Rathonda CB750 jaar kruik

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » za aug 17, 2013 11:57 am

Ja,lijkt mij ook,en als er iets van vettigheid bij in komt verzeept het vet en krijg je die witte drab/smurrie.
Maar ziet er idd erg uit :shock:
Succes met de verdere operatie.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » wo aug 21, 2013 9:44 pm

Na enig aandringen van 'she': 'hoe lang denk je nog met mijn motor door te rijden?' vanavond de wandeling gemaakt naar de garage want een lift geven zat er even niet in.
Na een stief half uur wandelen met rugzak (helm, handschoenen) bij de garage aangekomen.
Mijn angstige vermoeden werdt bewaarheid: ik dacht al dat ik in met enthousiasme dat-ie het deed vergeten was de benzinekraan om 'dicht' te draaien....gevolg: ruim vier liter benzine is weggelekt en verdampt. Lege tank.
De reservestand is namelijk (hoewel..)voor de sier.
Wat nu? Laten er nou nog twee oude benzinetanks van inmiddels verkocht en/of gesloopte motoren er staan met nog een beetje benzine er in: van Carla d'r platgereden CB450 en van de verkochte Kawa GT550.
Van beide zoveel mogelijk eruit laten lopen, wat resulteerde in een liter of anderhalf. Mooi, voldoende om een benzinestation te halen. Hoop ik.
Laat er nou om nog geen kilometer bij het wijk-winkelcentrum een tank zitten. Starten, warm draaien, aankleden, garage afsluiten, opnieuw starten, gaan en dan is de pomp dicht. Door naar de volgende die alleen een pinautomaat heeft. Motor begint steeds beter te draaien tot ik bij een rotonde kom.
Waar een automobilist weer eens te lui is om richting aan te geven, dus als ik bijna stilsta kan ik toch verder...alleen wil de motor niet!
Ik parkeer 'm op het fietspad, denk 'zou de reserve misschien toch?'en haal rijdend het benzinestation 500 meter verderop.
17 Liter later kan ik weer los, op naar de klusgarage, boutje wat de valbeugel links en blok met framebuis vasthoudt erin draaien en en een boutje in de beugel die onbelangrijke zaken zoals kentekenplaat en verlichting vasthoud. De bout rechts zat er nog in, dus geen paniek. Is wel beter voor de roltas, twee boutjes want er gaat weer gereden worden met deze motor.
Tot besluit nog even een rondje door wat wijken. Conclusie: ding rijdt matig omdat de ketting ongelijk is uitgerekt, remmen zijn jaar kruik, ding is looiig, maar wat rijdt het eigenlijk toch best wel lekker.Morgen naar werk ermee. Als ik het haal...twee keer ANWB in één maand, is me vaker overkomen. :roll:
Zaterdagochtend nieuwe kettting en tandwielen, zaterdagmiddag Waldpyktreffen. Ik weet het, het leven is hard. :twisted:
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » vr aug 23, 2013 7:16 am

Wat ik nou weer heb...rijdt ik gistermiddag terug van werk, denk ik 'laat ik even langs de motorzaak gaan op alvast een heftafel te regelen voor zaterdag'.
Bij een stop licht rook ik al een benzinelucht, maar omdat de carbjes bij stationair een beetje overstromen, niet erg.
Sta ik stil bij motorzaak, zeikt de benzine van onder de tank vandaan! Wat nu? Snel naar mijn garage of hier de tank eraf trekken? Toch maar dat laatste.
Enfin, tank eraf, kijken waar die lekt, dat is dus links achter, roest van binnenuit en dat merk je pas als-ie lekt. Erg fijn met een bijna volle tank.
Naar huis gebeld voor vervoer, motor de zaak in, tank de container in.
Vanmiddag eerder naar huis om uit de garage een reserve-tank en - carbjes te halen, kunnen die er morgen op.
Dat wordt morgen vanaf 10.00 uur:
ketting + tandwielen vervangen
carbjes vervangen
carbjes afstellen
benzine overgieten in andere tank en tank aansluiten
lunchen
inpakken en wegwezen
bier

en foto's natuurlijk.... :roll:
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » vr aug 23, 2013 8:15 am

Het zal ook eens in 1 keer goed gaan.............
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » vr aug 23, 2013 8:48 am

Succes ermee , hoop dat je nu eindelijk in 1 keer klaar bent en daarna lekker van het treffen kan genieten.
Mzzlllss,Rob.
Fuel is what I burn!

Suzuki
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 680
Lid geworden op: do aug 07, 2008 8:07 pm

Bericht door Suzuki » za aug 24, 2013 12:08 am

Goede motor kopen ?

voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4819
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door voodoo » za aug 24, 2013 12:15 am

Ténéré?
Stop making sense

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » zo aug 25, 2013 7:13 pm

Had je die niet ingeruild voor je TDM?

