ergens sluiting
Moderators: Goos, Woody, Teevee
ergens sluiting
hey mensen,
ik ben vlink bezig geweest met mijn motor alleen nu maakt hij volgens mij ergens sluiting,
ik ging hem proberen te starten gisteren alleen de startmotor deed helemaal niks, vandaag weer eens gekeken, ik heb alles reserve liggen voor mijn motor, dus ik alle elektronica onderdelen verwisseld voor de reserve die het uiteraard allemaal doen, deed hij nogsteeds helemaal niks.
toen me complete reservekabel boom gepakt en alles aangesloten, weer niks, alleen toen begon er ineens iets te piepen, ik heb even in het instructieboek gekeken, het is het starting circuit cutoff relay,
toen in het zekeringen doosje gekeken, zekering stuk, vervangen, toen was het piepen even weg, en toen de zekering weer doorsmolt begon het relay weer te piepen, ik ben even ten einde raad
misschien hebben jullie wat raad voor me ?
ik ben vlink bezig geweest met mijn motor alleen nu maakt hij volgens mij ergens sluiting,
ik ging hem proberen te starten gisteren alleen de startmotor deed helemaal niks, vandaag weer eens gekeken, ik heb alles reserve liggen voor mijn motor, dus ik alle elektronica onderdelen verwisseld voor de reserve die het uiteraard allemaal doen, deed hij nogsteeds helemaal niks.
toen me complete reservekabel boom gepakt en alles aangesloten, weer niks, alleen toen begon er ineens iets te piepen, ik heb even in het instructieboek gekeken, het is het starting circuit cutoff relay,
toen in het zekeringen doosje gekeken, zekering stuk, vervangen, toen was het piepen even weg, en toen de zekering weer doorsmolt begon het relay weer te piepen, ik ben even ten einde raad
misschien hebben jullie wat raad voor me ?
Tsja, je hebt ergens sluiting, da's redelijk duidelijk.
Het is wel een voordeel dat je een losse kabelboom hebt. Dat puzzelt makkelijker dan aan eentje die op je motor zit.
Zorg voor een grote tafel zodat je het ding netjes uit kunt spreiden.dan zou ik eens beginnen met het ding helemaal uit te pakken, alle tape er af.
Tape vervangen door tie-wraps, elke 20 cm of zo zodat je de vorm van de kabelboom in tact laat.
En dan maar kijken en meten, schema er naast. Draadjes volgen die geen verbinding mogen hebben, en meten of dat zo is, andere draden van voor tot achter meten of er verbinding is. Zijn er slijtplekken etc.
Stekkers schoonmaken als je toch bezig bent.
Na afloop de boel netjes intapen met tape voor kabelbomen, geen isolatietape of ducktape of zo maar van dat linnen spul wat alleen aan zichzelf plakt en niet aan je draden.
Heb je twee dagen wat te doen en je leert meteen een hoop.
Het is wel een voordeel dat je een losse kabelboom hebt. Dat puzzelt makkelijker dan aan eentje die op je motor zit.
Zorg voor een grote tafel zodat je het ding netjes uit kunt spreiden.dan zou ik eens beginnen met het ding helemaal uit te pakken, alle tape er af.
Tape vervangen door tie-wraps, elke 20 cm of zo zodat je de vorm van de kabelboom in tact laat.
En dan maar kijken en meten, schema er naast. Draadjes volgen die geen verbinding mogen hebben, en meten of dat zo is, andere draden van voor tot achter meten of er verbinding is. Zijn er slijtplekken etc.
Stekkers schoonmaken als je toch bezig bent.
Na afloop de boel netjes intapen met tape voor kabelbomen, geen isolatietape of ducktape of zo maar van dat linnen spul wat alleen aan zichzelf plakt en niet aan je draden.
