klein vraagje

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

jboy
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 207
Lid geworden op: vr okt 05, 2007 11:21 pm

klein vraagje

Bericht door jboy » di jan 25, 2011 10:24 pm

kben nu een schakelstang aan het maken met het koppelingshendel eraan, alleen er zit een klein elektrisch schakelaartje op de koppelingshendel die in en uitschakelt met de koppeling bedienen.

waarvoor dient deze schakelaar? voor het lampje van de neutraal ofzo? :?

8)

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » di jan 25, 2011 10:42 pm

startonderbreking. vele motoren kun je niet starten tenzij ze OF in vrij staan OF de koppeling ingetrokken (sommigen ook beide).
Voor je eigen veiligheid zou ik dit ook in je nieuwe koppeling proberen te bouwen, zeker gezien de constructie die je wil maken. Je wil ECHT niet per ongeluk starten met de motor in z'n versnelling en maar 1 hand aan je stuur.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

Bericht door Rat » di jan 25, 2011 11:03 pm

Dat dan weer wel ...ik had dat ook aan de koppeling zitten maar ik heb dat al weggehaald
Wat niet spoort komt uut Noord en Wat niet past word gelast

voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4819
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door voodoo » wo jan 26, 2011 7:54 am

magna schreef:startonderbreking. vele motoren kun je niet starten tenzij ze OF in vrij staan OF de koppeling ingetrokken (sommigen ook beide).
Voor je eigen veiligheid zou ik dit ook in je nieuwe koppeling proberen te bouwen, zeker gezien de constructie die je wil maken. Je wil ECHT niet per ongeluk starten met de motor in z'n versnelling en maar 1 hand aan je stuur.
D'r zijn heeeel veel motoren die die beveiliging niet hebben. Ik denk dat je die draadjes gewoon door kunt lussen (of onderbreken, ligt eraan hoe het aangesloten zit) om de beveiliging te omzeilen.
Stop making sense

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » wo jan 26, 2011 9:56 am

precies want bij heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel motoren gaat e.e.a. raar doen, de ene keer wel en de andere keer niet werken, en zie er dan maar eens achter te komen als ie niet wilt starten. Net als bij een zijstandaardschakelaar trouwens.

voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4819
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door voodoo » wo jan 26, 2011 12:41 pm

En controleer dan gelijk of er behalve een schakelaar misschien ook nog een relais tussen zit (vraag maar aan Kaiman hoe leuk dat is)
Stop making sense

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Bericht door Dyrck » wo jan 26, 2011 12:57 pm

Ook leuk: een schakelaar van een jiffy die ze op een zijspan hebben laten zitten en die rot is...... :?
(meteen de stekker doorverbonden op m'n span)
Olive is the New Black

jboy
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 207
Lid geworden op: vr okt 05, 2007 11:21 pm

Bericht door jboy » wo jan 26, 2011 5:26 pm

of ja idd, ff niet aangedacht, nou dan laat ik lekker het draadje zitten.
ja of idd doorlussen en gewoon je koppie erbij houden met starten :wink:

er komt een stang vanaf me schakel as van 22 mm op dus ik ken zo de hele hendel overzetten, ff draadje omleggen maargoed, is te doen :wink:

thanks 8)

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » wo jan 26, 2011 7:25 pm

voodoo schreef:
magna schreef:startonderbreking. vele motoren kun je niet starten tenzij ze OF in vrij staan OF de koppeling ingetrokken (sommigen ook beide).
Voor je eigen veiligheid zou ik dit ook in je nieuwe koppeling proberen te bouwen, zeker gezien de constructie die je wil maken. Je wil ECHT niet per ongeluk starten met de motor in z'n versnelling en maar 1 hand aan je stuur.
D'r zijn heeeel veel motoren die die beveiliging niet hebben. Ik denk dat je die draadjes gewoon door kunt lussen (of onderbreken, ligt eraan hoe het aangesloten zit) om de beveiliging te omzeilen.
JPi schreef:precies want bij heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel motoren gaat e.e.a. raar doen, de ene keer wel en de andere keer niet werken, en zie er dan maar eens achter te komen als ie niet wilt starten. Net als bij een zijstandaardschakelaar trouwens.
klopt, maar die hebben nog gewoon de koppelingshendel op het stuur zitten. Wat denk jij dat er gebeurt als je met ingeschakelde motor start terwijl je alleen je rechterhand aan het stuur hebt?
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » wo jan 26, 2011 7:35 pm

magna schreef: Wat denk jij dat er gebeurt als je met ingeschakelde motor start terwijl je alleen je rechterhand aan het stuur hebt?

Ik weet het niet precies, maar ik zou zorgen dat er iemand met een camera in de buurt is om het vast te leggen :twisted:
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » wo jan 26, 2011 8:52 pm

magna schreef:
voodoo schreef:
magna schreef:startonderbreking. vele motoren kun je niet starten tenzij ze OF in vrij staan OF de koppeling ingetrokken (sommigen ook beide).
Voor je eigen veiligheid zou ik dit ook in je nieuwe koppeling proberen te bouwen, zeker gezien de constructie die je wil maken. Je wil ECHT niet per ongeluk starten met de motor in z'n versnelling en maar 1 hand aan je stuur.
D'r zijn heeeel veel motoren die die beveiliging niet hebben. Ik denk dat je die draadjes gewoon door kunt lussen (of onderbreken, ligt eraan hoe het aangesloten zit) om de beveiliging te omzeilen.
JPi schreef:precies want bij heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel motoren gaat e.e.a. raar doen, de ene keer wel en de andere keer niet werken, en zie er dan maar eens achter te komen als ie niet wilt starten. Net als bij een zijstandaardschakelaar trouwens.
klopt, maar die hebben nog gewoon de koppelingshendel op het stuur zitten. Wat denk jij dat er gebeurt als je met ingeschakelde motor start terwijl je alleen je rechterhand aan het stuur hebt?
kwestie van opletten vóórdat je start he :wink:

der obergefreiter
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 2583
Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm

Bericht door der obergefreiter » wo jan 26, 2011 9:29 pm

ding is bij mij al eeuwighid doorgelust , gewoon nadenken voor je start
camperproleet

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » do jan 27, 2011 1:24 pm

Het voordeel van beginnen met motorrijden op ouwe meuk: eerst controleren of de versnelling wel in z'n vrij staat...dat groene lampje zit er niet voor niets. :wink:
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Sardaukar
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 534
Lid geworden op: ma apr 02, 2007 2:07 pm
Locatie: Ede

Bericht door Sardaukar » do jan 27, 2011 1:31 pm

Dat is voor mij ook de standaard-check..het enige wat ik daarna af en toe wel eens vergeet, is de standaard in te klappen :roll:
Live to ride, ride to live. Too wild to be tamed forever

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » do jan 27, 2011 2:16 pm

Sardaukar schreef:Dat is voor mij ook de standaard-check..het enige wat ik daarna af en toe wel eens vergeet, is de standaard in te klappen :roll:
Na de eerste bocht naar links weet je dát dan ook heel snel.. :P

Plaats reactie