Pagina 1 van 3

Rathonda CB750 jaar kruik

Geplaatst: zo jun 27, 2010 10:59 pm
door Woody
Enige tijd geleden is m'n ratje ermee opgehouden, en eindelijk de tijd gemaakt om het blok eruit te prutsen en een kijk-operatie te doen.
Toen ik het anker van de bobine wilde losmaken draaide de krukas ineens mee...

Afbeelding

Toen ik het carter openmaakte kwam er al een stuk metaal uit vallen.... :cry:
Vervolgens geprobeerd de cilinderkop eraf te halen maar dat lukte niet: de cilinders kwamen ook mee..... :cry: :cry:
En dan zie je dit, tel even mee:

Afbeelding

En zuiger nummer vier:

Afbeelding

van dichtbij:

Afbeelding

Kortom, blok is overleden.
Nog even in wat beter te tillen delen demonteren en dan het reserve-blok schoonmaken en monteren.
Wordt vervolgd!

Geplaatst: ma jun 28, 2010 8:57 am
door JPi
De laatste keer dat ik zoiets zag was bij een suz 500 gt.. daar kwam een zuiger in drie delen mee naar boven.. :lol:
Toch wel knap bij zo'n bomvrij blok.. (i.p.) :)

Geplaatst: ma jun 28, 2010 12:20 pm
door Woody
Ik hou nu wel veel dingetjes over. Kan Rob er voor DHR 2011 prijsjes mee bakken! :wink:

Geplaatst: ma jun 28, 2010 2:09 pm
door sjoemie
komt mij ook bekend voor..

heb hetzelfde gehad maar dan bij een v4 blok van een magna.
een moer was losgelopen van de drijfstang.

ook alles kapot van binnen.

Geplaatst: ma jun 28, 2010 3:13 pm
door Woody
sjoemie schreef:komt mij ook bekend voor..

heb hetzelfde gehad maar dan bij een v4 blok van een magna.
een moer was losgelopen van de drijfstang.

ook alles kapot van binnen.
Tja een Magna...... bij mij is het simpelweg een gevalletje oliegebrek. Geen controle-lampje meer.....want verder zijn die CB750 blokken met enkele nokkenas bomvrij. Helaas niet helemaal hufterproof..... :evil:

Geplaatst: ma jun 28, 2010 3:20 pm
door JPi
Tja.. Swamp liep gewoon met losse nokkenastandwiel(en) en een nokkenasketting die als een kettingzaag over de lagerkappen raast, gewoon door op 2 pitten.. :wink:

Gewoon mazzel.. meer niet.

Geplaatst: ma jun 28, 2010 5:33 pm
door redman
Met een Peugeot 2 liter crossauto,een Jawa en enkele MZ's.
Levert altijd weer een hoop oudijzer op.
Gr Redman

Geplaatst: do jul 01, 2010 7:40 pm
door Woody
Nog even wat fotootjes gemaakt van de laatste werkzaamheden..
Dit kwam uit het vastgelopen blok:

Afbeelding

De versnellingsbak in onderdelen:

Afbeelding

Het leeggehaalde blok:

Afbeelding

Voor montage toch maar even het carter van het andere blok gehaald...behalve nogal stroperige motorolie ook kruimels.....dan maar de oliepomp verwijderd en even kijken:

Afbeelding

Dat wieltje hoort bij de kettingspanner van de primaire (dubbele) ketting, die van de krukas naar de hoofdas van de versnelling gaat.
Deze hoort er zo uit te zien:
Afbeelding

Dat stukje wat ernaast ligt, kwam uit het carter. Dit weekeinde maar even met een magneet over die kruimels heen. Hopelijk is dat alleen maar plastic van het stootblokje van de ketting spanner.
Dan komt het lastige werk: de kettingspanner weer recht buigen.
Vraag blijft: hoe krijg je een kettingspanner die onderin het blok zit verbogen? :? :?

Geplaatst: vr jul 02, 2010 7:22 am
door JPi
wou je 'm weer aan de praat krijgen dan??

Geplaatst: vr jul 02, 2010 11:29 am
door Timmerman
Kun je niet 1 zuiger weglaten.
dan rijd hij gewoon verder op 3. is ook wel te doen. (met m'n v-twin heb ik op 1 cilinder gereden ) :P

Geplaatst: vr jul 02, 2010 11:30 am
door Woody
JPi schreef:wou je 'm weer aan de praat krijgen dan??
Dat is toch het principe van een ratbike. Dacht ik.

Geplaatst: vr jul 02, 2010 1:32 pm
door JPi
Woody schreef:
JPi schreef:wou je 'm weer aan de praat krijgen dan??
Dat is toch het principe van een ratbike. Dacht ik.
Dát wordt een projekje dan met die onderdelen :P

Geplaatst: vr jul 02, 2010 3:31 pm
door Woody
JPi schreef:Dat wordt een projekje dan met die onderdelen :P
Valt wel mee, het blok wat in de motor zat is volledig gedemonteerd, het ruilblok heeft 'alleen maar' een verbogen kettingspanner van de primaire ketting. Vooralsnog dan. :wink:
Kettingspanner rechtbuigen en dan in het frame hangen enz enz. Ja ik ben optimistisch. 8)

Geplaatst: wo sep 19, 2012 5:29 pm
door Woody
Vanmiddag de eerste dingen gedaan om het ding weer tot leven te wekken: het motorblok van de werkbank min of meer gecontroleerd op de grond gepleurd.
Schade: ietwat pijnlijke rechtervoet (niks gebroken :roll: ) en een scheurtje in het deksel van de dynamo :cry: .
Had reserve maar die ergens in het verleden weggeven.
Vervolgens het frame eroverheen laten zakken en alvast op drie punten vastgezet.
Ik heb nog niet alle bouten die het blok vasthouden gebruikt, om de eenvoudige reden dat ik last heb van het 'eekhoorntjessyndroom': wel opbergen maar waar?
Olietankje gemonteerd.
Volgende week verder met boutjes aandraaien. Zal er wel op neerkomen dat ik straks wat draadeind moet kopen bij de Gamma.

Geplaatst: wo sep 19, 2012 6:42 pm
door voodoo
Mooi, bijna klaar dus..........