Pagina 1 van 1

bougie kleur

Geplaatst: wo mei 05, 2010 1:11 am
door jboy
hey beste mensen, het probleem met me xs 400 is opgelost, het inigition doosje deed het niet helemaal lekker meer, kheb alle soldeerpuntjes opnieuw opgewarmt en er wat extra tin toegevoegd, en hij werkt helemaal perfect 8)
tweedehands kost zoiets 60 euro bij roukema dus dat heb ik mezelf weer fftjes bespaart :P

marehm, kheb nu eindelijk eens en vlink stuk kunnen rijden met me nieuwe dempers dus ik ben aan het afstellen begonnen, kheb op verschillende sites verschillende kleuren enz gevonden die goed zijn en hoe je een bougie moet aflezen, ook zijn er plaatjes die dateren uit 1977 van ngk, maar dat was nog met gelode benzine, nu rijden we met ongelode :-z

toen ben ik verder gaan zoeken en was er een test met een fj1200 met verschillende afstellingen en hierbij dit plaatje:
http://www.motorrad-schultz.de/bilder/zuendkerzen1.jpg

het blijkt dus dat de bruine kleur niet goed is met ongelode benzine :|

er was ook iemand die dat getest heeft op een amerikaans forum en die had inderdaad van bruin naar de rechter bougie nadat hij er een grotere sproeiers in gedaan heeft.

mijn motor heeft namelijk ook zoeen kleur als de rechter, en ik zat me steeds druk te maken van ja maar hij moet toch koffiebruin zijn >:)

alleen hoe kijken jullie tegen de kleur van je bougie op als je je motor aan het afstellen bent? :)

Geplaatst: wo mei 05, 2010 7:25 am
door Dyrck
Heb je voor mij ook een link naar die test?

Geplaatst: wo mei 05, 2010 8:47 am
door magna
Met de moderne loodvrije benzines is het tegenwoordig inderdaad ERG moeilijk om op bougiekleur af te stellen, je ziet het alleen nog maar als je VEEL te rijk of te arm staat, de gradaties daartussen vrijwel niet meer.
Wil je het echt goed doen, maar dan is het niet meer op z'n ratbikes, dan moet je 'm op een testbank zetten.
Als je 'm wel gewoon zelf handmatig af wil stellen, beetje op de gok dus, dan zou ik persoonlijk liever wat te rijk zitten als te arm, dat kost wat meer benzine, maar brandt iig geen gaten in je zuigers. ;mrgreen;

Geplaatst: wo mei 05, 2010 2:04 pm
door JPi
Hmm dat zou kunnen verklaren waarom 1 bougie steeds kaduuk gaat bij Swamp.. met koperkleur/afzetting op de bougieneus.. ff rijker zetten kennelijk dan..

Geplaatst: wo mei 05, 2010 5:12 pm
door jboy
dyrck ik zal later wel ff zoeken 8) ,

marehm, hoe ziet de bougie kleur er dan uit als hij TE rijk staat, gewoon zwart?, ook op het porcelein :)

Geplaatst: wo mei 05, 2010 5:38 pm
door magna
jboy schreef:dyrck ik zal later wel ff zoeken 8) ,

marehm, hoe ziet de bougie kleur er dan uit als hij TE rijk staat, gewoon zwart?, ook op het porcelein :)
Yupz

Geplaatst: do mei 06, 2010 7:00 am
door jboy
ja als ie stationair loopt dan word het porcelein ook zwart maar at WOT (wide open throttle) dan is alleen de buitenste ring zwart maar het porcelein wit.

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1282968

hier staat een heel verhaal erover, het zijn een paar verhalen bij elkaar gepropt op dit forum :wink: maja 2 van de 3 verhalen zeggen dat je dus niet meer naar het porcelein moet kijken, die staat ergens anders voor.

ik hou denk ik in ieder geval the too rich reading aan :)

wel interessant om te lezen 8)

Geplaatst: do mei 13, 2010 5:15 pm
door jboy
nou ik heb lopen klooien met sproeiers enz alleen je ziet idd gewoon echt niet of je nou goed zit, magna heb je toevallig misschien een indicatie van een sproeier maat dat het goed zit, standaard zit er 127,5 in :)

Geplaatst: vr mei 14, 2010 3:21 pm
door magna
nee sorry, geen idee.