Pagina 2 van 2

Geplaatst: do jan 07, 2010 11:41 pm
door nachtmerrie
Teevee schreef: Het is wel wat lastiger nu aangezien de Sidewing vrijdag eigenlijk dienst moet gaan doen als trouwvervoer.

Daar zullen hier en daar een paar "duwtjes" nodig zijn :roll:
kaiman schreef:Je mag voor DEEZE bruiloft mijn zijspan lenen :wink:
@ Tom en Kaiman, jullie morgen succes met het vervoer van het bruidspaar in jullie span.

En voor het bruidspaar een fijne huwelijksdag, daar in Tilburg. :-**

Geplaatst: vr jan 08, 2010 7:31 am
door Teevee
Gisteren de eerste proefrit gehad.
Motor loopt, dynamo werkt. Ding moet alleen even aangeduwd worden elke keer :roll: Startmotor is echt overleden.

Vandaag met het bruidspaar op stap met Kai als backup :-=

en met een gevoelstemperatuur van -15...

Geplaatst: vr jan 08, 2010 10:20 am
door der obergefreiter
ach, dan houdt iedereen haar/zijn hoofd koel . veel plezier daar .

Geplaatst: vr jan 08, 2010 10:36 pm
door Teevee
We zijn weer thuis!

Met Kai's zijspan de mijne op gang gesleept en lekker warm laten lopen.
Zonder duidelijke reden is mijn startmotor weer (een beetje) gaan werken :? Niet echt met overtuiging maar toch voldoende om een warme motor aan de praat te krijgen.

We hebben dus alle ritjes gewoon kunnen doen vandaag :-**
Alleen vanavond naar huis toen het boeltje weer koud was kostte het erg veel moeite maar is het wel gelukt hem aan het lopen te krijgen.

Helemaal okee is het dus ook niet, daar moet ik nog maar eens naar kijken want helemaal begrijpen doe ik het niet. Drie dagen geleden weigerde de startmotor alles. Zelfs met een autoaccu met de kabels direct op de startmotor. En vanmiddag draait hij gewoon weer :? Kan zo'n ding bevriezen of zo?

Kai, ook namens Lilian heel erg bedankt voor de ondersteuning. :-=

Geplaatst: vr jan 08, 2010 11:18 pm
door magna
begrijp ik hieruit dat lilian is getrouwd?

Geplaatst: vr jan 08, 2010 11:36 pm
door nachtmerrie
magna schreef:begrijp ik hieruit dat lilian is getrouwd?
Dat heb jij, volgens mij, goed begepen. :roll:

Geplaatst: za jan 09, 2010 9:18 am
door Dyrck
Ik heb wel eens meegemaakt, dat door slijtage van de koolborstels het vrijkomende materiaal tussen de rotoras kwam te zitten en dat daardoor de as zwaarder ging draaien. Uiteindelijk krijgt een (wat zwakke) accu die startmotor niet meer rond.
Haal de startmotor eens uit elkaar en maak 'm eens goed schoon, misschien helpt dat.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je koolborstels versleten zijn, of niet goed aandrukken.

O ja: Bruidspaar gefeliciteerd !

Geplaatst: za jan 09, 2010 11:46 am
door JPi
klinkt idd als een lekstroom door opgebouwde troep.. inwendig. Oplossing kan idd schoonmaken en vervangen van de borstels zijn.

Geplaatst: di jan 19, 2010 10:26 pm
door Teevee
Toch maar besloten het in één keer goed te doen.
Geen geklier met koolborstels en veertjes en dan kijken of het werkt en anders misschien de lagers etc.

Deze komt over een paar dagen aan in nederland:

Afbeelding

:-**
Gloedjenieuw en inclusief verzendkosten vanuit de VS kost hij ongeveer de helft van wat ze er hier voor vragen.

Geplaatst: di jan 19, 2010 10:36 pm
door Woody
Dat zijn geen halve maatregelen. Evengoed is het handig om de oude startmotor uit elkaar te prutsen en na te kijken.
Wellicht dat met enkel de koolborstels vernieuwen het ding weer goed werkt.
Altijd handig om een werkende startmotor op de plank te hebben, toch?



Tis wel amerikaans spul wat je gekocht hebt.......

