kawasaki 1500 vulcan 1993

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

kawasaki 1500 vulcan 1993

Bericht door Rat » do apr 14, 2011 10:54 pm

Vraag ,

Mijn maat heeft een motor met koeling problemen , als hij warm is lekt hij koelvloeistof en raakt aan de kook ,en dan knapt er een slang ,zou dat de koppakking kunnen zijn ?? of toch iets anders ?? dit probleem is bij de motorzaak blijkbaar niet op te lossen ,hij is al 3 keer voor het zelfde probleem heen geweest maar heeft niet geholpen ,ook vind ik dat de motor erg ruw loopt als hij aan komt rijden ,zou misschien toch te warm kunnen zijn.

Hebben jullie een idee??
Wat niet spoort komt uut Noord en Wat niet past word gelast

Papa Bear
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 191
Lid geworden op: di dec 30, 2008 2:55 pm
Locatie: Haastrecht

Bericht door Papa Bear » vr apr 15, 2011 7:14 am

Is de circulatie in het koelsysteem wel okee? Ik heb ooit een beschadiging in m'n radiateur gehad die een goede doorstroming belemmerde, dan koelt ie ook niet heel best en kookt ie vanzelf een keer over.

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » vr apr 15, 2011 8:48 am

iig beginnen met nooit meer naar die motorzaak terug gaan. :twisted:
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » vr apr 15, 2011 12:49 pm

Is er toevallig in het verleden een 'Stop Lek' ingegooid? Dat spul wil nog wel eens te goed werken, d.w.z. zich ook afzetten aan de binnenkant van slangen (poreus) en kanalen (bij poreuze pakkingen) in het blok.
Gevolg is dat het koelwater minder snel rondgepompt kan worden, en in kleinere hoeveelheden, maar wel met een hogere druk en temperatuur.
Oplossing is dan de radiateur en alle rubber leidingen vervangen, en de koelvloeistofkanalen in het blok schoonspoelen met iets wat die anti-lek troep oplost.
Of beginnen met een oplosmiddel om schoon te spoelen, een opvangbak voor de gelekte rommel en veel water...... dan zie ook meteen waar de lekkages zitten.
Met een lekke koppakking zou de hoeveelheid olie in het carter moeten toenemen na een ritje. Na een lange rit zou de hoeveelheid drastisch moeten zijn afgenomen (verdampend water).
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » vr apr 15, 2011 5:50 pm

Ja,klinkt als een klassieke verstopping door leakstop.
Misschien is er gewoon te veel in gegooid(hoeveelheid voor auto ? )
En dan wordt er a:te veel druk opgebouwd en b: te weinig gecirculeerd en dus ook te weinig gekoeld.
Het rauwe lopen zou kunnen duiden op koelvloeistof in de olie wat niet best is of de waterpomp die te veel te lijden heeft gehad.
Misschien ff googlen op hoe leakstop te verwijderen zonder gelijk het hele inwendige blok aan te laten vreten.
In ieder geval de olie checken voordat er nog meer stuk gaat.
Succes
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » vr apr 15, 2011 6:03 pm

http://www.radiateurlek.nl/10-minuten-f ... m-reiniger
Dit heb ik zo gauw gevonden.
Kan je eens proberen.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

Bericht door Rat » zo apr 17, 2011 8:40 am

Dank jullie allen voor de reactie's ik ga er binnenkort mee aan de gang ,ik laat het wel weten hoe het een en ander is afgelopen .

Gr

Rat
Wat niet spoort komt uut Noord en Wat niet past word gelast

Rat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 876
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
Locatie: Zuudloarn
Contacteer:

Bericht door Rat » do apr 21, 2011 8:05 pm

moin Rat,

Had net ronnie aan de debiel en die vertelde me het verhaal van z'n brommert.
Dat er wat met de sapvoorziening niet goed was wist ik.
nu is mij bekend dat omstreeks het bouwjaar van ronnie z'n fiets, kawa hele slechte series cylinders had dat wil zeggen , de cylinderbussen verzakten een paar micron waardoor ze interne lekkages gaven , hierdoor de koelvloeistof aan de kook raakt en eigenlijk verdampt of de koelslangen knappen.
Ik heb dit met 2 van m'n oude fietsen gehad , maar ook bewust op dat euvel gekocht omdat het toen nog niet bekend was. En ze goedkoop in de handel waren.

