Opel Astra: startrelais/ accu vraag [/schaam-automodus]

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Opel Astra: startrelais/ accu vraag [/schaam-automodus]

Bericht door Dyrck » di mar 20, 2012 12:12 pm

Ik heb een dringende vraag m.b.t. mijn auto en omdat ik zelf weinig/geen verstand van auto's heb vraag ik het toch hier maar. :oops:

Toen ik zondag mijn auto wilde starten leek het wel of er ineens kortsluiting ontstond.
Bij het inschakelen van het contact brandden de lampjes op het dashboard en de binnenverlichting normaal.
Toen ik echter wilde starten viel ineens met een lichte plof alle verlichting en het dashboard uit.
Na weer opnieuw op contact zetten merkte ik dat het klokje en de datum op nul stonden en de lampjes op het dashboard flauw brandden.
Bij opnieuw starten was weer alles dood.

Ik had net 15 min. daar voor een tiental km. gereden dus de accuspanning was normaal.

Kan het zijn dat er kortsluiting zit in mijn startrelais, of kan er iets anders stuk zijn?
Olive is the New Black

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » di mar 20, 2012 12:26 pm

Lijkt wel of ergens een hoofdzekering eruit ligt, vaak zitten die buiten je zekeringkast in de bestuurdersruimte in de motorruimte..
Kan zomaar dat iets in de startinrichting kortsluiting maakt..
probeer zoveel mogelijk kabels in je motorruimte te kontroleren..
en kijken welke zekeringen eruit vliegen...ik heb evt. wel een werkplaatshandboek te leen..
Succes ,MZlllsss,Rob.
Fuel is what I burn!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » di mar 20, 2012 12:27 pm

Eeeeh de dynamo, of de spanningsregelaar (die kan niet alleen bij onze motoren stuk, maar ook bij auto's!). Gelukkig zit de spanningsregeling vrijwel altijd aan de dynamo geschroefd, scheelt weer zoeken.
Bij veel auto's is een minimale spanning noodzakelijk om het elektrische systeem te laten werken, ivm de diverse relais.
Die plof kan wat opgehoopte benzine zijn die met een laatste vonk nog tot ontploffing kwam, maar dan wel in het luchtfilter (zgn 'backfire').
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Re: Opel Astra: startrelais/ accu vraag [/schaam-automodus]

Bericht door magna » di mar 20, 2012 12:44 pm

Dyrck schreef:Ik heb een dringende vraag m.b.t. mijn auto en omdat ik zelf weinig/geen verstand van auto's heb vraag ik het toch hier maar. :oops:

Toen ik zondag mijn auto wilde starten leek het wel of er ineens kortsluiting ontstond.
Bij het inschakelen van het contact brandden de lampjes op het dashboard en de binnenverlichting normaal.
Toen ik echter wilde starten viel ineens met een lichte plof alle verlichting en het dashboard uit.
Na weer opnieuw op contact zetten merkte ik dat het klokje en de datum op nul stonden en de lampjes op het dashboard flauw brandden.
Bij opnieuw starten was weer alles dood.

Ik had net 15 min. daar voor een tiental km. gereden dus de accuspanning was normaal.
Kan het zijn dat er kortsluiting zit in mijn startrelais, of kan er iets anders stuk zijn?
Daar is niks "dus" aan, in die kilometers kan ook je accu zijn overleden, of je dynamo is kapot en laadt de accu niet meer bij. Je binnenverlichting e.d. vraagt zo weinig stroom dat deze het ook nog (even) op een bijna lege accu doen, maar de startmotor is veel te zwaar. Als alles uitgaat zodra je je lichten aan doet is je accu iig op z'n minst leeg en misschien dood.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Bericht door Dyrck » di mar 20, 2012 4:08 pm

Nou, het probleem is onverklaarbaar opgelost.

Ik ben vanmiddag een eerder naar huis gegaan (moet vanavond werken, dus mocht ik urtje eerder weg) en meteen gaan zoeken.

De hoofdzekeringen heb ik gevonden (Dank Rob !).
D'r zitten 3x80 A en 1x 20A zekeringen in een aparte zekeringhouder naast de accu.
Die waren allemaal in orde.
Toen de zekeringen onder het dashboard gecheckt: Ook allemaal in orde.
Toen een reserveaccu geplaast en gekeken wat er gebeurt: Alle controlelampjes branden gewoon.
Daarna geprobeerd te starten en dat deed ie zonder probleem :?
Daarna alle verbruikers gecheckt (ruitenwissers, alle lampen, blower, radio): geen enkel effect, auto bleef gewoon lopen.

Ik snap er geen bal van, maar ben blij dat ie het weer doet. :D
Olive is the New Black

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » di mar 20, 2012 6:53 pm

Ik hoop voor je dattie het blijft doen Dyrck..soms heb je gewoon weleens last van de onverklaarbare koperworm..
MZllllss,Rob.
Fuel is what I burn!

Plaats reactie