Verbrande stator....
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Verbrande stator....
Zucht.......
Gáán we weer!
Eind vorige zomer stator Vulcan 750 vervangen want slecht bijladen. Niet lang daarna weer met (te) lage accuspanning; ding niet starten.Doormeten; laadstroom rond de 11,6, bij hoog toerental nèt iets boven de 12..... Ja, da's te laag.....
Vandaag alles doorgemeten; er kwam géén 30 Volt van de 3 draden af die van de dynamo naar de spanningsregelaar lopen. Zijkappie eraf; verbrande geur komt je tegemoet, isolatie van de windingen van de (nieuwe!!) stator is (weer!) verbrand.....
Ja spanningsregelaar al vervangen, accu is zo goed als nieuw.....
Ten einde raad?? Nee, maar het scheelt niet veel. Logisch denkende; stator verbrand dus mogelijk kabelboom ergens sluiting zodat de stator door te hoge spanning verbrand is??
Ben teveel aan het ding gehecht om hem af te voeren, wil hem dus wel opknappen, maar....... een van ons een goed idee/ advies??
Graag reactie,
OSOK
Gáán we weer!
Eind vorige zomer stator Vulcan 750 vervangen want slecht bijladen. Niet lang daarna weer met (te) lage accuspanning; ding niet starten.Doormeten; laadstroom rond de 11,6, bij hoog toerental nèt iets boven de 12..... Ja, da's te laag.....
Vandaag alles doorgemeten; er kwam géén 30 Volt van de 3 draden af die van de dynamo naar de spanningsregelaar lopen. Zijkappie eraf; verbrande geur komt je tegemoet, isolatie van de windingen van de (nieuwe!!) stator is (weer!) verbrand.....
Ja spanningsregelaar al vervangen, accu is zo goed als nieuw.....
Ten einde raad?? Nee, maar het scheelt niet veel. Logisch denkende; stator verbrand dus mogelijk kabelboom ergens sluiting zodat de stator door te hoge spanning verbrand is??
Ben teveel aan het ding gehecht om hem af te voeren, wil hem dus wel opknappen, maar....... een van ons een goed idee/ advies??
Graag reactie,
OSOK
He who dies with the most toys, wins!!
Redpigeon!
Ja, dat principe hang ik ook aan maar moet technisch wel te realiseren zijn...
Vooralsnog voel ik het meeste voor een "minimale kabelboom"- principe, dynamo-spanningsregelaar-accu = klarie!
Maar effe de komende dagen afwachten en zien of er meer goede ideeen aan komen waaien.....
OSOK
Roept u maar!!
Ja, dat principe hang ik ook aan maar moet technisch wel te realiseren zijn...
Vooralsnog voel ik het meeste voor een "minimale kabelboom"- principe, dynamo-spanningsregelaar-accu = klarie!
Maar effe de komende dagen afwachten en zien of er meer goede ideeen aan komen waaien.....
OSOK
Roept u maar!!
He who dies with the most toys, wins!!
Hier de details van de ombouw van de Sidewing:
viewtopic.php?t=1605&postdays=0&postorder=asc&start=0
viewtopic.php?t=1605&postdays=0&postorder=asc&start=0
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
Eerst nog even terug naar de auto-dynamo:
ik zou het zelf wel aandurven om deze te koppelen aan de uitgaande versnellingsbakas (of desnoods het achterwiel), dan laad je alleen bij tijdens het rijden. Moet geen probleem opleveren, want stilstaan met draaiende motor doe je toch niet zo vaak (het is tenslotte geen auto waar je mee in de file staat).
En dan de minimale draadboom:
als je vermoed dat er een sluiting in zit kun je natuurlijk met de multimeter (of met je oogjes) op zoek gaan naar de sluiting. Maar met een schema van de betreffende motor kun je ook met typex alles weglakken wat niet strikt noodzakelijk is (knippers e.d.), met nieuwe stroomtouwtjes kun je dan vrij eenvoudig zelf een nieuwe draadboom maken.
