Bericht
door redman » za apr 07, 2012 9:30 pm
Omdat ik niet tevreden ben over het ontluchten,en dat kan met meerdere zuigers in het remsysteem flink tegenvallen maar eens gegoogeld.
Nooit te oud om van anderen te leren nietwaar ?
Van Bikepower.nl geplukt.
Een voorwoord voor de how-to
Je kent het wel. Klusje aan je remmen gedaan en de boel wil maar niet meer op druk komen.
Je knijpt jezelf een RSI'tje in je remhendel, doet het helemaal volgens het boekje:
<remhendel>
En toch blijft de boel sponzig, of je krijgt uberhaupt geen druk.
Hoe dat komt? Bij veel remklauwen zit de nippel niet als hoogste punt, of lopen de remslangen met een bocht van klauw naar rempomp. Lucht stijgt in vloeistof, en blijft dan dus ergens hangen bovenin je remklauw, achter je banjobout, in een kromming van je remslang of noem maar op. Met het persen via je hendel druk je de vloeistof naar beneden, naar de klauw toe (voor/achter, om het even). Maar de lucht gaat weer naar zijn hoogste punt toe, en de vloeistof gaat niet snel genoeg om dat belletje wildwaterbaanstyle mee te nemen.
Vloeistof is niet samendrukbaar, zo werkt je hydraulische remsysteem dan ook. Lucht is echter wel samendrukbaar en een klein belletje in je remsysteem zorgt dan dus voor het sponzige gevoel. Je perst het belletje samen als het ware.
Okee dan, lekker boeiend. En nu?
Wat je kunt doen is een duur apparaat kopen, dat de vloeistof door je systeem naar buiten zuigt. Dan geef je dus geld uit aan iets wat nog steeds het principe van de stijgende lucht niet opvangt. Je kunt ook een apparaat kopen dat vloeistof naar boven perst door je nippel heen. Dat kost allemaal weer veel geld, voor iets wat je (waarschijnlijk) niet vaker dan 1 a 2 keer per 2 jaar (vervangingsinterval van remvloeistof is 2 jaar) gebruikt.
Op internet staan methodes om twee autoventielen in een colafles te drukken, en zo zelf een systeem te maken. Ik heb het eens bekeken, maar vond het een enorm omslachtig gedoe.
Wat is dan wel simpel en snel?
Ontlucht eerst via de traditionele methode, met een slangetje aan de nippel eindigend in een potje/flesje.
Ik heb daar zelf een kek flesje met een gaatje in de dop voor gemaakt dat knoeien tegengaat, want remvloeistof is giftige bende die lak afbijt. <remhendel> waarbij je goed oplet dat er genoeg vloeistof in je rempotje zit, en je daar tussendoor ook op let, want anders ga je weer lucht je systeem in pompen en blijf je aan de gang.
Als je geen belletjes meer in het slangetje ziet, en er dus alleen nog vloeistof doorheen stroomt kun je door naar mijn truukje.
Het slangetje dat je gebruikt voor het ontluchten past precies over de nippel heen. Als het goed is sluit het nauw aan en trekt het dus geen valse lucht. Zo niet, dan moet je een stukje afsnijden want het lubbert uit na een paar keer gebruiken. Doe je ontluchtingstruukje zoals ik net beschreef, maar dan met een langer stuk slang. Ik heb zelf 2 meter gebruikt, want je moet het stuk slang omhoog kunnen houden. Ik draaide het om mijn spiegel heen, maar je zou het ook met een tie-wrap ff aan bv je frame kunnen binden.
De andere kant, die je niet omhoog hebt gehangen maar onderaan zit dus, druk je stevig op de nippel.
Na een poosje knijpen(en wel nippel open/dicht/open/dicht volgens de ontlucht methode anders kom je niet ver) zie je de remvloeistof stijgen in de slang.
Pas goed op, doe het rustig aan, je wilt niet dat de vloeistof de slang uit komt. Als je een 30cm lang vloeistof in de slang ziet is het wel voldoende, nippeltje dicht en hendel weer los. Nu even wachten, of een beetje tikken tegen de slang, tot de belletjes weg zijn doordat ze naar boven zijn gestegen in de slang.
Aan het einde van de slang dat je niet op je nippel doet, de andere kant dus, plaats je het binnenventieltje van een fietsband.
Zo'n binnenventieltje heeft een rubber ringetje en past precies in de slang zodat het perfect afdicht!
Je plaatst het zo dat je de kant met het schroefdraadje naar buiten hebt zitten zodat de fietspomp er op kan.
Nu zet je met een fietspomp een beetje druk op de slang. een BEETJE druk, want je wilt niet dat de slang losschiet en de remvloeistof in je haar zit, daar krijg je een Wilders kleurtje van.
de fietspomp kun je er weer afhalen, het ventieltje laat geen lucht terug, je hebt een lichte overdruk in het slangetje nu. Kijk of je potje niet te vol is, en plaats voor de zekerheid doeken om het potje heen. Bij mij werd het niet zo spannend allemaal, maar liever even een doek gebruiken dan vloeistof op je lak. Als je helemaal zeker wilt zijn kun je ook een plastic boterhamzakje over je potje trekken, om eventueel omhoog spatten te voorkomen terwijl je toch nog het niveau kunt zien in het potje.
Nu draai je de nippel zachtjes een beetje los. Je zit nu langzaam de vloeistof uit de slang weer de remklauw in lopen. Het niveau in de slang daalt dus, en het niveau in je potje stijgt. Nog voor de vloeistof uit je slang weg is draai je de nippel weer dicht, want anders pers je weer lucht in je systeem.
Nu heb je vloeistof van beneden naar boven geduwd, en de lucht is via de leidingen naar je rempotje gedrukt alwaar het kan ontsnappen. Mocht de vloeistof niet stromen dan heb je de nippel niet ver genoeg open of niet genoeg druk met de fietspomp opgebouwd. Dat is een beetje aanvoelen. Na deze methode een paar keer je remhendel inknijpen tot je druk hebt, even netjes afvullen en klaar.
Bij mij werkte dit geweldig! Ik ga dit dan ook zeker vaker inzetten. Doe er je voordeel mee.
Ik hou mijzelf niet aansprakelijk voor dingen die misgaan, bij mij ging het goed en ik schrijf het omdat het werkt.
-- korte versie voor adhd mensen--
Slang op nippel klauw.
remvloeistof in de slang knijpen met de remhendel, potje niet helemaal leeg knijpen.
vloeistofniveau tot +- 30cm in de slang.
binnenventieltje fietsband in andere kant slang drukken.
ietsjes druk op slang zetten met je fietspomp.
Nippel stukje open, vloeistof niet totaal uit slang ivm lucht.
nippel dicht, remhendel paar keer knijpen tot je druk voelt, afvullen, klaar. ritalin.
Maar van onderen injecteren van remvloeistof is ook een manier.
Gr Redman
--------------------------------------------------------------------------------
Tsja, dat is mien ok wat.......