Swamp

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » do apr 17, 2008 7:42 am

De acetontruc werkt ook nog steeds goed.. ondanks mythbusters en anderen. Dus idd maar eens zien hoe of wat. Niet geschoten is altijd mis. :)
Dit is gewoon eigenbouw dus heb nix gekocht. Ik had hier en daar nog wat spullen liggen.
Wordt, uiteraard, vervolgd :!:

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » do apr 17, 2008 8:09 am

het knalgas "loos" je dan in het luchtfilter of hoe moet ik me dat voorstellen?
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » do apr 17, 2008 10:02 am

yep.. onder het luchtfilter. Ik gebruik de afgekoppelde carterontluchtingsslang.. die hing daar toch maar een beetje te hangen want was al afgekoppeld. Díe troep vang ik elders weer op.. :idea:

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Bericht door Dyrck » do apr 17, 2008 12:33 pm

Moet je het gas niet uit laten komen in de carbs i.p.v. in de luchtfilterkast?
H2 is zo licht, dat ontsnapt m.i. meteen door de bovenkast van de luchtfilterbox.
Olive is the New Black

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » do apr 17, 2008 1:03 pm

Dyrck schreef:Moet je het gas niet uit laten komen in de carbs i.p.v. in de luchtfilterkast?
H2 is zo licht, dat ontsnapt m.i. meteen door de bovenkast van de luchtfilterbox.
Als de motor niet loopt heb je gelijk.. De airflow is echter zo hoog dat ik me daar geen zorgen over maak (1100 L/min. bij 1000 rpm is niet onaardig als flow lijkt me.. :wink: )

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » za apr 19, 2008 12:46 pm

Misschien wel ff leuk om door te rekenen: stationair bij 1000 rpm dus ong 1000l/min. = 16,6 l/sec. en dat moet door 4x 36mm carburateurs (venturies) Dus ong. 4,2 l/sec. Oppervlakte van 1 venturi is 1018 mm2.
Dit komt dan ong. uit op een luchtsnelheid van 15 km/h door de carburateurs.
Nu wordt er o.h.a. gerekend met 100 km/h voor de optimale snelheid van het lucht door een carburateur. Dat is bij Swamp dan rond de 7000 rpm.. en laat daar nu toevallig het hoogste koppelpunt liggen... De menging van benzine/lucht is dan optimaal.
Kleinere carburateurs zouden bij een lager toerental het max. koppelpunt opleveren omdat dan die snelheid van 100 km/h eerder wordt gehaald. Opvoeren door grotere carburateurs er op te zetten wordt vaak 'beloond' met slecht stationair lopen van het blok omdat de menging van benzine en lucht dan gewoon niet goed is want de luchtsnelheid gaat dan omlaag!.
Injectieblokken hoeven hier geen rekening mee te houden want de electronica regelt dan vanalles en injectieblokken zuigen de benzine niet mee uit de sproeiers.
Een aantal andere variabelen zoals temp., vochtigheid en nog wat zaken laat ik maar ff voor wat het is.. :wink:
Rijden is leuker :)
Laatst gewijzigd door JPi op za apr 19, 2008 2:51 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Bericht door Goos » za apr 19, 2008 2:33 pm

'k wordt er een beetje draaierig van Jpi. :mrgreen:

Maar ik ben wel erg benieuwd naar de eindresultaten.
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » za apr 19, 2008 2:50 pm

Goos schreef:'k wordt er een beetje draaierig van Jpi. :mrgreen:

Maar ik ben wel erg benieuwd naar de eindresultaten.
neuh.. dat komt van het bier.. :wink:

e.e.a. is nog niet áf. Moet nog een extra pompje op om e.e.a. beter te vermengen/bevochtigen net als rijden in mist. Dan rijden motoren vaak ook beter/lekkerder door het aangezogen vocht van de mist. De waterdamp zorgt dan voor een betere vulling én verbranding maar kan wel weer bevroren carb's opleveren. Kortom.. elk voordeel hep z'n nadeel :lol:

Redpigeon
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 2892
Lid geworden op: di sep 19, 2006 2:14 pm
Locatie: ergens langs de Rijn

Bericht door Redpigeon » za apr 19, 2008 6:50 pm

kun je geen kleine blower monteren, heb je ook eerder (lees lagere toerental) je perfecte luchtsnelheid

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » zo apr 20, 2008 12:51 pm

Heb ik wel eens aan zitten denken idd.. zo'n rootsblower maarruhh 2000 dollar (kaal) vinkwatveulveureenrat(-achtige) + blok is meer dan een ton en bijna 25 jaar oud...
Voorlopig testresultaat 1:17 op de snelweg (en wat binnendoor) over 200 km.. :D (90-140 kmh)
Nu dat pompje nog er op prutsen enzo.
Laatst gewijzigd door JPi op zo apr 20, 2008 7:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » zo apr 20, 2008 4:52 pm

Veranderen van venturi en aanzuigkelken kan veel verschil uitmaken.Deden we altijd bij kevers in de autocross.Leverde altijd extra vermogen op maar je moest wel de sproeiersetting in de gaten houden als de temperatuur van de buitenlucht veranderde.Dit ivm pingelen ed.
Verder hadden we het mengsel zo arm als mogelijk was wat weer kon door de verhoogde aanzuigsnelheid = meer vulling.En we gebruikten vliegtuigbenzine met hoger octaangehalte ook weer ivm pingelen.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » zo apr 20, 2008 6:21 pm

Redpigeon schreef:kun je geen kleine blower monteren, heb je ook eerder (lees lagere toerental) je perfecte luchtsnelheid
Heb zelf geen behoefte aan meer pk's.. Swamp heeft zat van alles maar ook een kauwgomballenframe, so.. Wil het verbruik naar beneden hebben met deze benzineprijzen. Daarnaast lekker klooien met allerlei mogelijkheden die voorhanden zijn. Ideaal zo'n experimenteerfiets :D Zeker als het allemaal nog werkt ook!

Gebruikersavatar
de vlieger
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1589
Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
Contacteer:

Bericht door de vlieger » ma apr 21, 2008 9:33 am

redman schreef: Verder hadden we het mengsel zo arm als mogelijk was wat weer kon door de verhoogde aanzuigsnelheid = meer vulling. Gr Redman
deden wij ook voor 50cc racebrommers, wel het nadeel dat je gaatjes in de zuiger brandt :roll: :roll:
AfbeeldingAfbeelding
Een hoop Amigo's!!!

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » ma apr 21, 2008 6:47 pm

JPi schreef:Heb ik wel eens aan zitten denken idd.. zo'n rootsblower maarruhh 2000 dollar (kaal) vinkwatveulveureenrat(-achtige) + blok is meer dan een ton en bijna 25 jaar oud...
Voorlopig testresultaat 1:17 op de snelweg (en wat binnendoor) over 200 km.. :D (90-140 kmh)
Nu dat pompje nog er op prutsen enzo.
+ dat trekken je originele drijfstangen niet meer en wat er al niet meer bij komt kijken aan andere zuigers e.d.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » ma apr 21, 2008 6:55 pm

ja precies ja.. daarom ook. Als'k poen zat had was dat één van de projekten die k zou willen doen met zo'n V-4.. Mooi man! :D

Plaats reactie