Gepruts met een oude Garmin

Alls wat nergens iets mee te maken heeft

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Gepruts met een oude Garmin

Bericht door Woody » vr feb 28, 2014 9:21 pm

Eerst even beginnen bij het begin: na een aantal keren hopeloos verkeerd te zijn gereden, en wat wikken en wegen een tweedehands Garmin aangeschaft voor een schappelijke 40 euro:

Afbeelding

Probleem is echter de erbij geleverde kaart uit 2009 stamt en niet meer onderhouden wordt door Garmin. Wat best wel balen is.
Nog erger als je destijds dit ding voor € 1.500 hebt gekocht en al na 6 jaar de mededeling krijgt 'zoek het lekker zelf uit'.
Daar is nu dus een oplossing voor:

Magna kwam met de suggestie dat je kaarten van OpenStreetMap kunt downloaden. Dat gaat via http://garmin.openstreetmap.nl/.
Dat gaat vrij eenvoudig,je klikt het gebied aan waarvoor jij een digitale kaart wilt, vult je e-mail adres in en ontvangt volgende mededeling
GarminOpenStreetsMaps schreef: Free maps for Garmin brand GPS devices
Combine maps request accepted

You will receive two emails:

One email containing a link to a webpage where you can track the status of your request which will be sent immediately.
One email containing the download location for the Windows BaseCamp/MapSource installer, Mac OSX BaseCamp/RoadTrip installer, Linux package and gmapsupp.img when the server has processed your request.

There are currently 4 requests in the queue...

The email containing the tracking URL is successfully sent.
Vervolgens krijg je een mail met de link naar de download:
Lambertus schreef: Hi,

You successfully requested a Garmin map on http://garmin.openstreetmap.nl.

Below you find a link to a webpage that shows the current status of your request.
<http://osm2.pleiades.uni-wuppertal.de/g ... 43702c48eb>

Note: Your map will only be available for 60 hours. Please make sure to check your mail often enough so you won't miss the download window.

Regards,

-- Lambertus http://garmin.openstreetmap.nl
Volg de link en krijg volgende mededeling op de website
GarminOpenStreetMaps schreef:This request is #1 in the queue. The delay is approximately 6 minutes.
Tot zover, ik wacht nog op de download.

Ook bijgeleverd is een route-programma genaamd MapSource. Dat is oud.
Tegenwoordig is er Basecamp, door Garmin ondersteund en stukken handiger en met meer mogelijkheden. Gemaakte routes worden automatisch opgeslagen, 'waypoints' eveneens. Later meer!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Vleer
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 914
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:28 am

Bericht door Vleer » vr feb 28, 2014 10:14 pm

:D Woody gaat digitaal!
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen.

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » vr feb 28, 2014 10:35 pm

Om nog even terug te komen op OpenStreetMaps. Dat ziet er zo uit nadat je het gebied met bekaderd waarvan je een digitale kaart wil hebben:

Afbeelding
Zoals je ziet is de kaart in veel kleine kaartjes opgedeeld.

Als je inzoomt op NL krijg je dit:

Afbeelding

Ik vermoed dat er een heleboel data in zit.

Enfin, de kaart staat klaar want onderstaand bericht ontvangen:
Lambertus schreef:Hi,

Your request for a Garmin map on garmin.openstreetmap.nl is ready.

The server has generated four different configurations of your map:
* _windows.exe = Installer for Garmin BaseCamp/MapSource (Windows).
* _macosx.zip = Installer for Garmin BaseCamp/RoadTrip (Mac OSX)
* _gmapsupp.zip = Combined image for direct manual placement on the GPS device (gmapsupp.img)
* _tiles.zip = A zip file containing the tiles in the request, especially useful for Linux users (e.g. QLandkarte)

Please browse to the website listed below and download the map configuration(s) you're interested in. Your request will be available on the server for 60 hours before it's deleted.
<http://osm2.pleiades.uni-wuppertal.de/g ... cf4c3516b4>

Enjoy!

