De motorgroet
Moderators: Goos, Woody, Teevee
De motorgroet
Voor degenen die hem nog niet kennen,
De geschiedenis van de motorgroet
De oorsprong van de motorrijdersgroet ligt in het stenen tijdperk.
Er waren toen maar heel weinig motorrijders. Er waren nauwelijks verharde wegen en de wielen waren van steen.
Alleen echte bikkels verdroegen de ongemakken van het motorrijden.
Wanneer twee van zulke bikkels elkaar tegenkwamen, stopten ze, stapten ze af en lieten elkaar de geopende hand zien, om zo te bewijzen dat ze er geen vuistbijl in hadden verborgen. Zo is de motorrijdersgroet ontstaan.
Winterrijders en softies (ook wel mietjes genaamd)
Onder dezelfde moeilijke omstandigheden zijn op de dag van vandaag nog de winterrijders onderweg.
Motorrijders zijn ofwel winterrijders of softies.
Softies kom je in April in het kantoor van de verzekeringsmaatschappij tegen, waar ze hun afgemelde bike weer aanmelden.
Winterrijders daarentegen rijden door. Hun aantal is gering.
Als twee winterrijders elkaar tegenkomen zijn ze heel blij en groeten.
Vanaf April groeten winterrijders niet meer. Want winterrijders groeten geen softies.
Softies herken je daaraan, dat ze in de eerste weken van de lente wild en met twee handen alles groeten wat zich op twee wielen voortbeweegt.
Ze zijn zo opgewonden, dat ze vergeten dat iets verderop een bocht ligt.
Ze hebben altijd schoon ondergoed aan - je zou eventueel in het ziekenhuis kunnen belanden.
De verboden groet
Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en wordt door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren.
Het is omgeven door allerlei geboden en verboden.
Het bekendste verbod luidt als volgt:
Groet nooit een tweewieler die minder dan 250 cc cilinderinhoud heeft.
Zoiets is geen motor.
Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.
Een aparte categorie: Oldtimers
Oldtimers worden in principe vriendelijk en vol bewondering gegroet ongeacht de cilinderinhoud.
Oldtimers worden meestal door technisch begaafde oudere heren bereden, zogenaamde ouwe techneuten.
Die worden met respect behandeld. Kom je een ouwe techneut tegen, wacht je af of hij je groet.
Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.
Het groeten op de autosnelweg
Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur van motorrijdersgroet op de autosnelweg.
Zelfs zeer ervaren motorrijders kunnen niet zeggen of men tegemoetkomende motorrijders over zes rijstroken en de middenberm heen, groeten moet.
Rijtechnisch wordt het groeten een probleem bij het inhalen.
De klassieke linkerhand wordt door degene die ingehaald wordt, niet gezien.
Groet je met je linkerhand voor het lichaam langs naar rechts, denken automobilisten dat je last hebt van een zwerm sprinkhanen of kramp in je onderarm.
De "Rossi-groet"
De "Rossi-groet" (zo plat mogelijk op z'n kant, een knie raakt het asfalt) geldt als zijnde zéér riskant.
In het algemeen wordt hij als bewijs van extreme stuurkunst gezien, maar het is aan te raden in ieder geval van tevoren schoon ondergoed aan te trekken (zie boven).
"Rossi-groet"-rijders rijden uitsluitend op het buitenste profiel en vergelijken met elkaar wie de scherpst afgesleten voetsteunen heeft.
Wie de kunst van de "Rossi-groet" niet beheerst en hem toch uitvoert, riskeert zijn allerlaatste, de zogenaamde "Gouden Groet".
Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten
1. De garantie vervalt als hij een niet-Amerikaans produkt groet;
2. Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet omhoog;
3. Hij groet uit principe geen rijders, die hun bike al geheel hebben betaald;
4. Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij loslaat (geldt ook voor bikers met een "duc");
5. De rijwind zou de nieuwe tatoeages eraf kunnen blazen;
6. Hij heeft een eeuwigheid nodig om aansluitend, vanwege de vibraties zijn handvat weer terug te vinden;
7. Hij kan niet onderscheiden of de ander groet of zijn oren dichthoudt;
8. Hij heeft vanwege de vibraties klittenband tussen zijn handvat en zijn handschoen;
9. Hij heeft zojuist in het economische gedeelte van de krant gelezen, dat Honda voor 60% participeert in Harley;
10.Sedert de openbare verkoop van zijn vorige Harley haat hij alle mensen die een hand opsteken;
11.Zijn Bangkok-Rolex zou nat kunnen worden;
12.De linkerhelft van zijn stuur zou gejat kunnen worden;
13.De linkerhelft van zijn stuur werd reeds gejat en nu houdt hij zich aan de kilometerteller vast;
14.Hij houdt met zijn linkerhand zijn rechterspiegel vast om te voorkomen dat die er af trilt;
15.Hij heeft twee handen nodig om met zijn vingers de volgende afbetaling na te tellen;
16.Hij poetst netzijn chromen luchtfilterdeksel;
17.Als hij maar met één hand zijn stuur vasthoudt gaat ie op z'n bek.
Redenen waarom rijders van een Gold Wing niet groeten
1. Volgens het Honda-instructieboekje mag hij zijn stuur pas loslaten als de bike stilstaat, de sleutel uit het contactslot is getrokken, de middenbok is uitgeklapt en de radio uitgeschakeld is;
2. Op het instrumentenpaneel is geen knop voor "automatisch terugzwaaien" aanwezig;
3. Hij is net ingedut;
4. Hij krijgt zijn arm wegens ouderdomsklachten niet meer omhoog;
5. Hij heeft via zijn handy een conferentieschakeling met zijn accountant en de ING-bank;
6. 't Vrouwtje heeft hem verboden om vreemden te groeten;
7. Hij is net bezig alle lampjes van zijn "kerstboom" te tellen;
8. Hij sorteert op dit moment zijn CD-verzameling;
9. De hand voor de antenne stoort de TV-ontvangst;
10.Hij ruimt net de vaatwasser in;
11.Vanwege zijn Alzheimer weet hij aansluitend niet meer waar hij zijn hand moet laten;
12.Hij vindt aansluitend tussen alle knopjes, lampjes, schakelaars en hendeltjes zijn niet meer;
13.Hij verwisselt juist de batterij van zijn pacemaker;
14.Hij zoekt net in zijn boordcomputer, wat "opgestoken hand van een vreemde motorrijder" betekent;
15.Hij groet wel altijd, maar vanwege de troep rond zijn stuur ziet niemand zijn hand.
:} AMEN :}
De geschiedenis van de motorgroet
De oorsprong van de motorrijdersgroet ligt in het stenen tijdperk.
Er waren toen maar heel weinig motorrijders. Er waren nauwelijks verharde wegen en de wielen waren van steen.
Alleen echte bikkels verdroegen de ongemakken van het motorrijden.
Wanneer twee van zulke bikkels elkaar tegenkwamen, stopten ze, stapten ze af en lieten elkaar de geopende hand zien, om zo te bewijzen dat ze er geen vuistbijl in hadden verborgen. Zo is de motorrijdersgroet ontstaan.
Winterrijders en softies (ook wel mietjes genaamd)
Onder dezelfde moeilijke omstandigheden zijn op de dag van vandaag nog de winterrijders onderweg.
Motorrijders zijn ofwel winterrijders of softies.
Softies kom je in April in het kantoor van de verzekeringsmaatschappij tegen, waar ze hun afgemelde bike weer aanmelden.
Winterrijders daarentegen rijden door. Hun aantal is gering.
Als twee winterrijders elkaar tegenkomen zijn ze heel blij en groeten.
Vanaf April groeten winterrijders niet meer. Want winterrijders groeten geen softies.
Softies herken je daaraan, dat ze in de eerste weken van de lente wild en met twee handen alles groeten wat zich op twee wielen voortbeweegt.
Ze zijn zo opgewonden, dat ze vergeten dat iets verderop een bocht ligt.
Ze hebben altijd schoon ondergoed aan - je zou eventueel in het ziekenhuis kunnen belanden.
De verboden groet
Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en wordt door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren.
Het is omgeven door allerlei geboden en verboden.
