onderhoud
Moderators: Goos, Woody, Teevee
- ash
- Bezoek Rat
- Berichten: 159
- Lid geworden op: di mei 15, 2007 3:57 pm
- Locatie: Moeskroen (B)
- Contacteer:
onderhoud
jonges, voor het eerst ga ik zelf onderhoudje geven aan de Kawa. Is een GPZ 550 unitrack van 86.
kan iemand me vertellen wat voor olie en hoeveel en wat voor bougies ik moet hebben. De bougies kan ik gewoon uithalen en dezelfde kopen, maar mss weet iemand wat voor bougies de ideale zijn. Olie heb ik geen idee van.
RTFM opmerkingen hoef ik niet, ben hier om bij te leren
btw, uitlaat afslijpen en pijpje op lassen heb ik ook wel zin in maar zou ik niet te veel compressie verliezen als ik dat doe?
kan iemand me vertellen wat voor olie en hoeveel en wat voor bougies ik moet hebben. De bougies kan ik gewoon uithalen en dezelfde kopen, maar mss weet iemand wat voor bougies de ideale zijn. Olie heb ik geen idee van.
RTFM opmerkingen hoef ik niet, ben hier om bij te leren
btw, uitlaat afslijpen en pijpje op lassen heb ik ook wel zin in maar zou ik niet te veel compressie verliezen als ik dat doe?
Re: onderhoud
Die had ik niet zien staan. Hier komt je leermoment: Soort, maat, afmeting, staat e.d. van de uitlaat hebben NIETS te maken met de compressie. Compressie is de samendrukking van het lucht/brandstof mengsel boven de zuiger, dus van de onderste stand van de zuiger naar de bovenste stand.ash schreef:
btw, uitlaat afslijpen en pijpje op lassen heb ik ook wel zin in maar zou ik niet te veel compressie verliezen als ik dat doe?
Wat je wel kunt verkloten door het afzagen van de uitlaat is het vermogen (aantal pk's) en het koppel (aantal Nm's) van je motortje. Meestal geeft het modificeren van de uitlaat meer geluid, een hoger verbruik en minder pk's.
Mijn advies: laat de uitlaat heel!
Stop making sense
- ash
- Bezoek Rat
- Berichten: 159
- Lid geworden op: di mei 15, 2007 3:57 pm
- Locatie: Moeskroen (B)
- Contacteer:
Re: onderhoud
mja, had graag agressiever geluidje maar je hebt gelijk.voodoo schreef:Die had ik niet zien staan. Hier komt je leermoment: Soort, maat, afmeting, staat e.d. van de uitlaat hebben NIETS te maken met de compressie. Compressie is de samendrukking van het lucht/brandstof mengsel boven de zuiger, dus van de onderste stand van de zuiger naar de bovenste stand.ash schreef:
btw, uitlaat afslijpen en pijpje op lassen heb ik ook wel zin in maar zou ik niet te veel compressie verliezen als ik dat doe?
Wat je wel kunt verkloten door het afzagen van de uitlaat is het vermogen (aantal pk's) en het koppel (aantal Nm's) van je motortje. Meestal geeft het modificeren van de uitlaat meer geluid, een hoger verbruik en minder pk's.
Mijn advies: laat de uitlaat heel!
thx voor de info trouwes
Bougie's : NGK DR8ES of ND X24ESR-U.(ND is Nippon Denso)
Olie: 10W40,10W50,20W40 of 20W50.Is niet kieskeurig volgens het werkplaatshandboek.En tot bovenkantt peilglas bij rechtstaande motor.
Oliefilter zit onder het blok en moet je zowieso loshalen om alle oude olie eruit te laten lopen,en de tweede aftapplug zit er vlak in de buurt.
Dus ander filter is niet verkeerd,en dan ook de rubber ring gelijk vernieuwen die in het filterdeksel zit.
Luchtfilter zit onder de tank geloof ik.
Er staat op dit forum ergens een linkje naar een downloadsite waar toch een boekwerk over de Kawa te vinden moet zijn.
Succes.
Gr Redman
Olie: 10W40,10W50,20W40 of 20W50.Is niet kieskeurig volgens het werkplaatshandboek.En tot bovenkantt peilglas bij rechtstaande motor.
Oliefilter zit onder het blok en moet je zowieso loshalen om alle oude olie eruit te laten lopen,en de tweede aftapplug zit er vlak in de buurt.
Dus ander filter is niet verkeerd,en dan ook de rubber ring gelijk vernieuwen die in het filterdeksel zit.
Luchtfilter zit onder de tank geloof ik.
Er staat op dit forum ergens een linkje naar een downloadsite waar toch een boekwerk over de Kawa te vinden moet zijn.
Succes.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......
Re: onderhoud
Aan de andere kant...tis een viercilinder met iets van 65 pk.ash schreef:mja, had graag agressiever geluidje maar je hebt gelijk.
thx voor de info trouwes
Met een iets andere uitlaat die iets meer herrie geeft dan standaard verlies je iets van (max) 5 pk. Als je daarmee kunt leven is er niets aan de hand.
Zet je er K&N filters op met bijpassende sproeiers in je carbjes, los je dat meteen weer op. Gaat-ie nog meer herrie maken....
De Gpz 550 en de GT550 staan bekend om hun felheid.
Tis even wennen, maar op bochtige wegen zou je het de zuurstokpiloten nog knap lastig kunnen maken...
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
- ash
- Bezoek Rat
- Berichten: 159
- Lid geworden op: di mei 15, 2007 3:57 pm
- Locatie: Moeskroen (B)
- Contacteer:
hoeveel olie gaat daar in? Ik vermoed een liter of 4. klopt dat?
kzou dat wel ferm zien zitten om daar K&N filterkes op te zetten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken
uitlaat gewoon heel laten is waarschijnlijk et beste (buren wil ik voorlopig nog even te vriend houden). Op choke is ie al vrij luid en gewoon gassen is ook al redelijk agressief. Let's not overdo it.
dus: olie 10W40 multigrade, bougiekes doen er niet echt toe I guess zo lang ze maar vonken geven en als olie vervangen ook filter vervangen.
Dan es wa moter-up in kappen en ie zal al wel wa vrolijker draaien.
merciekes jonges
kzou dat wel ferm zien zitten om daar K&N filterkes op te zetten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken
uitlaat gewoon heel laten is waarschijnlijk et beste (buren wil ik voorlopig nog even te vriend houden). Op choke is ie al vrij luid en gewoon gassen is ook al redelijk agressief. Let's not overdo it.
dus: olie 10W40 multigrade, bougiekes doen er niet echt toe I guess zo lang ze maar vonken geven en als olie vervangen ook filter vervangen.
Dan es wa moter-up in kappen en ie zal al wel wa vrolijker draaien.
merciekes jonges
Meestal zit een filter vast met een soort slangenklem aan je carb.ash schreef:kzou dat wel ferm zien zitten om daar K&N filterkes op te zetten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken
Die losdraaien en met een schuifmaat even de maat opmeten van je carb.
Naast dat hebbie ook onderling ruimte tussen elke carb, hou er rekening mee dat je filters niet te groot zijn zodat ze er wel tussen passen.
K&N filters hebben de rare eigenschap dat ze erg duur zijn en zou zonde zijn als het er niet onder past.
Suc6 met je project.
Gr Mars
Greetz ut Limbabwe