-- Lambertus http://garmin.openstreetmap.nl If you try to download your map but get the message '404 Not Found' and you are sure to have requested the map less then 60 hours ago, then this is probably because of the following three options: 1) Please take a close look at the url in the email above as it is possible that a section of the url is on the next line. If this is the case then you have to copy/paste the url sections in the browser address bar (without the '<' and '>' characters). 2) The download window has passed and the server deleted your request to make room for other requests. If you tried to download around 60 hours after you received the email (check the timestamps in the headers) then this is most probably the cause, you can simply request your map again (and make sure you download soon after you've received the email). 3) A problem occurred while building the map. Please reply to this email (and include this email) stating that your map request has failed. Thanks! These maps are created with OpenStreetMap data and hosting is sponsored by Oxilion. If you enjoy this service then please consider contributing to OpenStreetMap (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Beginners%27_guide) and/or using Oxilion for your hosting needs (http://www.oxilion.nl)
Dus de link volgen en je krijgt dit:
Index of /garmin/generic/25-02-2014/f525f32120e6d91c4cc151cf4c3516b4

Icon Name Last modified Size Description[TXT] tiles.txt 28-Feb-2014 20:55 4.5K Contains a list of tile numbers that are used for the maps in this directory.
[ ] osm_generic_windows.exe 28-Feb-2014 21:16 1.2G Map installer for BaseCamp/MapSource on the Windows platform.
[ ] osm_generic_tiles.zip 28-Feb-2014 21:03 1.3G Compressed file that contains the tiles and overview map. This is useful for applications like Qlandkarte and Linux users.
[ ] osm_generic_macosx.zip 28-Feb-2014 21:27 1.2G Map installer for BaseCamp/RoadTrip on the Mac OSX platform.
[ ] osm_generic_gmapsupp.zip 28-Feb-2014 21:07 1.2G Compressed file that contains a single image that can be placed directly onto the SD-card of the GPS.
[TXT] 63240000_license.txt 28-Feb-2014 20:56 379 License information for OpenStreetMap. Also contains the Mkgmap version used to combine the maps.
[ ] 63240000.nsi 28-Feb-2014 20:56 25K Nullsoft Scriptable Installer script used to create the BaseCamp/MapSource installer.

Apache/2.2.22 (Ubuntu) Server at osm2.pleiades.uni-wuppertal.de Port 80
Oeps, dat 'kleine' kaartje is al 1.2 Gig... ik heb een 2 Gig kaart in de Garmin. Dat houdt in dat ik dus niet te veel route's erin kan zetten.
En dat ik voor een buitenlandse rit die buiten de kaart valt (Crimmi, Ratland) een nieuwe kaart moet opvragen.

Downloaden duurt nog even, dus later meer!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » vr feb 28, 2014 10:37 pm

Vleer schreef::D Woody gaat digitaal!
Op z'n ratttigst, dus zelluf klooien om van iets ouds toch nog iets (min of meer) modern werkend te krijgen! Volgende week de houders op de CX en het choppertje monteren.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » vr feb 28, 2014 10:51 pm

Download is binnen, dus eerst het e.e.a. installeren:

Afbeelding
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » vr feb 28, 2014 11:09 pm

Tadaa! De kaart staat in de database die gekoppeld is aan Basecamp, ik zou nu route's moeten kunnen maken op deze kaart:

Afbeelding

Als het goed is zouden de reeds gemaakte route's hier ook werken...

Afbeelding

En ja hoor, de route naar en van MC Excalibur staat er ook in!
Het Werkt!
Vragen?
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » za mar 01, 2014 1:22 am

Nog ff een advies : zorg dat je altijd de route maakt(of op z'n minst herberekend) op dezelfde kaartset als degene waar je de route mee rijdt op Garmin, anders gaat het gegarandeerd mis tijdens het rijden. Dus niet een route welke gemaakt is in een garminkaart rijden op een dom-kaart.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » za mar 01, 2014 9:41 pm

Ik ga nog de Garmin eerst helemaal leeg trekken, in een oude Promoter staat een artikel van MrGPS met verwijzing naar een freeware-programma.
Dan de nieuwe kaart in de Garmin, en kijken of het werkt.
Maandag of zo.

