ze wil wel, maar echt niet lekker meer
Geplaatst: za feb 03, 2007 1:43 pm
Ik heb, vermoed ik, ook een carburateur-probleem, maar ik denk, ik open ff een nieuw topic, anders gaat Mania d'r carb-probleem en 't mijne zo door elkaar lopen. Bovendien zijn de meningen een beetje verdeeld of 't nou wel of geen carb-probleem is...
Dit is d'r:
Ik heb de motor nog niet zo lang (VT500C uit '83), heeft daarvoor een paar maanden stilgestaan. Met 't proefritje deed ze 't prima.
Ik ben eerst begonnen met wat onderhoud: olie vervangen, oliefilter vervangen, luchtfilter schoongemaakt, bougies vervangen (2 van de 4 zagen zwart - allemaal vervangen), cardanolie vervangen, vacuümslangetje en benzineslangetje bij de benzinekraan vervangen (begonnen poreus te worden), benzinekraantje schoongemaakt en een o-ringetje erin (zat er niet in?!), keerringen voorvork beiden vervangen want één was er overduidelijk lek.
Ik begin nog maar net met sleutelen, heb de meeste klussen wel zelf, maar onder wakend oog gedaan. Met WPHB.
Choke zit niet lekker, motor reageert niet of nauwelijks op de choke, ik heb de choke-knop op 't stuur opengemaakt, metalen ring bleek nogal roestig, schoongemaakt, maar dat maakte helaas geen moer uit.
Daarna heeft de motor een week lang heel lekker gereden. Na die week heb ik de eerste les op m'n eigen motor gedaan en toen begon ze raar te doen, na die tijd is 't alleen maar erger geworden.
- moeite met starten: als de motor warm is, tijdens bijzondere verrichtingen met 't lessen, tussendoor motor uit, wil ze niet meer in één keer starten, na ff wachten weer wel
- oplopend toerental: ook tijdens de bijzondere verrichtingen (dus steeds in z'n 1 of in z'n 2), loopt vanzelf op, daarna wel weer terug als ik 't gas ff harder opentrek
- onrustig stationair: zelfde als hierboven
- ploffen als ik 't gas loslaat
Da's allemaal zo'n ramp nog niet (alhoewel dat niet willen starten wel errrrug lastig is), maar woensdag kwam er nog een probleem bij en da's wel vervelend:
- motor had tijdens 't terugrijden van de laatste les ineens geen trekkracht meer en viel weg. Ik denk, nah, moet ik 'm dan nu op reserve zetten (was voor mij eerste keer), gedaan, maar dat hielp niet echt. Motor langs de kant gezet, ff gewacht, daarna deed ze 't weer wel.
M'n vriend (kan wel rijden en bedenken waar 't probleem waarschijnlijk zit, maar sleutelt zelf niet) heeft 's middags een proefritje gemaakt om te kijken wat er nou was, toen had de motor weer geen trekkracht. Bijgetankt, maar reserve of niet maakt niet uit. Wegvallen van de trekkracht gebeurde bij hem structureel tussen de 3- en de 4000 toeren, je kan 'm er wel doorheen trekken, maar wel met heel veel moeite.
Rondgevraagd en rondgeneusd in de posts hierzo, op 't oude forum, shadowforum en motor-forum en dit zijn de verschillende ideeën die ik heb gehoord:
- zou kunnen dat de choke stuk is, dat 't toerental terug is gedraaid, maar dat de motor dus steeds een te rijk mengsel krijgt
- carb schoonmaken (ja, dat wil ik dolgraag, maar dan wel heel graag onder een meer ervaren wakend oog)
- synchroon stellen (de één roept, ja! dat is 't! en de ander roept, bullshit, heeft er niks mee te maken)
- ontstekingsprobleem (ja, euh... en dan? waar zit dat? wat moet ik daaraan doen dan?)
