Preppen

Alls wat nergens iets mee te maken heeft

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Preppen

Bericht door Dyrck » di nov 13, 2018 12:50 pm

Bij een recente stroomstoring van een paar uur, bleek dat ik met m'n generator en wat aanpassingen in huis toch verbazend goed bleek voorbereid.
In tegenstelling tot buren die toen pas tot de ontdekking kwamen, dat ze totaal niet voorbereid waren.
Ik ben me daarna eens gaan verdiepen in het preppen.
Afgezien van noodvooraden water en voedsel blijkt er hele terminologie te bestaan zoals een bailoutbag, everydaycarry,, whenthesithitsthefan, e.d.

Nu past dat preppen wel binnen het postapocaliptysche en survival waar wij ook een beetje tegenaan schuren, dus vroeg ik me af wie er nog meer voorbereidingen hebben getroffen voor WTSHTF?
En natuurlijk wat?
Olive is the New Black

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Re: Preppen

Bericht door Dyrck » di nov 13, 2018 12:56 pm

Zoals gezegd heb ik al een behoorlijke voorraad aan water, voedsel, kaarsen, batterijen, waterfilter en een generator van 2kW (met 20 l. benzine).
Daarmee moeten we het zeker twee weken zelfvoorzienend vol kunnen houden (Als het tenminste niet te koud is, doordat er ook geen gas meer is)

Daarnaast wat spulletjes permanent bij me in een werktas, m'n jas en Letherman in m'n zak.

En sinds kort een survivaltas ik de auto.
Olive is the New Black

Gebruikersavatar
scrapdad
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 269
Lid geworden op: do mar 15, 2012 12:31 am
Locatie: Assen

Re: Preppen

Bericht door scrapdad » di nov 13, 2018 4:46 pm

Ik ben druk bezig "waarheen, waarvoor" van Mieke Telkamp op mijn ukulele in te studeren.
Wtsrhtf zorg ik voor het begeleidende muziekje.
There's no budget like no budget

voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4819
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Re: Preppen

Bericht door voodoo » di nov 13, 2018 7:08 pm

Dat lijkt mij ook meer dan voldoende.
Stop making sense

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Re: Preppen

Bericht door 2strokerob » wo nov 14, 2018 12:31 pm

Ik denk dat het niet verkeerd is maar niet zo idioot zoals de Amerikanen...met bunkers in tuin enzo...
ik heb wel eea zoals kleine watervoorraad, kaarsen, lampen , langer houdbaar voedsel, ehbo kit en natuurlijk bergen gereedschap...maar kan best wat bij.
Er is genoeg op te zoeken op internet welke kits er bestaan of samen te stellen zijn..mijn vader werkte vroegah bij bescherming bevolking dus we hadden wel bepaalde pakketten thuis, zou zoiets weer willen hebben.
Fuel is what I burn!

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Re: Preppen

Bericht door Teevee » wo nov 14, 2018 3:00 pm

Ik ben ook nog niet van plan een bunker in te gaan graven ;D

Als ik er zo over nadenk, gaat het bij mij vooral mis op de wat langere termijn.
Een week eten en drinken red ik normaliter wel (doe meestal maar 1x per week boodschappen, wat dat betreft zou WTSHTF op vrijdagavond best onpraktisch zijn).
Ik heb een Zibro petroleumkachel in de garage, die kan ook naar binnen toe voor warmte, maar meer dan een dag of drie brandstof heb ik niet.
Diverse soorten ledlampen en batterijen en powerbanks heb ik ook liggen.
Camping-gasstelletje met een busje gas heb ik ook, dus een eitje bakken of soep koken gaat ook lukken.
Onderweg heb ik op elke motor en auto een zooi gereedschap bij me en meestal ook wel een halve liter water en een mueslireep op zo.
Als er zware sneeuw en dat soort ellende voorspeld wordt, gaat daar een thermosfles water en wat zakjes cup a soup bij, én de winterslaapzak. Twee uur in de vrieskou op de anwb moeten wachten of op de snelweg stranden vanwege een monsterfile... het moet wel comfortabel blijven.