Heb je twee dagen wat te doen en je leert meteen een hoop.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
ik heb ook 2 hendels liggen, dus ik heb ook eigenlijk de startknop ff omgewisselt en dat werkte ook niet, ook de startrelais dinges geval heb ik ook verwisselt voor een werkende, alleen het gekke is hij gaat piepen of eerder zoemen, nadat de zekering doorgefikt is ,
en idd het zou gek zijn als allebei de kabelbomen hetzelfde probleem hebben, maar als het echt moet, dan ga ik idd met een schema aan de gang, het is een yamaha xs 400 uit 1984, dus eentje met dubbele nokassen.
het enigste wat ik nog niet verwisseld heb is mijn contactslot, maja, lampjes branden gewoon op mijn km teller dus?
ik heb alleen de startonderbreking, (wat ik in mijn andere topic vertelt heb) doorgelust, maar dat heb ik na het stekkertje gedaan dus dan kon ik nog kiezen of hij erin moest blijven of dat het stekkertje eruit moet blijven om hem te starten (wel contact of geen contact) (dit was nog niet duidelijk toen het stekkertje afbrak van mijn koppelings hendel), alleen het werkt allebei niet
alvast thanks voor jullie hulp so far
en idd het zou gek zijn als allebei de kabelbomen hetzelfde probleem hebben, maar als het echt moet, dan ga ik idd met een schema aan de gang, het is een yamaha xs 400 uit 1984, dus eentje met dubbele nokassen.
het enigste wat ik nog niet verwisseld heb is mijn contactslot, maja, lampjes branden gewoon op mijn km teller dus?
ik heb alleen de startonderbreking, (wat ik in mijn andere topic vertelt heb) doorgelust, maar dat heb ik na het stekkertje gedaan dus dan kon ik nog kiezen of hij erin moest blijven of dat het stekkertje eruit moet blijven om hem te starten (wel contact of geen contact) (dit was nog niet duidelijk toen het stekkertje afbrak van mijn koppelings hendel), alleen het werkt allebei niet
alvast thanks voor jullie hulp so far
Ik had niet het idee dat de problemen bij bide kabelbomen het zelfde waren.
Ja okee, de moter doet ut nie, dat snap ik. Maar in geval 1 gebeurt er niks en in geval 2 piept er iets en klappen er zekeringen.
Zodoende leek het me een aardig plan (aangezien de meeste losse onderdelen uitgewisseld zijn) om te gaan zorgen voor een gegarandeerd goede kabelboom.
Vandaar mijn springen op conclusies.
Ja okee, de moter doet ut nie, dat snap ik. Maar in geval 1 gebeurt er niks en in geval 2 piept er iets en klappen er zekeringen.
Zodoende leek het me een aardig plan (aangezien de meeste losse onderdelen uitgewisseld zijn) om te gaan zorgen voor een gegarandeerd goede kabelboom.
Vandaar mijn springen op conclusies.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
Probleem zit duidelijk in het startcircuit.
Klinkt ook wel als een geblokkeerde startmotor met een vastsslaand startrelais. Het relais piept/ zoemt nadat de zekering er uit is (gefikt), dat zou op een stroom door het relais kunnen wijzen. Secundaire spoel van het relais verbind als het ware nog steeds door, ondanks dat de stroom van de primaire spoel af is.
Als je nou eens begingt me het vervangen van het startrelais door een testlampje?
Dan kun je met een hele korte druk op de startknop al zien of er stroom loopt vanaf de accu, via de startknop, naar het startrelais, zonder dat de zekering er meteen uitfikt.
Als dat werkt weet je dat je niet voor het stratrelais hoeft te zoeken.
Succes en houd ons op de hoogte.
Klinkt ook wel als een geblokkeerde startmotor met een vastsslaand startrelais. Het relais piept/ zoemt nadat de zekering er uit is (gefikt), dat zou op een stroom door het relais kunnen wijzen. Secundaire spoel van het relais verbind als het ware nog steeds door, ondanks dat de stroom van de primaire spoel af is.
Als je nou eens begingt me het vervangen van het startrelais door een testlampje?
