Starter doet raar
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Starter doet raar
Hey heren ratters,
Klein probleempje, ik probeer mijn caféracert weer eens aan de praat te krijgen en loop tegen een probleem aan. De kickstarter is allang lamgetrapt, dus ben ik op de electrische starter aangewezen. De startmotor opzich doet het geweldig, maar om de één of andere reden wil de krukas niet draaien.
Een visuele uitleg:
A werkt als een tierelier. Net als ketting B, die op zijn beurt prima tandwiel C rond laat draaien. Nu zit tandwiel C aan krukas D (dacht ik), maar om de één of andere reden draait C wel, maar D niet?
Iemand enig idee hoe dit zo komt?
Groeten,
Riko
Klein probleempje, ik probeer mijn caféracert weer eens aan de praat te krijgen en loop tegen een probleem aan. De kickstarter is allang lamgetrapt, dus ben ik op de electrische starter aangewezen. De startmotor opzich doet het geweldig, maar om de één of andere reden wil de krukas niet draaien.
Een visuele uitleg:
A werkt als een tierelier. Net als ketting B, die op zijn beurt prima tandwiel C rond laat draaien. Nu zit tandwiel C aan krukas D (dacht ik), maar om de één of andere reden draait C wel, maar D niet?
Iemand enig idee hoe dit zo komt?
Groeten,
Riko
Bij het starten draait de startmotor sneller dan de krukas (die bij begin nog stilstaat), als de motor aanslaat draait de krukas sneller dan de startmotoras.
De verbinding tussen die beide assen is geen starre maar meestal een centrifugaalkoppeling (zoals magnamaniac al schreef).
Die koppeling zit waaschijnlijk binnenin het vliegwiel.
Mischien kun je het vliegwiel er af halen en kijken of die koppeling niet versleten is, een veertje stuk is, of zo.
Voorzichtig afhalen, het zou kunnen, dat de veertjes en rollen er makkelijk uit vliegen als je het vliegwiel er af haalt.
succes.
De verbinding tussen die beide assen is geen starre maar meestal een centrifugaalkoppeling (zoals magnamaniac al schreef).
Die koppeling zit waaschijnlijk binnenin het vliegwiel.
Mischien kun je het vliegwiel er af halen en kijken of die koppeling niet versleten is, een veertje stuk is, of zo.
Voorzichtig afhalen, het zou kunnen, dat de veertjes en rollen er makkelijk uit vliegen als je het vliegwiel er af haalt.
succes.
Olive is the New Black
euh mnischien dat ik de plank nu ff helemaal mis sla maar onder het vliegwiel zit toch je starterkrans waarschijnlijk zijn de bouten afgebroken waardoor die niet rond draait
tenminste bij mij waren de bouten ook een keer afgebroken waardoor electrich starten niet mogelijk is aandouwen dat dan weer wel
maar zoals ik zei kan ik ook de plank misslaan en dat ik nou dingen zeg die helemaal niet bestaan
maar ja ik kan dan ook alleen maar slopen
tenminste bij mij waren de bouten ook een keer afgebroken waardoor electrich starten niet mogelijk is aandouwen dat dan weer wel
maar zoals ik zei kan ik ook de plank misslaan en dat ik nou dingen zeg die helemaal niet bestaan
maar ja ik kan dan ook alleen maar slopen
Do not walk behind me, for I may not lead.
Do not walk ahead of me, for I may not follow.
Do not walk beside me for the path is narrow.
In fact just fuck off and leave me alone.
Do not walk ahead of me, for I may not follow.
Do not walk beside me for the path is narrow.
In fact just fuck off and leave me alone.
Nou, het is reeds donker en geen verlichte ruimte tot mijn beschikking. Klussen wordt weer een paar dagen uitgesteld.
Voor de verdere discussie nog een laatste foto die wat duidelijker is. Er zit achter het vliegwiel wel degelijk iets dat erop lijkt te kunnen bewegen.
p.s. wat ziet zo'n lelijk matzwart gevaarte er nog schrikbarend blinkend uit van binnen.
Voor de verdere discussie nog een laatste foto die wat duidelijker is. Er zit achter het vliegwiel wel degelijk iets dat erop lijkt te kunnen bewegen.
p.s. wat ziet zo'n lelijk matzwart gevaarte er nog schrikbarend blinkend uit van binnen.
uhhhmmm volgens mij zien wij hier de rotor.. en die zit star aan de krukas vast. Tandwiel C zou dan via een slipkoppeling vast gaan 'haken' aan de krukas zodat die ook mee doet en je zuigers op en neer gaan zodat er voldoende vonkjes ontstaan om enz..
Of dat mechanisme is kaduuk en de krukas wordt niet meegenomen of je hebt een vastloper oid..
Kan je, als je de bougies eruit gehaald hebt, die rotor + krukas wel handmatig draaien??
Ja? Mzzlz..geen vastloper
Nee? slipkoppeling kaduuk.
Waarschijnlijk gaat dit met een veer/stift en bal systeem..net als bij de magna's en zit die mechaniek in dat metaalkleurige gedeelte naast tandwiel C ri. D. Na verloop van tijd gaat de sterkte uit de veren enof door vuil komt vanalles vast te zitten.
Demonteren en in de diesel zetten wil helpen en anders is vervangen de enige goede optie..
Of dat mechanisme is kaduuk en de krukas wordt niet meegenomen of je hebt een vastloper oid..
Kan je, als je de bougies eruit gehaald hebt, die rotor + krukas wel handmatig draaien??
Ja? Mzzlz..geen vastloper
Nee? slipkoppeling kaduuk.
Waarschijnlijk gaat dit met een veer/stift en bal systeem..net als bij de magna's en zit die mechaniek in dat metaalkleurige gedeelte naast tandwiel C ri. D. Na verloop van tijd gaat de sterkte uit de veren enof door vuil komt vanalles vast te zitten.
Demonteren en in de diesel zetten wil helpen en anders is vervangen de enige goede optie..
Verder licht op de zaak.
Tandwiel C kan maar één kant op draaien. Zodat hij wel vastklemt als de starter eraan trekt, maar niet tegenwerkt als de krukas draait.
Nu is dat dus kapot bij deze, heb nog wel een extra krukas liggen, maar geen flauw idee hoe ik die rotor eraf ga krijgen.
Tandwiel C kan maar één kant op draaien. Zodat hij wel vastklemt als de starter eraan trekt, maar niet tegenwerkt als de krukas draait.
Nu is dat dus kapot bij deze, heb nog wel een extra krukas liggen, maar geen flauw idee hoe ik die rotor eraf ga krijgen.
Laatst gewijzigd door Riko op wo feb 21, 2007 3:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals je ziet zit er een zeskantbout op de rotor.. Als je een muntje (van koper bij voorkeur) tussen de tandwielen zet zodat ze geblokkeerd zijn, kan je deze losdraaien... lijkt me..Riko schreef:Verder ligt op de zaak.
Tandwiel C kan maar één kant op draaien. Zodat hij wel vastklemt als de starter eraan trekt, maar niet tegenwerkt als de krukas draait.
Nu is dat dus kapot bij deze, heb nog wel een extra krukas liggen, maar geen flauw idee hoe ik die rotor eraf ga krijgen.
Van daaruit weer verder kijken hoe of wat.. Lijkt me sterk dat je die startkoppeling niet los zou kunnen krijgen om te reviseren of te vervangen..