Het bekendste verbod luidt als volgt:
Groet nooit een tweewieler die minder dan 250 cc cilinderinhoud heeft.
Zoiets is geen motor.
Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.
Een aparte categorie: Oldtimers
Oldtimers worden in principe vriendelijk en vol bewondering gegroet ongeacht de cilinderinhoud.
Oldtimers worden meestal door technisch begaafde oudere heren bereden, zogenaamde ouwe techneuten.
Die worden met respect behandeld. Kom je een ouwe techneut tegen, wacht je af of hij je groet.
Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.
Het groeten op de autosnelweg
Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur van motorrijdersgroet op de autosnelweg.
Zelfs zeer ervaren motorrijders kunnen niet zeggen of men tegemoetkomende motorrijders over zes rijstroken en de middenberm heen, groeten moet.
Rijtechnisch wordt het groeten een probleem bij het inhalen.
De klassieke linkerhand wordt door degene die ingehaald wordt, niet gezien.
Groet je met je linkerhand voor het lichaam langs naar rechts, denken automobilisten dat je last hebt van een zwerm sprinkhanen of kramp in je onderarm.
De "Rossi-groet"
De "Rossi-groet" (zo plat mogelijk op z'n kant, een knie raakt het asfalt) geldt als zijnde zéér riskant.
In het algemeen wordt hij als bewijs van extreme stuurkunst gezien, maar het is aan te raden in ieder geval van tevoren schoon ondergoed aan te trekken (zie boven).
"Rossi-groet"-rijders rijden uitsluitend op het buitenste profiel en vergelijken met elkaar wie de scherpst afgesleten voetsteunen heeft.
Wie de kunst van de "Rossi-groet" niet beheerst en hem toch uitvoert, riskeert zijn allerlaatste, de zogenaamde "Gouden Groet".
Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten
1. De garantie vervalt als hij een niet-Amerikaans produkt groet;
2. Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet omhoog;
3. Hij groet uit principe geen rijders, die hun bike al geheel hebben betaald;
4. Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij loslaat (geldt ook voor bikers met een "duc");
5. De rijwind zou de nieuwe tatoeages eraf kunnen blazen;
6. Hij heeft een eeuwigheid nodig om aansluitend, vanwege de vibraties zijn handvat weer terug te vinden;
7. Hij kan niet onderscheiden of de ander groet of zijn oren dichthoudt;
8. Hij heeft vanwege de vibraties klittenband tussen zijn handvat en zijn handschoen;
9. Hij heeft zojuist in het economische gedeelte van de krant gelezen, dat Honda voor 60% participeert in Harley;
10.Sedert de openbare verkoop van zijn vorige Harley haat hij alle mensen die een hand opsteken;
11.Zijn Bangkok-Rolex zou nat kunnen worden;
12.De linkerhelft van zijn stuur zou gejat kunnen worden;
13.De linkerhelft van zijn stuur werd reeds gejat en nu houdt hij zich aan de kilometerteller vast;
14.Hij houdt met zijn linkerhand zijn rechterspiegel vast om te voorkomen dat die er af trilt;
15.Hij heeft twee handen nodig om met zijn vingers de volgende afbetaling na te tellen;
16.Hij poetst netzijn chromen luchtfilterdeksel;
17.Als hij maar met één hand zijn stuur vasthoudt gaat ie op z'n bek.
Redenen waarom rijders van een Gold Wing niet groeten
1. Volgens het Honda-instructieboekje mag hij zijn stuur pas loslaten als de bike stilstaat, de sleutel uit het contactslot is getrokken, de middenbok is uitgeklapt en de radio uitgeschakeld is;
2. Op het instrumentenpaneel is geen knop voor "automatisch terugzwaaien" aanwezig;
3. Hij is net ingedut;
4. Hij krijgt zijn arm wegens ouderdomsklachten niet meer omhoog;
5. Hij heeft via zijn handy een conferentieschakeling met zijn accountant en de ING-bank;
6. 't Vrouwtje heeft hem verboden om vreemden te groeten;
7. Hij is net bezig alle lampjes van zijn "kerstboom" te tellen;
8. Hij sorteert op dit moment zijn CD-verzameling;
9. De hand voor de antenne stoort de TV-ontvangst;
10.Hij ruimt net de vaatwasser in;
11.Vanwege zijn Alzheimer weet hij aansluitend niet meer waar hij zijn hand moet laten;
12.Hij vindt aansluitend tussen alle knopjes, lampjes, schakelaars en hendeltjes zijn niet meer;
13.Hij verwisselt juist de batterij van zijn pacemaker;
14.Hij zoekt net in zijn boordcomputer, wat "opgestoken hand van een vreemde motorrijder" betekent;
15.Hij groet wel altijd, maar vanwege de troep rond zijn stuur ziet niemand zijn hand.