Maar goed, ik wordt geconfronteerd met wat op het eerste zicht een 'goed idee' lijkt: potje voetballen met de collega's op vrijdag, in de pauze (die we voor het gemak even oprekten).
Dan blijkt dat het beoefenen van denksporten niets te maken heeft met zoiets als 'lichamelijke conditie'.
Dan wordt het zaterdagochtend en is de bus die je een stuk dichter bij je bestemming kan brengen inmiddels vertrokken en komt de volgende pas over een half uur...dus ga ik lopend, met rugzak daarin helm en handschoenen, naar de motorzaak die in een dorp verderop is gevestigd.
Drie kwartier wandelen later arriveer ik. Om half elf begin ik met het verwisselen van de ketting. Die 4 schakels te lang is ivm 'backorder' volgens groothandel.
Waarna de benzine van de ene (bijna volle maar lekke) tank in de andere overgieten wat knap lastig blijkt en waarbij het nodige ernaast gaat.
Dan blijkt de benzine kraan anders te zijn: de afvoer zit richting midscheeps in plaats van naar de achterkant van de motor gericht.
De enige oplossing: het extra filter weghalen en een nieuwe benzineslang.
Uiteindelijk rijdt ik 185 euro lichter om half twee weg. En om drie uur vertrek ik naar Friesland, moet nog inpakken en lunchen.
Maar wat rijdt dat lekker met een verse ketting!
Enige nadeel: geen tijd meer gehad om de carbs te vervangen door niet-lekkende set.
De huidige is dusdanig aangetast dat ik vermoed dat de zittingen waarin de vlotternaald gedrukt wordt bij volllopen, niet meer goed aansluiten op het aluminium.
Dan kan de naald wel goed afdichten, als de zitting zelf lekt, gaat de boel vanzelf overstromen.
De rit naar Friesland bevestig mijn vermoeden: in plaats van de gebruikelijke 1: 17/18 gaat er 1:15 doorheen. En blijft even nadruppelen na het dichtdraaien van de benzinekraan als de motor uitzet.
Wat is het gevolg van het voetballen en een flinke wandeling? Spierpijn in de bovenbenen! En dat is niet leuk als je je been over een volgepakte motor heen moet tillen!
Morgen de laatste werkweek....daarna knutselen!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » wo sep 18, 2013 7:58 pm

Na het benzine-zuip-festijn van afgelopen treffen gisteren toch maar de reserve-set carburateurs naar de motorzaak gebracht om in de ultrasoon te verzuipen.
Vanmiddag weer in elkaar gezet. De originele tank van de CB750 was inmiddels weer gesoldeerd en zou niet meer lekken.
Totale kosten: € 25,00.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » za sep 28, 2013 5:07 pm

Vanmiddag 'even' de carbjes verwisseld. Altijd lastig met oude, dus harde rubbers.
Enfin, drie uur later...carbjes erop, originele tank erop, benzine erin en....lekt de tank nog steeds. GRRRR dat was niet de planning.
Oude rat-tank er weer op, aansluiten, kraan open en starten maar!
Dat lukt dan wel maar aanslaan ho maar.
Een bougie eruit, vonken contoleren, oke. Opnieuw starten, niks. Luchtfilter bespuiten met remmenreiniger, aanduwen samen met Suzuki, niks.
Een bougie eruit, is droog. Dus geen benzine terwijl de carbjes anderhalve week geleden nog schoon zijn gemaakt.
Kunnen die krengen er weer af....GRRRR niet blij...komt morgen of maandag wel. :evil: :evil: :evil: :evil:
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » ma sep 30, 2013 9:40 pm

Vanmorgen de carbjes eraf gehaald, opengemaakt en de stationairsproeiers schoongemaakt.
Waren allemaal, ondanks de ultrasoon van ruim anderhalve week geleden, toch een beetje verstopt.
Weer gemonteerd en samen met wat remmenreiniger kwam zowaar leven in de brouwerij! Kortom, ze doet ut weer!:lol:
Morgen de carbjes van de ratchop eraf en bij Roukama vergelijken met een setje van een '87 GSX 750R die ze hebben liggen.
Als die dezelfde maten heeft, komt die erop en dan hopen dat ze het dan wel op alle vier de cilinders doet. :roll:
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Suzuki
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 680
Lid geworden op: do aug 07, 2008 8:07 pm

Bericht door Suzuki » ma sep 30, 2013 11:03 pm

Had je toch niet de carbs. volledig uit elkaar gehaald DOEN !!!!

Dit is de tweede keer en nu echt de laatste keer, HE.

Groet, Henk

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » vr okt 04, 2013 9:59 am

Mmm, beetje slordig...ontdekte dat de CB nog steeds geschorst is en niet verzekerd...ondertussen wel naar treffens in Friesland en Duitsland gereden....meteen even geregeld!

Oja, gisteren de carbjes synchroom laten stellen en een stukkie benzineleiding vervangen (de vorige 'oplossing' kneep 'm af) en ze rijdt weer als een tierelier. Staat afgetankt te wachten op morgen.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Plaats reactie