Al met al, een paar dagen is geen probleem, maar na drie/vier wordt het al best vervelend.

Plannen op dit gebied: vooral een cursus bushcraft. Lijkt me een leuke aanvulling.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Re: Preppen

Bericht door Woody » do nov 15, 2018 8:25 pm

Eeeh Dyrck, je weet toch dat in een polder woont je huis ietsje onder NAP staat? Lijkt dan een flinke opblaasboot niet geschikt? Je hebt al een aggregaat, dan kan een kleine compressor er ook wel bij?
Stroomuitval = geen pompen meer en je woonplaats ligt zo ongeveer in het laagste gedeelte van Flevoland.
Hier bestaat het prepwerk vooral uit breekijzers en kniptangen. Omdat we op een bultje wonen tussen drie polders in en op de eerste etage, houden we wel droge voeten. Die breekijzers en kniptangen zijn om de twee straten verderop gelegen AH te bezoeken voor het aanvullen van de voedsel- en drankvoorraad. De auto staat altijd al op de eerste etage van parkeergarage met meestal een volle tank.
Aggregaatje in de garage, 5 minuten met de fiets en die kan achterop.
En bij mooi weer heb ik nog wat duikspulletjes om de lager gelegen Deen en AH XL te bezoeken, vooropgesteld dat die daken droog blijven of net onder water staan.
Bootjes zat hierzo, dat is geen probleem. En bij WTSHTF vluchten de meesten toch in blinde paniek naar het oosten, dus wordt het lekker rustig hier :wink: .
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Re: Preppen

Bericht door Dyrck » do nov 15, 2018 9:53 pm

Bootje met compressor ligt in de garage....
Niet dat ik nou zo'n goede roeier ben, maar naar Huizen lukt me nog wel.
Bovendien duurt het door het grote oppervlak van de polder duurt het nog wel een tijdje voor dat we natte voeten krijgen.
Olive is the New Black

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Re: Preppen

Bericht door 2strokerob » vr nov 16, 2018 12:35 pm

Vroegah woonde ik een paar keer op de 9e verdieping..en dan red je het wel in het westen bij overstroming ws.
...
Nu dan maar een schwimmwagen aanschaffen dan ...of opblaasbaar bootje ja..zal wel druk worden in de dichtstbijzijnde jacht haven :roll:
Fuel is what I burn!

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Re: Preppen

Bericht door magna » vr nov 16, 2018 1:07 pm

Hier in de omgeving is het grootste gevaar/risico een doorbraak van de waal. Dan rest er nog maar 1 ding: wegwezen.
Stroomuitval oid overleven we wel een tijdje. normaliter voldoende voedsel/drinken/water in huis, kaarsen zat en kou lijden doen we ook niet met de houtkachel. waar we ook nog eens op kunnen koken als het moet. Maar ik heb ook nog 2 campingstelletjes voor koken evt.
Eigenlijk niks speciaal geprept dus, maar gewoon genoeg "rommel" in huis.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Re: Preppen

Bericht door Teevee » vr nov 16, 2018 2:03 pm

Ik heb geen grote rivieren dicht in de buurt en als de zeespiegel zo ver gaat stijgen als alle doemscenarios voorspellen dan komt de kust nog tot zo'n 50 km van mijn huis.
Water is geen probleem.
Afbeelding
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4819
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Re: Preppen

Bericht door voodoo » vr nov 16, 2018 2:29 pm

Hé, in dat scenario woon ik op een eiland! ;D
Stop making sense

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5623
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Re: Preppen