De route is al gemaakt:
Afbeelding

Morgen de Garmin opzomeren, kaartje printen (want ik wil wel aankomen), kaart installeren en gaan. Meer volgt!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » ma mar 03, 2014 5:27 pm

Eeeh nou dat leegtrekken van de Garmin is makkelijker gezegd dan gedaan. Het in de Promotor genoemde programma blijkt niet te werken voor de 2610 en oudere StreetPilots.
In ieder geval bij de in de Garmin reeds geïnstalleerde kaarten het vinkje weggehaald en de OMS-kaart wordt nu opgeladen. Dat duurt even.

Afbeelding

Hopelijk worden de oude kaarten overschreven, zodat er nog enige ruimte overblijft voor gemaakte route's.:roll:

En inderdaad Magna, het gaat niet helemaal goed als je een route op de ene kaart aanmaakt en op de andere 'afspeelt'.
Daarbij komt dat ter plaatse de N201 een beetje verlegd is (leuke borden met 'navigatie uit'), het werd een beetje spoorzoeken. Toch nog aangekomen. 8)
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » ma mar 03, 2014 6:59 pm

Woody schreef:Eeeh nou dat leegtrekken van de Garmin is makkelijker gezegd dan gedaan. Het in de Promotor genoemde programma blijkt niet te werken voor de 2610 en oudere StreetPilots.
In ieder geval bij de in de Garmin reeds geïnstalleerde kaarten het vinkje weggehaald en de OMS-kaart wordt nu opgeladen. Dat duurt even.

Afbeelding

Hopelijk worden de oude kaarten overschreven, zodat er nog enige ruimte overblijft voor gemaakte route's.:roll:

En inderdaad Magna, het gaat niet helemaal goed als je een route op de ene kaart aanmaakt en op de andere 'afspeelt'.
Daarbij komt dat ter plaatse de N201 een beetje verlegd is (leuke borden met 'navigatie uit'), het werd een beetje spoorzoeken. Toch nog aangekomen. 8)
Yup, de oude garmins overschrijven automatisch het originele bestand.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » ma mar 03, 2014 7:41 pm

magna schreef:Yup, de oude garmins overschrijven automatisch het originele bestand.
Heerlijk, die 'eenvoudige' hardware met moderne programma's!
Ik ga even een route door m'n woonplaats maken en uitproberen. :P
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » ma mar 03, 2014 7:50 pm

veel plezier met je speeltje.
En geloof me, tegenover een zumo zijn deze dingen heerlijk simpel wat betreft software EN bediening.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » di mar 04, 2014 12:01 pm

Dat geloof ik graag. Maar je Zumo doet aan 3D weergave, en deze niet.
Voorlopig houdt ik 'm. Wellicht dat er in de (verre) toekomst een Zumo met Blauwe Tanden komt, in verband met een wellicht aan te schaffen communicatiesysteempje.
Altijd handig zo'n motorbeurs. :wink:
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » di mar 04, 2014 6:19 pm

Mijn luxe TT-rider heeft ook 3D, maar ik heb 'm toch altijd op 2D staan. persoonlijk vind ik het overzicht dan veel beter :P
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Bill-BMW
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 511
Lid geworden op: za mar 08, 2008 12:22 am
Locatie: waar men tent staat,
Contacteer:

Bericht door Bill-BMW » di mar 04, 2014 10:41 pm

magna schreef:Mijn luxe TT-rider heeft ook 3D, maar ik heb 'm toch altijd op 2D staan. persoonlijk vind ik het overzicht dan veel beter :P
Dat heb je met DomDom hé, willen maar niet kunnen
Survival Rats Forum
Afbeelding BMW = Bill Motorcycle Weirdo
Zijspan R1100S Monster + R100 GSexPD

Plaats reactie