Ik weet niet of je hiermee bekend bent of dat het een tip is die de oorzaak kan verhelpen.

kiek maor.
Ik moest het jou even persoonlijk berichten want die kale mafkees zou niet geloofwaardig overkomen had ie t over hahahaha

hoe zou dat nou komen

spreek je tjooooooooooo

Heeft iemand hier ervaring mee ???? ik heb hier nog nooit van gehoord ,zou best kunnen natuurlijk ,maar op internet vind ik daar niks over terug .
Wat niet spoort komt uut Noord en Wat niet past word gelast

jboy
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 207
Lid geworden op: vr okt 05, 2007 11:21 pm

Bericht door jboy » vr apr 22, 2011 5:54 pm

ik heb wel eens op internet gelezen dat die mensen wel eens veel olie verbuik hebben met zoeen motor, maar dat zou komen door een te kleine inhoud mogelijkheid van olie (dus eigenlijk gewoon te weinig olie in het blok), waardoor de olie dus zijn warmte niet kwijt kan en het blok vlink heet kan worden waardoor de zuigerveren snel sleten.

dus beetje mis ontworpen :roll:

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » za apr 23, 2011 7:12 am

Nooit van gehoord en het lijkt me dat als cylinderbussen verzakken,Kawasaki idd heel slechte cylinders gemaakt moet hebben.
Lekkage van de kop kan natuurlijk verlies van koelvloeistof veroorzaken maar meestal zie je dit meteen aan de olie.
En het koelsysteem zou het moeten kunnen hebben af fabriek als de boel een keer erg heet wordt.
Groot olieverbruik kan op slechte zuigerveren of schraapveren duiden,od een lekke koppakking.
Zuigerveren kunnen soms erg snel vast gaan zitten en dan stook je er veel olie door.
Stitch had ooit een motor die ff stil had gestaan en die olie zoop,totdat de zuigerveren weer los kwamen en de boel weer afdichtten.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » za apr 23, 2011 10:40 am

Dat van de cilinderbus is ENKEL een probleem geweest bij de ZX-9R modellen uit de 94-97 serie, iets met klepel en klok dus :?
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4819
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door voodoo » za apr 23, 2011 10:50 am

Bij een vulcan1500 gaat slechts de krukas voortijdig stuk (bigend lagers).

Geweldig stukje Japanse engineering. Had ik al gezegd dat ik nie zo gecharmeerd ben van kawasaki :roll:
Stop making sense

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » za apr 23, 2011 8:33 pm

Nou, de gt 550 is tamelijk onerwoestbaar,dus Kawa maakt niet altijd slechte modellen.
En de z 1000 was ook een prmia scheurijzer vroeger.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

Suzuki
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 680
Lid geworden op: do aug 07, 2008 8:07 pm

Bericht door Suzuki » za apr 23, 2011 11:41 pm

Mee eens Redman, of die duitsers alleen maar goed spul maken,

Groet, Suzuki en dat is niet voor niets, ( ook 35 jaar oude Suzuki's doen

het anno 2011 nog prima ).

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » di apr 26, 2011 12:20 pm

voodoo schreef:Bij een vulcan1500 gaat slechts de krukas voortijdig stuk (bigend lagers).

Geweldig stukje Japanse engineering. Had ik al gezegd dat ik nie zo gecharmeerd ben van kawasaki :roll:
Alle motoren met iets van heftige natuur in hun naam gaan altijd duur stuk. En de Virago.
wikipedia schreef:Virago is a term that refers to a noisy, domineering woman. The term comes from the same root as the word virile, the Latin vir "a man",[1] hence, a masculine woman.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Plaats reactie