Geplaatst: za feb 06, 2010 2:36 pm
door Teevee
Woody schreef:Dat zijn geen halve maatregelen. Evengoed is het handig om de oude startmotor uit elkaar te prutsen en na te kijken.
Wellicht dat met enkel de koolborstels vernieuwen het ding weer goed werkt.
Altijd handig om een werkende startmotor op de plank te hebben, toch?



Tis wel amerikaans spul wat je gekocht hebt.......

Dat amerikaanse spul gaat als een speer!
Vanmorgen naar de DHZ garage, brug gehuurd om niet plat op de grond te hoeven liggen.
Brug bleek nog bezet te zijn door een busje zonder wielen. Niet klaar gisteren maar je haalt hem er ook niet 1-2-3 af.
Dan de Sidewing maar met zijn voorwiel in een takel gehangen en de boel krap 45 graden schuin omhoog gezet. Kun je er toch redelijk goed bij.

Linker uitlaten laten zakken, schakelpook weg, uitlaat-draadeind weg. Zo dan kan de oude startmotor er uit. Eigenlijk zo gepiept.
Het tandwieltje wat op de as van de startmotor zit blijft in het blok achter, los hangend in een ketting, doodeng. en daar moet je dan je nieuwe startmotor weer in zien te wurmen.
Is ook nog te doen maar dan gaat de nieuwe O-ring tegensputteren en moet er alsnog een koevoet aan te pas komen om voldoende kracht te kunnen zetten. Maar als je dat éénmaal weet is het eigenlijk zo gebeurd.
Voordeel van het schuin hangen van de motor is wel dat de olie IN je blok blijft. De startmotor zit normaliter onder het olieniveau en er komt ongeveer en liter uitlopen als je de startmotor los haalt.

Alles weer monteren en aansluiten. Sidewing terug op drie wieltjes.

Druk op het knopje bzzzzzzzzBROEM! :-** zo lekker heeft dat nog nooit geklonken.
De oude startmotor gaf altijd wat armzalig gereutel en gekraak en met wat geluk draaide het blok dan mee.

Oude startmotor ook nog even opengegooid. Als je aan de as draaide voelde je sterk wisselende weerstand en hoorde je nogal wat kraken en schrapen.
Die bleek vol met koolstof te zitten en bovendien heb ik het idee dat het anker aanloopt tegen de wikkeling op sommige punten. Het anker vertoont ook wat schade aan de buitenkant en ook de collector ziet er niet echt "normaal" uit, laat ik het daar op houden.

Dat was met een revisiesetje echt niks meer geworden.

Al met al twee uurtjes werk en voorlopig geen startproblemen meer.

Geplaatst: za feb 06, 2010 2:39 pm
door JPi
kost wat maar dan héb je ook wat dat werkt en een tijd blijft werken :)

Geplaatst: za feb 06, 2010 10:18 pm
door Woody
Inderdaad, zoals jij het beschrijft is de oude startmotor volledig versleten.
Dan is revisie geen optie meer.
Toch nog knap dat-ie zo lang heeft volgehouden... :roll:

Re: Dynamo ombouw Sidewing

Geplaatst: za jul 03, 2010 8:46 pm
door Teevee
Teevee schreef: Bij het monteren van de radiateur (met afstandsbusjes om ruimte te houden voor de pully blijkt dat het huis van de ventilator in de weg zit.
Vanwege de tijdsdruk (vakantie bijna om) heb ik de hele ventilator weggelaten, 'tis toch winter :wink: .
Tis toch winter zegtie...

NOU, GISTEREN NIET MEER HOOR.

En als je dan lekker op je zijspannetje naar huis tuft vanuit je werk, in je tshirtje want het is zo warm, blijk je met een bijna kokende motor rond te rijden :shock: en bedenk je dat die ventilator nog steeds in de schuur ligt... :roll:

Vandaag dus maar begonnen met het ombouwen van de ventilator van zuigen naar blazen, zodat hij vóór de radiateur kan hangen.

Motor ompolen, fan omdraaien, stukje van de naaf afdraaien (werkt prima, zo'n ding is z'n eigen draaibank :twisted: )

Morgen monteren.

Geplaatst: za jul 03, 2010 8:49 pm
door JPi
:mrgreen: