je mot toch wat...
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Gisteren nog even geknutseld met wat aluminium, blik en popnagels...
Het is de bedoeling dat dit om en onder het plaatje komt wat de lekkage moet tegenhouden...
Hieronder komt dan weer een soort van opvangbak om de weglekkende olie op te vangen, wat weer eenvoudig verwijderd kan worden om te legen of waar een soort van nippel op komt om af te tappen....daar ben ik nog niet helemaal uit....
Strakjes weer vrolijk verder knutselen!
Het is de bedoeling dat dit om en onder het plaatje komt wat de lekkage moet tegenhouden...
Hieronder komt dan weer een soort van opvangbak om de weglekkende olie op te vangen, wat weer eenvoudig verwijderd kan worden om te legen of waar een soort van nippel op komt om af te tappen....daar ben ik nog niet helemaal uit....
Strakjes weer vrolijk verder knutselen!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Creatief met bierblikjes...deel 2!
Het materiaal waar we vandaag mee werken is heel dun blik, zoals vaak toegepast in bierblikjes.
We hebben twee blikjes nodig.
Van één blikje knippen we de deksel eruit en knippen het deksel weer in tweeën, dusdanig dat het restant het gat wat ontstaat na het ledigen (op verantwoorde wijze uiteraard, ga verspilling tegen!) afdekt.
Boor hier een gat in, en plaats een ventiel van een tubeless velg hierin.
Neem het tweede lege blik en snij hier met een Stanleymes een gat in.
Plaats vervolgens met popnagels en veel te veel siliconenkit het stukje met ventiel op.
Pruts vervolgens het geheel om het ding wat ik gisteren heb gemaakt heen, en bind het vast met tie-rips.
De foto's:
Mooi toch? Morgen een slangetje aan het uiteinde van het ventiel prutsen, wat als peildinges kan dienen om te kijken of er inderdaad olie in het blik opgevangen wordt.
Onder het zadel zag het er zo uit, een stuk rubber wat als afdichting wordt gebruikt...
Eerst een mal gemaakt van stevig (180 grams) papier, daarna uit een plaat alu van de Gamma geknipt:
Past ook nog redelijk:
Tegen verschuiven wat randjes vastgepopt:
Nog nat van de geliefde kleur verf:
Klaar!
Het materiaal waar we vandaag mee werken is heel dun blik, zoals vaak toegepast in bierblikjes.
We hebben twee blikjes nodig.
Van één blikje knippen we de deksel eruit en knippen het deksel weer in tweeën, dusdanig dat het restant het gat wat ontstaat na het ledigen (op verantwoorde wijze uiteraard, ga verspilling tegen!) afdekt.
Boor hier een gat in, en plaats een ventiel van een tubeless velg hierin.
Neem het tweede lege blik en snij hier met een Stanleymes een gat in.
Plaats vervolgens met popnagels en veel te veel siliconenkit het stukje met ventiel op.
Pruts vervolgens het geheel om het ding wat ik gisteren heb gemaakt heen, en bind het vast met tie-rips.
De foto's:
Mooi toch? Morgen een slangetje aan het uiteinde van het ventiel prutsen, wat als peildinges kan dienen om te kijken of er inderdaad olie in het blik opgevangen wordt.
Onder het zadel zag het er zo uit, een stuk rubber wat als afdichting wordt gebruikt...
Eerst een mal gemaakt van stevig (180 grams) papier, daarna uit een plaat alu van de Gamma geknipt:
Past ook nog redelijk:
Tegen verschuiven wat randjes vastgepopt:
Nog nat van de geliefde kleur verf:
Klaar!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Vandaag 200 km gereden.
De ervaringen:
-slechts één tankbeurt is voldoende
-zonder goede oordoppen maakt-ie nog steeds teringherrie, vooral omdat de afstelling nog niet optimaal is
-dankzij het redelijk beschaafde uitlaatgeluid weinig last van kontklevers
-de olieopvang werkt min of meer, d.w.z. er zit minder olie op de achterband dan na de vorige rit (maar kan ook zijn omdat die 300 km langer was)
-de territoriumsdrift is verminderd, d.w.z. er stroomt minder olie uit het blok bij parkeren
-de km-tellerkabel trilt nog steeds los na een goede 180 km (onthouden! na 180 km stoppen en kabel vastdraaien!)
-het op de mega-accesoire-beugel bevestigde ruggesteuntje maakt het rijden geweldig! Nou nog superstrak asfalt.....met name op het stukje A4 tussen Leiden en Leidschendam...daar zitten een paar overdwarse hobbels in waar ik door gelanceerd werd....
-de tie-raps waarmee het olie-opvang-blikje is bevestigd houden het.
-stationairafstelling is een ramp. Voor vertrek perfect, halverwege 1.000 tpm te hoog, dus aanpassen, (Rijswijk) daarna te laag dus afslaan bij stoplicht, weer aanpassen (in Schiedam) na verlaten A8 bij Oostzaan twee keer aangepast en morgen zal-ie wel weer te laag staan....
Morgen het één en ander inspecteren en waar mogelijk aanpassen (afdichtingsringen om de bout die het torderen moet tegengaan, blikje aftappen, dat soort dingetjes).
Kortom, prima beginnersmotortje!
De ervaringen:
-slechts één tankbeurt is voldoende
-zonder goede oordoppen maakt-ie nog steeds teringherrie, vooral omdat de afstelling nog niet optimaal is
-dankzij het redelijk beschaafde uitlaatgeluid weinig last van kontklevers
-de olieopvang werkt min of meer, d.w.z. er zit minder olie op de achterband dan na de vorige rit (maar kan ook zijn omdat die 300 km langer was)
-de territoriumsdrift is verminderd, d.w.z. er stroomt minder olie uit het blok bij parkeren
-de km-tellerkabel trilt nog steeds los na een goede 180 km (onthouden! na 180 km stoppen en kabel vastdraaien!)
-het op de mega-accesoire-beugel bevestigde ruggesteuntje maakt het rijden geweldig! Nou nog superstrak asfalt.....met name op het stukje A4 tussen Leiden en Leidschendam...daar zitten een paar overdwarse hobbels in waar ik door gelanceerd werd....
-de tie-raps waarmee het olie-opvang-blikje is bevestigd houden het.
-stationairafstelling is een ramp. Voor vertrek perfect, halverwege 1.000 tpm te hoog, dus aanpassen, (Rijswijk) daarna te laag dus afslaan bij stoplicht, weer aanpassen (in Schiedam) na verlaten A8 bij Oostzaan twee keer aangepast en morgen zal-ie wel weer te laag staan....
Morgen het één en ander inspecteren en waar mogelijk aanpassen (afdichtingsringen om de bout die het torderen moet tegengaan, blikje aftappen, dat soort dingetjes).
Kortom, prima beginnersmotortje!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
Nou weet je, ik kan ermee leven. Nog drie of vier ritjes en dan komt er een 16-klepper in (als die past).
Komend weekeinde naar Route 66 treffen in Ommen, begin oktober naar Klepper en in november naar RBR, en als het goed is heb ik dan de ruimte om het blok te wisselen.
Want dan is er nog een motor ('77 CB750) en een EZS-aanhanger verkocht.
Kan ik volgend voorjaar de '75 CB750 gaan opknappen.
Komend weekeinde naar Route 66 treffen in Ommen, begin oktober naar Klepper en in november naar RBR, en als het goed is heb ik dan de ruimte om het blok te wisselen.
Want dan is er nog een motor ('77 CB750) en een EZS-aanhanger verkocht.
Kan ik volgend voorjaar de '75 CB750 gaan opknappen.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!