:} AMEN :}
Olive is the New Black
- RoadWarrior
- Bezoek Rat
- Berichten: 157
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 8:34 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Kende hem al, maar hij blijft leuk.
Welke ontbreekt is de Ratbiker groet:
Als de ratbiker zijn hand opsteekt, is het eerste wat je opvalt dat zijn kapotte handschoen is gemaakt met behulp van ducttape. Vervolgens merk je op dat zijn horloge geen horlogebandje heeft, maar om de pols zit met een tierip.
Welke ontbreekt is de Ratbiker groet:
Als de ratbiker zijn hand opsteekt, is het eerste wat je opvalt dat zijn kapotte handschoen is gemaakt met behulp van ducttape. Vervolgens merk je op dat zijn horloge geen horlogebandje heeft, maar om de pols zit met een tierip.
CHROME won't get you home.
Re: De motorgroet
De oostblokker heeft 243cc, heb ik weer.Dyrck schreef:Groet nooit een tweewieler die minder dan 250 cc cilinderinhoud heeft.
Zoiets is geen motor.
:} AMEN :}
Stop making sense
- Goos
- Bestuur Rat
- Berichten: 4422
- Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
- Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
- Contacteer:
Re: De motorgroet
De ruimte tussen de koelribben valt eigenlijk toch ook onder "cilinderinhoud"?voodoo schreef:De oostblokker heeft 243cc, heb ik weer.Dyrck schreef:Groet nooit een tweewieler die minder dan 250 cc cilinderinhoud heeft.
Zoiets is geen motor.
:} AMEN :}
Dan haal je het dus ruim!
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....☠
Re: De motorgroet
Wat voor excuus hebben we voor m'n 125 cc dan?Goos schreef:De ruimte tussen de koelribben valt eigenlijk toch ook onder "cilinderinhoud"?voodoo schreef:De oostblokker heeft 243cc, heb ik weer.Dyrck schreef:Groet nooit een tweewieler die minder dan 250 cc cilinderinhoud heeft.
Zoiets is geen motor.
:} AMEN :}
Dan haal je het dus ruim!
Re: De motorgroet
Reserveblokje achterop binden? Dan heb je er al 250!floris schreef: Wat voor excuus hebben we voor m'n 125 cc dan?
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
Re: De motorgroet
telt maaginhoud ook meeTeevee schreef:Reserveblokje achterop binden? Dan heb je er al 250!floris schreef: Wat voor excuus hebben we voor m'n 125 cc dan?
Re: De motorgroet
Jou groeten we sowieso niet meer sinds je foute uitspraken bij een ander topic.........floris schreef:Wat voor excuus hebben we voor m'n 125 cc dan?
Stop making sense
- RoadWarrior
- Bezoek Rat
- Berichten: 157
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 8:34 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: De motorgroet
We groeten jou maar 1 keer per 2 ontmoetingen....floris schreef:Wat voor excuus hebben we voor m'n 125 cc dan?Goos schreef:De ruimte tussen de koelribben valt eigenlijk toch ook onder "cilinderinhoud"?voodoo schreef: De oostblokker heeft 243cc, heb ik weer.
Dan haal je het dus ruim!
CHROME won't get you home.
Re: De motorgroet
Nou speciaal voor jou een leuk liedje, om het goed te maken... okee? Wel luisteren he!voodoo schreef:Jou groeten we sowieso niet meer sinds je foute uitspraken bij een ander topic.........floris schreef:Wat voor excuus hebben we voor m'n 125 cc dan?
http://cal018064.student.utwente.nl/~de ... _youth.ogg