Rathonda CB750 jaar kruik
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Rathonda CB750 jaar kruik
Enige tijd geleden is m'n ratje ermee opgehouden, en eindelijk de tijd gemaakt om het blok eruit te prutsen en een kijk-operatie te doen.
Toen ik het anker van de bobine wilde losmaken draaide de krukas ineens mee...
Toen ik het carter openmaakte kwam er al een stuk metaal uit vallen....
Vervolgens geprobeerd de cilinderkop eraf te halen maar dat lukte niet: de cilinders kwamen ook mee.....
En dan zie je dit, tel even mee:
En zuiger nummer vier:
van dichtbij:
Kortom, blok is overleden.
Nog even in wat beter te tillen delen demonteren en dan het reserve-blok schoonmaken en monteren.
Wordt vervolgd!
Toen ik het anker van de bobine wilde losmaken draaide de krukas ineens mee...
Toen ik het carter openmaakte kwam er al een stuk metaal uit vallen....
Vervolgens geprobeerd de cilinderkop eraf te halen maar dat lukte niet: de cilinders kwamen ook mee.....
En dan zie je dit, tel even mee:
En zuiger nummer vier:
van dichtbij:
Kortom, blok is overleden.
Nog even in wat beter te tillen delen demonteren en dan het reserve-blok schoonmaken en monteren.
Wordt vervolgd!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Tja een Magna...... bij mij is het simpelweg een gevalletje oliegebrek. Geen controle-lampje meer.....want verder zijn die CB750 blokken met enkele nokkenas bomvrij. Helaas niet helemaal hufterproof.....sjoemie schreef:komt mij ook bekend voor..
heb hetzelfde gehad maar dan bij een v4 blok van een magna.
een moer was losgelopen van de drijfstang.
ook alles kapot van binnen.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Nog even wat fotootjes gemaakt van de laatste werkzaamheden..
Dit kwam uit het vastgelopen blok:
De versnellingsbak in onderdelen:
Het leeggehaalde blok:
Voor montage toch maar even het carter van het andere blok gehaald...behalve nogal stroperige motorolie ook kruimels.....dan maar de oliepomp verwijderd en even kijken:
Dat wieltje hoort bij de kettingspanner van de primaire (dubbele) ketting, die van de krukas naar de hoofdas van de versnelling gaat.
Deze hoort er zo uit te zien:
Dat stukje wat ernaast ligt, kwam uit het carter. Dit weekeinde maar even met een magneet over die kruimels heen. Hopelijk is dat alleen maar plastic van het stootblokje van de ketting spanner.
Dan komt het lastige werk: de kettingspanner weer recht buigen.
Vraag blijft: hoe krijg je een kettingspanner die onderin het blok zit verbogen?
Dit kwam uit het vastgelopen blok:
De versnellingsbak in onderdelen:
Het leeggehaalde blok:
Voor montage toch maar even het carter van het andere blok gehaald...behalve nogal stroperige motorolie ook kruimels.....dan maar de oliepomp verwijderd en even kijken:
Dat wieltje hoort bij de kettingspanner van de primaire (dubbele) ketting, die van de krukas naar de hoofdas van de versnelling gaat.
Deze hoort er zo uit te zien:
Dat stukje wat ernaast ligt, kwam uit het carter. Dit weekeinde maar even met een magneet over die kruimels heen. Hopelijk is dat alleen maar plastic van het stootblokje van de ketting spanner.
Dan komt het lastige werk: de kettingspanner weer recht buigen.
Vraag blijft: hoe krijg je een kettingspanner die onderin het blok zit verbogen?
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Valt wel mee, het blok wat in de motor zat is volledig gedemonteerd, het ruilblok heeft 'alleen maar' een verbogen kettingspanner van de primaire ketting. Vooralsnog dan.JPi schreef:Dat wordt een projekje dan met die onderdelen
Kettingspanner rechtbuigen en dan in het frame hangen enz enz. Ja ik ben optimistisch.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Vanmiddag de eerste dingen gedaan om het ding weer tot leven te wekken: het motorblok van de werkbank min of meer gecontroleerd op de grond gepleurd.
Schade: ietwat pijnlijke rechtervoet (niks gebroken ) en een scheurtje in het deksel van de dynamo .
Had reserve maar die ergens in het verleden weggeven.
Vervolgens het frame eroverheen laten zakken en alvast op drie punten vastgezet.
Ik heb nog niet alle bouten die het blok vasthouden gebruikt, om de eenvoudige reden dat ik last heb van het 'eekhoorntjessyndroom': wel opbergen maar waar?
Olietankje gemonteerd.
Volgende week verder met boutjes aandraaien. Zal er wel op neerkomen dat ik straks wat draadeind moet kopen bij de Gamma.
Schade: ietwat pijnlijke rechtervoet (niks gebroken ) en een scheurtje in het deksel van de dynamo .
Had reserve maar die ergens in het verleden weggeven.
Vervolgens het frame eroverheen laten zakken en alvast op drie punten vastgezet.
Ik heb nog niet alle bouten die het blok vasthouden gebruikt, om de eenvoudige reden dat ik last heb van het 'eekhoorntjessyndroom': wel opbergen maar waar?
Olietankje gemonteerd.
Volgende week verder met boutjes aandraaien. Zal er wel op neerkomen dat ik straks wat draadeind moet kopen bij de Gamma.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!