Dan kun je "stator doorbranden door sluiting" in ieder geval van je oorzaken lijstje afstrepen en met een redelijk gerust gemoed een andere of opnieuw gewikkelde stator monteren.
ik zou het zelf wel aandurven om deze te koppelen aan de uitgaande versnellingsbakas (of desnoods het achterwiel), dan laad je alleen bij tijdens het rijden. Moet geen probleem opleveren, want stilstaan met draaiende motor doe je toch niet zo vaak (het is tenslotte geen auto waar je mee in de file staat).
En dan de minimale draadboom:
als je vermoed dat er een sluiting in zit kun je natuurlijk met de multimeter (of met je oogjes) op zoek gaan naar de sluiting. Maar met een schema van de betreffende motor kun je ook met typex alles weglakken wat niet strikt noodzakelijk is (knippers e.d.), met nieuwe stroomtouwtjes kun je dan vrij eenvoudig zelf een nieuwe draadboom maken.
Dan kun je "stator doorbranden door sluiting" in ieder geval van je oorzaken lijstje afstrepen en met een redelijk gerust gemoed een andere of opnieuw gewikkelde stator monteren.
Stop making sense
Decision is made....
Vrienden van het matzwarte,
Beslissing is genomen; er gaat een nieuwe stator, een nieuwe diodenbrug, en een nieuwe spanningsregelaar op mijn geliefde "Blek-Baik 3" komen.
Een minimale kabelboom tussen deze componenten moet het completeren...
dank dus voor uw "Tips 'n Tools"!
OSOK
Beslissing is genomen; er gaat een nieuwe stator, een nieuwe diodenbrug, en een nieuwe spanningsregelaar op mijn geliefde "Blek-Baik 3" komen.
Een minimale kabelboom tussen deze componenten moet het completeren...
dank dus voor uw "Tips 'n Tools"!
OSOK
He who dies with the most toys, wins!!
Nòg een poging!
Vrienden van het matzwart!
De combi van een erg verkleurde stator, te lage spanning op de 3 uitkomende draden vanaf de dynamo, de verbrandde geur die van de olie afkomt, èn het feit dat m'n geliefde "Blek-Baik" aan de kook raakt (niet aanslaande ventilator) heeft de volgende diagnose opgeleverd;
Stator wéér vervangen, en vliegwiel ook! Soms wordt het magnetische veld minder en komt er dus onvoldoende voltage van de dynamo af.... Mogelijk afkomstig van een te heet wordend blok en slechte koeling.
En aldus; bij Roukama wisselspul besteld waarvan bij uitpakken de stator beschadigd was.... Godverrrrr.......
Mailtje mèt fotoos naar Roukama, en 2 dagen later had ik een goede stator in de bus! Hulde! Prettig zaken doen met Roukama!
En aldus toog OSOK binnenkort aan het sleutelen..... Wéér het blok er uit, en hopelijk... hopelijk....
Ben na een geruime tijd wel weer toe aan "onbezorgd Biken"!
OSOK
De combi van een erg verkleurde stator, te lage spanning op de 3 uitkomende draden vanaf de dynamo, de verbrandde geur die van de olie afkomt, èn het feit dat m'n geliefde "Blek-Baik" aan de kook raakt (niet aanslaande ventilator) heeft de volgende diagnose opgeleverd;
Stator wéér vervangen, en vliegwiel ook! Soms wordt het magnetische veld minder en komt er dus onvoldoende voltage van de dynamo af.... Mogelijk afkomstig van een te heet wordend blok en slechte koeling.
En aldus; bij Roukama wisselspul besteld waarvan bij uitpakken de stator beschadigd was.... Godverrrrr.......
Mailtje mèt fotoos naar Roukama, en 2 dagen later had ik een goede stator in de bus! Hulde! Prettig zaken doen met Roukama!
En aldus toog OSOK binnenkort aan het sleutelen..... Wéér het blok er uit, en hopelijk... hopelijk....
Ben na een geruime tijd wel weer toe aan "onbezorgd Biken"!
OSOK
He who dies with the most toys, wins!!