Het BB topic.

Alls wat nergens iets mee te maken heeft

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

Bericht door Rat » zo okt 19, 2008 10:56 am

magna schreef:FOEI!!!!, da's 3 cm te breed (en dan nog zonder spatborden) :evil: :evil:



Afbeelding
ik weet van niks














;D ;D ;D ;D

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

Bericht door Rat » zo okt 19, 2008 10:59 am

Teevee schreef:
Woody schreef:
Teevee schreef:Ik dacht vanochtend "even" een paar gaatjes in de 4-in-2 collector van de uitlaat van de XJ dicht te lassen.

4 uur later had ik zo langzamerhand een nieuwe collector samengesteld uit stukjes plaat. >:)
Huh? Jij gaat dat pisbakkenstaal nog lassen? Nou nu weet je waarom ik met een eigenbouw 4-4 uitlaten rondrijdt. Heb je een foto gemaakt? Altijd leuk.... :roll:
Mijn bochten en dempers zijn goed, alleen dat stuk er tussen :roll:

Waarom nog moeite doen, tsja je begint heel hoopvol en na een tijdje zit er alweer zoveel werk in dat weggooien ook zonde wordt.
Hij is voorlopig weer dicht.
Afbeelding

dicht is dicht en hoe het dicht is dat maakt niet uit je kan weer

profiteur
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 582
Lid geworden op: do sep 06, 2007 12:28 pm
Locatie: land van waas
Contacteer:

Bericht door profiteur » zo okt 19, 2008 1:24 pm

Teevee schreef: Waarom nog moeite doen, tsja je begint heel hoopvol en na een tijdje zit er alweer zoveel werk in dat weggooien ook zonde wordt.
Hij is voorlopig weer dicht.
Zo hoort het ook,waarom iets weggooien wat nog gemaakt kan worden.
Waarom heb je anders een laspost :?:
moe nie lekker zijn, maar wel veel.

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

Bericht door Rat » ma okt 20, 2008 7:29 pm

Afbeelding

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

Bericht door Rat » ma okt 20, 2008 7:30 pm

Afbeelding

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

Bericht door Rat » zo nov 09, 2008 9:58 pm

Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7205
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » ma nov 10, 2008 1:21 pm

Met de constructie van deze trekhaak zou ik eerlijk gezegd niet graag achter je rijden.
De schoor naar de schokbrekerbevestiging zit griezelig hoog op de andere arm.
Hierdoor krijg je een arm van 1:3, dwaz dat als je eenhanger met 100kg trekt/duwt, er een kracht van 300 kilo op die bovenste m6 boutjes komt en ik schat dat de trek-duwkrachten van een geladen aanhanger tijdens optrekken remmen nog flink wat hoger zullen zijn als 100kg.
een veligigere constructie is als op deze tekening:

Afbeelding
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5203
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » ma nov 10, 2008 1:36 pm

De stang vanaf de trekhaak naar de motor moet zoveel mogelijk horizontaal zijn ivm het overbrengen van duw- en trekkrachten.
Als je met deze contructie gaat remmen (helemaal in een bocht), word je motor omvergeduwd.
Hetzelfde geld voor optrekken (wegrijden bij kruisingen bv), doordat je aanhanger aan de bovenkant van motor trekt, heb je grote kans dat je onderuit getrokken wordt (de beugel gaat als een hevel werken).
Nog wat: als dat olievat geen zijdelingse steun heeft, breekt-ie geheid af.
Die twee laspuntjes aan de voor-en achterkant zijn nooit voldoende.
Beter is om twee/vier beugels te maken waar je het vat in plaatst.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7205
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » ma nov 10, 2008 2:31 pm

Woody schreef:De stang vanaf de trekhaak naar de motor moet zoveel mogelijk horizontaal zijn ivm het overbrengen van duw- en trekkrachten.
Als je met deze contructie gaat remmen (helemaal in een bocht), word je motor omvergeduwd.

Hetzelfde geld voor optrekken (wegrijden bij kruisingen bv), doordat je aanhanger aan de bovenkant van motor trekt, heb je grote kans dat je onderuit getrokken wordt (de beugel gaat als een hevel werken).
Nog wat: als dat olievat geen zijdelingse steun heeft, breekt-ie geheid af.
Die twee laspuntjes aan de voor-en achterkant zijn nooit voldoende.
Beter is om twee/vier beugels te maken waar je het vat in plaatst.
Wist ik ook niet, maar als je er over nadenkt, geheel logisch. bij een constructie als deze wordt bij remmen de motor OMHOOG geduwd ipv naar voren.
lijkt me idd zeker niet iets wat je in een bocht wil meemaken.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

Bericht door Rat » di nov 11, 2008 11:10 am

oke dus dat verander ik nog mot geen ongelukken hebben natuurlijk,idd het swabberd zo wel wat ,en wat betrefd het vat ,er liggen al 2 strippen klaar die ik er nog omheen moet maken .ik was nog niet zover .

Maar als ik nou een stuk ijzer erbij tussen las zoals jij hebt getekend dan zou het ook wel kunnen dacht ik,

ik moet trouwens de trekbek ook nog veranderen want ik wil deze ook draaibaar hebben is beter denk ik in de bochten .


Bedankt voor de goede tip (s)

BB

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7205
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » di nov 11, 2008 11:58 am

Die extra schoor lost helaas niet het probleem op wat woody beschrijft, daar had ik op dat moment ook nog niet aan gedacht.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

Bericht door Rat » di nov 11, 2008 12:26 pm

Afbeelding


zo iets??

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7205
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » di nov 11, 2008 1:15 pm

nope, zoiets:
Afbeelding
De horizontale koker vangt alle krachten op, de verticale/diagonale zorgt eigenlijk alleen dat de trekhaak niet omlaag dondert.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

Bericht door Rat » di nov 11, 2008 1:19 pm

magna schreef:nope, zoiets:
Afbeelding
De horizontale koker vangt alle krachten op, de verticale/diagonale zorgt eigenlijk alleen dat de trekhaak niet omlaag dondert.

oke dan is mij duidelijk ,ga ik mee aan de gang .dank je

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5203
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » di nov 11, 2008 1:29 pm

Nee, de uiteindelijke verbinding blijft (te) hoog.
Beter is een stang naar de achterste framebuis danwel de voetsteun van de duo-passagier.
Dit is inderdaad lastig omdat de stang de veering voldoende ruimte moet geven.
Reden waarom deze meestal van metalen pijp zijn gemaakt.
Zoiets als dit dus, de trekhaak die op Xjeetje gebout is (die zwarte stang vanaf het buddy-steppie):
Afbeelding
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Plaats reactie