Bericht door JPi » za nov 17, 2018 3:05 pm

Het preppen aan de overkant van de plas m.n., is meer gericht op langdurig zelfstandig kunnen (over)leven.
Hier wordt alles langer dan een week heel problematisch want dan slaat massaal de paniek toe en dan... moet je maar afwachten wat je nog kan doen om je voedselvoorraden e.d. te beschermen.
Als 'men' weet dat jij nog een partij vreetus oid in huis hebt moet je toch van hele goeie huize komen om dat veilig te stellen en eigenlijk is dat hier ten lande vrijwel onmogelijk.
Reizen kan je ook vergeten want wanneer neem je de beslissing om op pad te gaan.. en waarheen en hoe? En wie denken er nog meer op die wijze...
Kortom.. het is prettig om een aantal dagen of weken alles voor jezelf en fam. in orde te hebben doch de hele dynamiek van de maatschappij verandert als het ook maar iets langer gaat duren dan een week (of 2).
Desalniettemin..altijd goed om bij zuks een keer stil te staan. 8)

Gebruikersavatar
criticz
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1720
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 6:58 pm
Locatie: Bennekom

Re: Preppen

Bericht door criticz » do nov 22, 2018 8:54 pm

Sam en ik hebben allebei een tas klaarstaan waar voldoende in zit om drie dagen mee door te komen: voedsel, iets om een sheltertje mee te bouwen, iets om warm mee te blijven, iets om vuur mee te maken, wat alarmzooi. Wat er nog bij moet: iets om water mee te filteren, burnerphones.

Onze tassen zijn vooral bedoeld om in no-time weg te kunnen when the shit hits the fan. We hebben al een jaartje of wat discussies over wat dat dan voor shit zou kunnen zijn en onze scenario's lopen iets uiteen. Maar het gaat eigenlijk nooit over overstromingen of zo. Meer als alles op tilt slaat en er ineens hordes knokploegen op straat verschijnen - iets wat ik op dit moment realistischer acht dan overstromingen. Maar het scheelt ook dat we op de Veluwe wonen natuurlijk ;D

Op zich denk ik dat er qua technieken heel weel waardevols zit in het prepperswereldje. Waar ik wat minder kapot van ben, is dat er dan onmiddellijk een enorme markt ontstaat met superdure high-tech zooi. Wat ik regelrecht zorgwekkend vind, is de VS-manier waarop het gedaan wordt, met een zwaar accent op wapens, 'zelfverdediging' en allerlei onfrisse denkbeelden over tegen wie zich dan zou moeten verdedigen.

Ik heb een tijdje terug een boek van Joris Luyendijk gelezen, 'Dit kan niet waar zijn', over de financiële wereld. Volgens hem zijn we in 2008 met de beurscrash heeeeeeeeeeel dichtbij (iets van 72 uur of zo) van totale chaos geweest, waarbij alle handel stopt, er geen geld meer is, en weet ik veel. Dan krijg je plunder-scenario's en zo. Ik schrok daar eerlijk gezegd wel een beetje van, had me niet gerealiseerd hoe een crisis in de financiële wereld een onmiddellijke impact zou hebben op het dagelijks leven.
*LabRat*
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Re: Preppen

Bericht door Teevee » vr nov 23, 2018 9:23 am

criticz schreef: do nov 22, 2018 8:54 pm Volgens hem zijn we in 2008 met de beurscrash heeeeeeeeeeel dichtbij (iets van 72 uur of zo) van totale chaos geweest, waarbij alle handel stopt, er geen geld meer is, en weet ik veel. Dan krijg je plunder-scenario's en zo. Ik schrok daar eerlijk gezegd wel een beetje van, had me niet gerealiseerd hoe een crisis in de financiële wereld een onmiddellijke impact zou hebben op het dagelijks leven.
Als je je indenkt dat vrijwel al het betalingsverkeer elektronisch gaat, kun je daar best eenvoudig serieuze chaos veroorzaken.
Leg het landelijke betalingsverkeer 48 uur plat en niemand kan meer met de trein, niemand krijgt meer benzine, niemand krijgt meer boodschappen.
Wordt héél snel héél vervelend denk ik zo. En dan heb je nog steeds gewoon stroom en water.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Plaats reactie