Pagina 1 van 1

Voertuigreglement vervallen

Geplaatst: zo mei 10, 2009 8:52 am
door Teevee
Regeling voertuigen

Sinds 1 mei 2009 is een nieuwe ‘Regeling voertuigen’ van kracht. De RDW heeft samen met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, politie, justitie en een brede vertegenwoordiging uit de branche nauw samengewerkt bij de totstandkoming van deze nieuwe 'Regeling voertuigen'.

De regeling heeft twee doelen: het voldoen aan nieuwe Europese regelgeving en het vereenvoudigen en moderniseren van de bestaande nationale regelgeving.

Voor zowel bedrijven als burgers heeft de regeling gevolgen. Er zijn enkele wijzigingen in de procedures rond type- en individuele goedkeuringen. Daarnaast verandert ook de APK op een aantal punten.

Per 1 mei 2009 zijn daarmee het oude Voertuigreglement en de daarbij behorende ministeriële regelingen komen te vervallen.

Hier staat de nieuwe Regeling Voertuigen:

http://www.rataplan-ratbikeclub.nl/tech ... tuigen.pdf

33Mb dus downloaden kan even duren.
385 pagina's dus jullie hoeven je niet te vervelen deze zondagmiddag :wink:

Ik heb nog geen idee of dit gevolgen heeft voor zaken als knipperlicht-eisen en plaats van je nummerplaat en zo.

Geplaatst: zo mei 10, 2009 9:55 am
door Goos
Thanks Teevee!

Meteen maar ff gaan downloaden.

Geplaatst: zo mei 10, 2009 10:35 am
door elvis
gaat nergens over motorfietsen
of heb ik der zeker overheen gelezen

Geplaatst: zo mei 10, 2009 4:04 pm
door sjoemie
vanaf pagina 70 geloof ik...
en over de kentekenplaat:

De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:

a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,

b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.

hier de link:http://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/t ... oekterm_11

hoop dat je hier wat aan hebt!

Geplaatst: zo mei 10, 2009 4:44 pm
door Teevee
sjoemie schreef:vanaf pagina 70 geloof ik...
`

Inderdaad en vanaf pagina 152 aanhangwagens achter motorfietsen.

Geplaatst: zo mei 10, 2009 9:01 pm
door elvis
moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal niet heb gelezen hoor
wist dat er wel iemand zo reageren zodat ik die hele zooi niet hoeft te zoeken :P

bij deze dank daar voor :mrgreen:

Geplaatst: zo mei 10, 2009 9:03 pm
door Teevee
Tot zover één verschilletje gevonden:
Artikel 5.15.51
1. Aanhangwagens achter een motorfiets moeten zijn voorzien van:
a. twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig, indien de trekkende motorfiets van richtingaanwijzers is voorzien;
b. één of twee achterlichten;
c. één of twee remlichten, indien de trekkende motorfiets van een remlicht is voorzien;
d. achterkentekenplaatverlichting;
e. één of twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
f. ten minste één ambergele retroreflector aan elke zijkant van het voertuig.
In het voertuigreglement stond expliciet genoemd dat dit niet-driehoekige refelctoren moesten zijn. In tegenstelling tot de normale aanhangers welke juist driehoeken moesten hebben.
Bij alle aanhangers staat tegenwoordig alleen nog maar "rode reflectoren".

Geplaatst: ma mei 11, 2009 7:36 am
door rADt
elvis schreef:moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal niet heb gelezen hoor
wist dat er wel iemand zo reageren zodat ik die hele zooi niet hoeft te zoeken :P

bij deze dank daar voor :mrgreen:
Uitgekookt..., maar het werkt wel.

Geplaatst: di jul 10, 2012 8:55 pm
door Teevee
Nog een nieuwigheidje:

Artikel 5.18.19

1. Lading van motorfietsen op 2 wielen mag niet meer dan 0,20 m buiten elke zijkant van het voertuig uitsteken.
2. Aanhangwagens achter motorfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 2,00 m;
b. de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;
c. de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende motorfiets;
d. de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,50 m.

We mogen dus tegenwoordig 2 meter brede aanhangers trekken!
Binnenkort eens opmeten of de kleinste boedelbak achter de zijspan past.

Geplaatst: wo jul 11, 2012 8:19 am
door Captain Krimson
d. de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,50 m.


hmmmm motor met oplegger zit er dus niet in.....

Geplaatst: wo jul 11, 2012 9:11 pm
door Woody
Dat was vroegâh 1,5 meter...dus 'we' mogen nu een aanhanger van ongeveer 4 m² meeslepen....hee, ik kan een tent op wieltjes maken!

Geplaatst: vr nov 15, 2013 9:05 pm
door Teevee
Voor de zijspanrijders onder ons:

"Oude" voertuigen
Voorheen werd vanuit het voertuigreglement de zijspanaanbouw niet als keuringsplichtig aangemerkt. Met de komst van de Regeling voertuigen is dat anders. Bij een zijspanaanbouw wijzigt in ieder geval de voertuigcategorie van L3e naar L4e waarbij volgens hoofdstuk 6 een controle zou moeten plaatsvinden op het voldoen aan de eisen. Momenteel wordt gewerkt aan een keuringsprocedure waarbij met name ten aanzien van de oudere reeds bestaande zijspancombinaties wordt bekeken hoe aanpassing van de registergegevens zo eenvoudig mogelijk kan plaatsvinden. Binnenkort wordt uitsluitsel verwacht. U wordt geadviseerd de RDW Website ( www.RDW.nl ) te volgen voor eventuele publicaties over dit onderwerp.

Meer info: http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... wet-1.html

Even rustig voor gaan zitten, meer dan 40 paginas.

Geplaatst: ma nov 18, 2013 12:39 pm
door 2strokerob
Hmmm... weet niet of dit allemaal zo gunstig is voor mijn toekomstige zijkspanprojekt :wink: ..
Mzzzllss,Rob.

Geplaatst: ma nov 18, 2013 2:19 pm
door Teevee
Voor zover ik het allemaal volg op MF zijn er weinig problemen als de motor van vóór 1998 is.