Dan kun je met een hele korte druk op de startknop al zien of er stroom loopt vanaf de accu, via de startknop, naar het startrelais, zonder dat de zekering er meteen uitfikt.
Als dat werkt weet je dat je niet voor het stratrelais hoeft te zoeken.
Succes en houd ons op de hoogte.
Olive is the New Black
ja idd, is ook helemaal geen verkeerd idee, het is trouwens ook de ignition zekering was ik vergeten erbij te vertellen, alleen die.Teevee schreef:Ik had niet het idee dat de problemen bij bide kabelbomen het zelfde waren.
Ja okee, de moter doet ut nie, dat snap ik. Maar in geval 1 gebeurt er niks en in geval 2 piept er iets en klappen er zekeringen.
Zodoende leek het me een aardig plan (aangezien de meeste losse onderdelen uitgewisseld zijn) om te gaan zorgen voor een gegarandeerd goede kabelboom.
Vandaar mijn springen op conclusies.
ik leer dan wel om een heel schema te gaan lezen van de kabelboom
[quote=Author Message
"Author Message
Dyrck"]Probleem zit duidelijk in het startcircuit.
Klinkt ook wel als een geblokkeerde startmotor met een vastsslaand startrelais. Het relais piept/ zoemt nadat de zekering er uit is (gefikt), dat zou op een stroom door het relais kunnen wijzen. Secundaire spoel van het relais verbind als het ware nog steeds door, ondanks dat de stroom van de primaire spoel af is.
Als je nou eens begingt me het vervangen van het startrelais door een testlampje?
Dan kun je met een hele korte druk op de startknop al zien of er stroom loopt vanaf de accu, via de startknop, naar het startrelais, zonder dat de zekering er meteen uitfikt.
Als dat werkt weet je dat je niet voor het stratrelais hoeft te zoeken.
Succes en houd ons op de hoogte. [/quote]
ja dat kan ik is gaan doen, weetje wat trouwens ook best wel vaag is, toen de zekering doorgebrand was en de start cutoff raley zoemde, toen ging na een 5 sec ongeveer ook het olielampje uit, wat je normaal hebt als de motor loopt, dus me olie pompje draait ook?
maja, ik ga eens verder met inspecteren en testen
thanks for the help alvast mensen
ik heb nog eens lopen stoeien met mijn bike, maar ik ga je advies toch volgenTeevee schreef:Tsja, je hebt ergens sluiting, da's redelijk duidelijk.
Het is wel een voordeel dat je een losse kabelboom hebt. Dat puzzelt makkelijker dan aan eentje die op je motor zit.
Zorg voor een grote tafel zodat je het ding netjes uit kunt spreiden.dan zou ik eens beginnen met het ding helemaal uit te pakken, alle tape er af.
Tape vervangen door tie-wraps, elke 20 cm of zo zodat je de vorm van de kabelboom in tact laat.
En dan maar kijken en meten, schema er naast. Draadjes volgen die geen verbinding mogen hebben, en meten of dat zo is, andere draden van voor tot achter meten of er verbinding is. Zijn er slijtplekken etc.
Stekkers schoonmaken als je toch bezig bent.
Na afloop de boel netjes intapen met tape voor kabelbomen, geen isolatietape of ducktape of zo maar van dat linnen spul wat alleen aan zichzelf plakt en niet aan je draden.
Heb je twee dagen wat te doen en je leert meteen een hoop.
het jammere is alleen dat ik op dit gebied nog niet thuis ben, dus ik moet alle draden checken of ze goed contact maken doormiddel van een multimeter (piep stand/ weerstand)
en dan 1 voor 1 kijken of zij goed aangesloten zitten via het wiring diagram? zal maar ergens moeten beginnen maar ik word al gek als ik ernaar kijk, maja ik denk als ik het diagram op a3 format uitprint en ik vink alles aan wat goed zit en ga zo de hele kabelboom af dat ik al een heel eind kom