Pagina 1 van 1

xs750

Geplaatst: vr aug 21, 2009 2:24 pm
door Rocky Horror
een vriend van me wil een yamaha xs 750 kopen
zijn daar courante problemen mee, ik heb iets opgevangen ivm de 2e versnelling
en weet iemand of de alternator met vaste magneten werkt of met een elektromagneet?
om te weten of we de batterij kunnen dumpen en een condensator in de plaats monteren.

Geplaatst: vr aug 21, 2009 2:36 pm
door voodoo
Eerste bouwjaren gaan stuk, bouwjaar 1979 en 1980 zijn goed. De blokken zijn te herkennen aan een peilglas in plaats van een peilstok.

De opvolger (XS850) is veel betrouwbaarder.

Geplaatst: ma aug 24, 2009 9:33 pm
door Rocky Horror
het is er een van 79
zondag gaan we kijken. zijn er dingen waar ik zeker moet op letten?

Geplaatst: ma aug 24, 2009 10:01 pm
door Woody
Het peilglas....als dat niet inzit, ist-ie later op kenteken gezet en kan dus import zijn uit Nederland of Duitsland of zo.
Schade-sporen: lasnaden, rare verf op het frame, controleer of het framenummer op de juiste plaats zit.
Blauwe walm als je het gas opentrekt, getik uit het blok, nooit goed.
Bij het rijden: schakel omhoog en trek het gas open, gaat de koppeling slippen, kan je flink afdingen.
Achtervering ok? Keerringen ok? Voel aan de voorvorkpoten of je oneffenheden voelt.
Remblokjes voldoende, remschijven nog op dikte? Nieuwe schijven kosten veel geld...
Voel of er diepe ribbels in de remschijven zitten, die kan je meteen vervangen...is er met kale remblokken geremd...
Krassen onderaan de voorpoten = val en glijschade.
Rijdt effe op lage snelheid zonder handen in z'n vrij.
Als de motor vanzelf links- of rechtsaf wil, is of het frame krom of de kroonplaten.
Controleer de boutjes in het blok. Zijn hier duidelijk de-en montage sporen aanwezig? (vooral de kant waar de koppelingsplaten zitten).
Met goed gereedschap zou dit niet moeten, maar als er een prutser aan het werk is geweest....
Start de motor meteen? Bij gebruik van Start-up kan het luchtfilter aan vervanging toe zijn en de sproeiers wel eens aan een schoonmaakbeurtje toe zijn.
Loopt er geen benzine uit de overloop van de vlotterbakken?
Wanneer is voor het laatst olie + oliefilter + luchtfilter vervangen?
Zitten er K&N Filters op, zijn dan ook de sproeiers aangepast en de gehele afstelling?
Als er nep-K&N filters opzitten, zie K&N filters maar krijg je het orginele filterhuis erbij? Nep wil nogal eens niet goed werken, vandaar.
Meer kan ik even niet verzinnen.

Geplaatst: di aug 25, 2009 1:49 pm
door Rocky Horror
dank jullie wel
:-=

Geplaatst: wo aug 26, 2009 7:49 am
door de vlieger
het hele idee op zich lijkt me een slecht plan.... :roll:

Geplaatst: wo aug 26, 2009 12:26 pm
door Woody
de vlieger schreef:het hele idee op zich lijkt me een slecht plan.... :roll:
Door schade ende schande zal men wijsheid vergaren!
Iedereen heeft het grondrecht om fouten te maken!
En ja, er zijn lieden die op een vroege XS750 rondrijden zonder technische malheur. Vraag is hoe ze dat kunstje flikken....

Geplaatst: wo aug 26, 2009 12:34 pm
door Rocky Horror
dus plan beter laten vallen?

Geplaatst: wo aug 26, 2009 12:45 pm
door JPi
welnee.. voor hetzelfde geld tref je een goeie of eentje die wat onderhoud nodig heeft maar verder goed is. Die 3-pitters lopen mooi!

Geplaatst: wo aug 26, 2009 9:20 pm
door Woody
Dat zeg ik! Goed kijken, voelen, berijden.
Met een nieuwe vriendin kan je dat pas na, met een motor voor de investering!
Scheelt een hoop geld en frustratie! :wink:








En ja, ik ben heel gelukkig met m'n vriendin EN met m'n motoren.