- probleem met vonkversterkers (voor zover ik dat heb begrepen mag ik hopen dat 't dat niet is, schijnt nogal kostbaar te zijn)
- kleppen stellen(??? euh... volgens mij heb ik hydraulische kleppen - schijnen zichzelf te stellen - klopt dat?)
Is er iemand hier die een lichie kan laten schijnen?
Dit is d'r:
Ik heb de motor nog niet zo lang (VT500C uit '83), heeft daarvoor een paar maanden stilgestaan. Met 't proefritje deed ze 't prima.
Ik ben eerst begonnen met wat onderhoud: olie vervangen, oliefilter vervangen, luchtfilter schoongemaakt, bougies vervangen (2 van de 4 zagen zwart - allemaal vervangen), cardanolie vervangen, vacuümslangetje en benzineslangetje bij de benzinekraan vervangen (begonnen poreus te worden), benzinekraantje schoongemaakt en een o-ringetje erin (zat er niet in?!), keerringen voorvork beiden vervangen want één was er overduidelijk lek.
Ik begin nog maar net met sleutelen, heb de meeste klussen wel zelf, maar onder wakend oog gedaan. Met WPHB.
Choke zit niet lekker, motor reageert niet of nauwelijks op de choke, ik heb de choke-knop op 't stuur opengemaakt, metalen ring bleek nogal roestig, schoongemaakt, maar dat maakte helaas geen moer uit.
Daarna heeft de motor een week lang heel lekker gereden. Na die week heb ik de eerste les op m'n eigen motor gedaan en toen begon ze raar te doen, na die tijd is 't alleen maar erger geworden.
- moeite met starten: als de motor warm is, tijdens bijzondere verrichtingen met 't lessen, tussendoor motor uit, wil ze niet meer in één keer starten, na ff wachten weer wel
- oplopend toerental: ook tijdens de bijzondere verrichtingen (dus steeds in z'n 1 of in z'n 2), loopt vanzelf op, daarna wel weer terug als ik 't gas ff harder opentrek
- onrustig stationair: zelfde als hierboven
- ploffen als ik 't gas loslaat
Da's allemaal zo'n ramp nog niet (alhoewel dat niet willen starten wel errrrug lastig is), maar woensdag kwam er nog een probleem bij en da's wel vervelend:
- motor had tijdens 't terugrijden van de laatste les ineens geen trekkracht meer en viel weg. Ik denk, nah, moet ik 'm dan nu op reserve zetten (was voor mij eerste keer), gedaan, maar dat hielp niet echt. Motor langs de kant gezet, ff gewacht, daarna deed ze 't weer wel.
M'n vriend (kan wel rijden en bedenken waar 't probleem waarschijnlijk zit, maar sleutelt zelf niet) heeft 's middags een proefritje gemaakt om te kijken wat er nou was, toen had de motor weer geen trekkracht. Bijgetankt, maar reserve of niet maakt niet uit. Wegvallen van de trekkracht gebeurde bij hem structureel tussen de 3- en de 4000 toeren, je kan 'm er wel doorheen trekken, maar wel met heel veel moeite.
Rondgevraagd en rondgeneusd in de posts hierzo, op 't oude forum, shadowforum en motor-forum en dit zijn de verschillende ideeën die ik heb gehoord:
- zou kunnen dat de choke stuk is, dat 't toerental terug is gedraaid, maar dat de motor dus steeds een te rijk mengsel krijgt
- carb schoonmaken (ja, dat wil ik dolgraag, maar dan wel heel graag onder een meer ervaren wakend oog)
- synchroon stellen (de één roept, ja! dat is 't! en de ander roept, bullshit, heeft er niks mee te maken)
- ontstekingsprobleem (ja, euh... en dan? waar zit dat? wat moet ik daaraan doen dan?)
- probleem met vonkversterkers (voor zover ik dat heb begrepen mag ik hopen dat 't dat niet is, schijnt nogal kostbaar te zijn)
- kleppen stellen(??? euh... volgens mij heb ik hydraulische kleppen - schijnen zichzelf te stellen - klopt dat?)
Is er iemand hier die een lichie kan laten schijnen?