008 7:06 pm

Xjeetje verbruikt 1 liter olie op 1000 km. Ze kan max 3,5 liter olie in het blok hebben, dus om de 3.500 is de olie 'ververst'.
Dus ga ik voortaan alleen nog het oliefilter vervangen, en gewoon bijvullen.
De rest is totale onzin.
En de olie komt voortaan bij de Action vandaan, 2 euro per liter.
Helaas is wel zo dat bij een motorfiets het oliefilter meestal op een laag punt zit, dus toch de olie opvangen en dan na verwisselen oliefilter weer teruggieten.
Word motorrijden nog goedkoper! :P :P :P
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Rocky Horror
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 189
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:10 pm
Locatie: Roeselare

Bericht door Rocky Horror » ma apr 07, 2008 7:24 pm

op school maken ze mij wijs dat je de olie wel degelijk moet verversen, want er is steeds lekkage van benzine naar het carter. als die benzine mengt met de olie dan smeert het goedje niet zo goed meer
maar kritisch als ik ben zeg ik dus dat er ook CARTERONTLUCHTING in een motor is! ik ververs ook geen olie, enkel bijvullen! nooit problemen gehad.
cheers!
Fast and loud, punk and proud!

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5627
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » ma apr 07, 2008 7:30 pm

klopt.. met veel korte stukkies is het evengoed raadzaam om afentoe de olie te vervangen vanwege idd benzine en water in de olie (mayo dus). Als je 40 km of meer rijdt aan 1 stuk dampt alles er wel weer uit: de olie wordt dan heter dan 70 grd als het goed is. Ik flikker d'r tegenwoordig ook alles in ook gewone auto-olie. Koppelingslip heb ik niet of nauwelijks .. zohard kan je hier toch vrijwel niet meer in dit land..

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » ma apr 07, 2008 7:45 pm

Ik gebruik tegenwoordig ook goedkope olie. Zeker met 2 kleppers is er niet zo'n groot probleem..meerkleppers kunnen wel eens problemen geven..enne met de Beemer heb ik straks helemaal geen koppelingsproblemen(droge koppeling).Maar is wel vervelend hoor zo'n slippende koppeling door olie,heb het weleens meegmaakt met de MZmet Rotaxblok. Mijn vaste olieleverancier is trouwens de Lidl, ik heb geen Action in de buurt.
MZllls,Rob.
Fuel is what I burn!

voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4820
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door voodoo » ma apr 07, 2008 8:29 pm

heee Robbie, aantal kleppen is niet bepalend voor het wel of niet nodig zijn van dure olie.

Jaren geleden al van een wijs mensch geleerd dat er twee soorten olie zijn: goeie en dure. Ik gebruik al jaren goeie olie.

Vroegah in de puch maxi ging het vet waar moeders de oliebollen in had gebakken, bleef ook heel.

Voor de zuinigerds onder ons: ook remvloeistof kan langer mee dan wordt voorgeschreven, remschijven kunnen dunner worden dan voorgeschreven etc. Overal zit een enorme veiligheidsmarge op, meestal ter voorkoming van juridische moeilijkheden.

Gr. voodoo (die ook nu met te oude olie, remvloeistof, remschijven e.d.rondrijdt)
Stop making sense

Redpigeon
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 2892
Lid geworden op: di sep 19, 2006 2:14 pm
Locatie: ergens langs de Rijn

Bericht door Redpigeon » ma apr 07, 2008 8:35 pm

voodoo schreef:

Gr. voodoo (die ook nu met te oude olie, remvloeistof, remschijven e.d.rondrijdt)
Joe durft :wink:

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » ma apr 07, 2008 10:28 pm

Met simpele motorfietsen misschien niet maar een 16 of 20klepper met hoog vermogen kan ik me voorstellen dat het blok ook zeer gevoelig is met olie..vooral in de opwarmfase heeft toch wel een behoorlijke smering nodig anders gaat het echt niet goed met de kleppen/aandrijving. Vooral omdat het een ingewikkelder smeertraject is die vaak ook een langere toevoer heeft dan een 2 klepper.Bij automotoren is er ook nog dat ze vaak uitgerust zijn met hydraulische klepstoters en die werken niet goed met de verkeerde viscositeit.
Feit blijft dat wij ratbikers meestal met oude brikken rijden..en die rijden nog omdat ze meestal wel hufter/bomb proef zijn ...dus een simpele goedkope olie werkt dan prima...
Maarre remolie...die is hygroscopisch en trekt dus water aan...en zorgt gegeven moment wel voor slechter remmen...das in elk geval iets waar ik geen risico mee wil lopen.
Kijk ook eens op het etiket van het oliebusje, als daar een zg. MIL code opstaat betekend dat dat ook defensie het gebruikt en die gebruiken geen zooi.
Een kennis rijdt trouwens olietransporten met de vrachtwagen en levert aan diverse autodealers....er wordt daar meestal maar 1 soort olie aangeleverd...denk alleen dat op de bon van een onderhoudsbeurt iets heel anders staat :roll: :evil:
Dus lui gewoon goedkope olie gebruiken :wink:
Fuel is what I burn!

Rocky Horror
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 189
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:10 pm
Locatie: Roeselare

Bericht door Rocky Horror » di apr 08, 2008 9:13 am

2strokerob schreef: Een kennis rijdt trouwens olietransporten met de vrachtwagen en levert aan diverse autodealers....er wordt daar meestal maar 1 soort olie aangeleverd...denk alleen dat op de bon van een onderhoudsbeurt iets heel anders staat
dit klopt
in de garages waar ik stage deed was idd maar 1 soort olie in een groot vat. maar als er andere olie nodig was (volledig synthetisch bv) dan ging er wel degelijk andere olie in. ze hadden een aantal bidons verschillende olie staan, dus het verschil staat niet alleen op de bon
Fast and loud, punk and proud!

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » di apr 08, 2008 4:20 pm

Ik heb semi syntheet van de bouwmarkt.Is goedkoop en volgens mij wel goed.Alleen de ouwe Honda zweette er van :D
De Kawa heeft net nieuwe olie en kan dus wel een paar jaar mee.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

elvis
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 859
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 7:35 pm
Locatie: zwijndrecht

Bericht door elvis » di apr 08, 2008 6:13 pm

gebruik de oude olie van andere motors
dat is helemaal goeiekoop
en voor de motorzaak goedkoper met afval verwijderings kosten aangezien ik het toch wel verbruik :wink:
Do not walk behind me, for I may not lead.
Do not walk ahead of me, for I may not follow.
Do not walk beside me for the path is narrow.
In fact just fuck off and leave me alone.

Plaats reactie