Het BB topic.
Moderators: Goos, Woody, Teevee
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 876
- Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
- Locatie: Zuudloarn
- Contacteer:
Teevee schreef:Mijn bochten en dempers zijn goed, alleen dat stuk er tussenWoody schreef:Huh? Jij gaat dat pisbakkenstaal nog lassen? Nou nu weet je waarom ik met een eigenbouw 4-4 uitlaten rondrijdt. Heb je een foto gemaakt? Altijd leuk....Teevee schreef:Ik dacht vanochtend "even" een paar gaatjes in de 4-in-2 collector van de uitlaat van de XJ dicht te lassen.
4 uur later had ik zo langzamerhand een nieuwe collector samengesteld uit stukjes plaat.
Waarom nog moeite doen, tsja je begint heel hoopvol en na een tijdje zit er alweer zoveel werk in dat weggooien ook zonde wordt.
Hij is voorlopig weer dicht.
dicht is dicht en hoe het dicht is dat maakt niet uit je kan weer
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 582
- Lid geworden op: do sep 06, 2007 12:28 pm
- Locatie: land van waas
- Contacteer:
Zo hoort het ook,waarom iets weggooien wat nog gemaakt kan worden.Teevee schreef: Waarom nog moeite doen, tsja je begint heel hoopvol en na een tijdje zit er alweer zoveel werk in dat weggooien ook zonde wordt.
Hij is voorlopig weer dicht.
Waarom heb je anders een laspost
moe nie lekker zijn, maar wel veel.
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7205
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
Met de constructie van deze trekhaak zou ik eerlijk gezegd niet graag achter je rijden.
De schoor naar de schokbrekerbevestiging zit griezelig hoog op de andere arm.
Hierdoor krijg je een arm van 1:3, dwaz dat als je eenhanger met 100kg trekt/duwt, er een kracht van 300 kilo op die bovenste m6 boutjes komt en ik schat dat de trek-duwkrachten van een geladen aanhanger tijdens optrekken remmen nog flink wat hoger zullen zijn als 100kg.
een veligigere constructie is als op deze tekening:
De schoor naar de schokbrekerbevestiging zit griezelig hoog op de andere arm.
Hierdoor krijg je een arm van 1:3, dwaz dat als je eenhanger met 100kg trekt/duwt, er een kracht van 300 kilo op die bovenste m6 boutjes komt en ik schat dat de trek-duwkrachten van een geladen aanhanger tijdens optrekken remmen nog flink wat hoger zullen zijn als 100kg.
een veligigere constructie is als op deze tekening:
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
De stang vanaf de trekhaak naar de motor moet zoveel mogelijk horizontaal zijn ivm het overbrengen van duw- en trekkrachten.
Als je met deze contructie gaat remmen (helemaal in een bocht), word je motor omvergeduwd.
Hetzelfde geld voor optrekken (wegrijden bij kruisingen bv), doordat je aanhanger aan de bovenkant van motor trekt, heb je grote kans dat je onderuit getrokken wordt (de beugel gaat als een hevel werken).
Nog wat: als dat olievat geen zijdelingse steun heeft, breekt-ie geheid af.
Die twee laspuntjes aan de voor-en achterkant zijn nooit voldoende.
Beter is om twee/vier beugels te maken waar je het vat in plaatst.
Als je met deze contructie gaat remmen (helemaal in een bocht), word je motor omvergeduwd.
Hetzelfde geld voor optrekken (wegrijden bij kruisingen bv), doordat je aanhanger aan de bovenkant van motor trekt, heb je grote kans dat je onderuit getrokken wordt (de beugel gaat als een hevel werken).
Nog wat: als dat olievat geen zijdelingse steun heeft, breekt-ie geheid af.
Die twee laspuntjes aan de voor-en achterkant zijn nooit voldoende.
Beter is om twee/vier beugels te maken waar je het vat in plaatst.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7205
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
Wist ik ook niet, maar als je er over nadenkt, geheel logisch. bij een constructie als deze wordt bij remmen de motor OMHOOG geduwd ipv naar voren.Woody schreef:De stang vanaf de trekhaak naar de motor moet zoveel mogelijk horizontaal zijn ivm het overbrengen van duw- en trekkrachten.
Als je met deze contructie gaat remmen (helemaal in een bocht), word je motor omvergeduwd.
Hetzelfde geld voor optrekken (wegrijden bij kruisingen bv), doordat je aanhanger aan de bovenkant van motor trekt, heb je grote kans dat je onderuit getrokken wordt (de beugel gaat als een hevel werken).
Nog wat: als dat olievat geen zijdelingse steun heeft, breekt-ie geheid af.
Die twee laspuntjes aan de voor-en achterkant zijn nooit voldoende.
Beter is om twee/vier beugels te maken waar je het vat in plaatst.
lijkt me idd zeker niet iets wat je in een bocht wil meemaken.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 876
- Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
- Locatie: Zuudloarn
- Contacteer:
oke dus dat verander ik nog mot geen ongelukken hebben natuurlijk,idd het swabberd zo wel wat ,en wat betrefd het vat ,er liggen al 2 strippen klaar die ik er nog omheen moet maken .ik was nog niet zover .
Maar als ik nou een stuk ijzer erbij tussen las zoals jij hebt getekend dan zou het ook wel kunnen dacht ik,
ik moet trouwens de trekbek ook nog veranderen want ik wil deze ook draaibaar hebben is beter denk ik in de bochten .
Bedankt voor de goede tip (s)
BB
Maar als ik nou een stuk ijzer erbij tussen las zoals jij hebt getekend dan zou het ook wel kunnen dacht ik,
ik moet trouwens de trekbek ook nog veranderen want ik wil deze ook draaibaar hebben is beter denk ik in de bochten .
Bedankt voor de goede tip (s)
BB
Nee, de uiteindelijke verbinding blijft (te) hoog.
Beter is een stang naar de achterste framebuis danwel de voetsteun van de duo-passagier.
Dit is inderdaad lastig omdat de stang de veering voldoende ruimte moet geven.
Reden waarom deze meestal van metalen pijp zijn gemaakt.
Zoiets als dit dus, de trekhaak die op Xjeetje gebout is (die zwarte stang vanaf het buddy-steppie):
Beter is een stang naar de achterste framebuis danwel de voetsteun van de duo-passagier.
Dit is inderdaad lastig omdat de stang de veering voldoende ruimte moet geven.
Reden waarom deze meestal van metalen pijp zijn gemaakt.
Zoiets als dit dus, de trekhaak die op Xjeetje gebout is (die zwarte stang vanaf het buddy-steppie):
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!