Uitlaatvraagje
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Uitlaatvraagje
Hoe zat het ook al weer psies? Ik heb een 4 in 2 uitlaat met balanspijp ertussen. De balanspijp zorgt voor opheffing van het drukverschil v/d uitlaatgassen na de cylinders tussen links en rechts zeg maar, toch?
Als ik nu een 4 in 4 wil gaan knutselen heb ik toch geen balanspijpen meer nodig. Of wel?
Als ik nu een 4 in 4 wil gaan knutselen heb ik toch geen balanspijpen meer nodig. Of wel?
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen.
Kan ik dat slechter lopen voorkomen door 2 balanspijpen te zetten tussen 1-2 en 3-4? Een dubbel uitlaatsysteem dus? De motor loopt goed nu, wil daar dus niet aan gaan prutsen. Geen zin in grotere sproeiers o.i.d. Hij loopt net zo lekker zuinig!
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen.
Ja lekker komen jullie daar nu mee, dat gedoe over koppel-toerental-balanspijpen....
Heb ik gisteravond bij Xjeetje de pijpen eindelijk zo dat ik ze vast kan gaan zetten...een balanspijp ertussen? Dat wordt erg lastig....
Maar goed, we zien wel...met 90 pk aan het achterwiel hoef ik niet echt bang te zijn voor een beetje minder koppel....toch?
Heb ik gisteravond bij Xjeetje de pijpen eindelijk zo dat ik ze vast kan gaan zetten...een balanspijp ertussen? Dat wordt erg lastig....
Maar goed, we zien wel...met 90 pk aan het achterwiel hoef ik niet echt bang te zijn voor een beetje minder koppel....toch?
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
het idee is goed echter... die koppeling is het resultaat van de verbrandingsintervallen en bijbehorende golflengte (drukpulsen) zoals door honda bedoeld. Die balanspijp zorgt voor extra trek in de uitlaatpoorten en door de klepoverlap ook bij de inlaatpoorten. Juist door die verstoring gaat de motor dan minder goed, maar misschien ook wel beter lopen? Alleen hebben we uitgebreide testbank e.d. nodig om te experimenteren. Sommige motoren gaan beter lopen als de verbinding verder naar voren zit. Gaat er een golf of een dal door die balanspijp en hoe komt ie in de andere pijp terecht, als drukgolf of als zuiggolf.Dyrck schreef:Als nu 1-2 bij elkaar komen en 3-4 ook, dan zou je met een balanspijp de drukverschillen kunnen opvangen, net zo als ze nu zitten.
Probeer als het kan de balanspijp op dezelfde afstand vanaf de cyl.kop te houden als nu, voor het beste resultaat (lees: gelijkblijvend koppel)
Is zeer complexe materie waar wij als leken echt te weinig van af weten.
Bij Swamp pakte e.e.a. toevallig goed uit met de andere collector (minder tegendruk door ontbreken van inw. schotten e.d.) en dempers meer tegendruk dan origineel). Maar voor hetzelfde geld niet dus..
Lopen doen ze er allemaal wel op maar ben de afgelopen 15 jaar nog geen magna tegengekomen die 1 op 16 loopt... 1 op 10-11 is gebruikelijker..
Maarrr.. blijft een vet geluid zo'n wing met 4 losse pijpen!!!
Laatst gewijzigd door JPi op di apr 17, 2007 6:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat bedoel ikJPi schreef:Maarrr.. blijft een vet geluid zo'n wing met 4 losse pijpen!!!Dyrck schreef:Als nu 1-2 bij elkaar komen en 3-4 ook, dan zou je met een balanspijp de drukverschillen kunnen opvangen, net zo als ze nu zitten.
Probeer als het kan de balanspijp op dezelfde afstand vanaf de cyl.kop te houden als nu, voor het beste resultaat (lees: gelijkblijvend koppel)
knutselen, bakken, braaien
Balanspijpen zijn voor mietjes!!!
- stitch
- Bezoek Rat
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: wo sep 20, 2006 6:51 pm
- Locatie: ermelo
- Contacteer:
gewoon doen Vleer.
Mijn ervaringen zijn dat het niet schrikbarende veranderingen zijn. Heb Suzuki tempter zonder gehad, Virago 535 , guzzi v50 en suzuki 1200?? zijspan met steigerpijp.
suzuki plofte lekker en maakte lekker scheurend geluid, Virago pakte echt lekkerder op, maar kan misschien ook illusie zijn, geluidje was vollere plof.
guzzi lekker onregelmatige plofjes alla Ural. heerlijk.
Nu de Witch kende je , lekker van alles doen.
succes en geniet van alles wat je doet.
greets Stitch
ps restje White widow maakt alles prima
Mijn ervaringen zijn dat het niet schrikbarende veranderingen zijn. Heb Suzuki tempter zonder gehad, Virago 535 , guzzi v50 en suzuki 1200?? zijspan met steigerpijp.
suzuki plofte lekker en maakte lekker scheurend geluid, Virago pakte echt lekkerder op, maar kan misschien ook illusie zijn, geluidje was vollere plof.
guzzi lekker onregelmatige plofjes alla Ural. heerlijk.
Nu de Witch kende je , lekker van alles doen.
succes en geniet van alles wat je doet.
greets Stitch
ps restje White widow maakt alles prima
Greets Wim aka Stitch
"Als het niet wil zoals het moet,
dan moet het maar zoals het wil."
Ural 650 zijspan
"Als het niet wil zoals het moet,
dan moet het maar zoals het wil."
Ural 650 zijspan
80 mijl dan toch wel, mijn tellertje red het niet als ik voluit ga want die gaat maar tot 85.JPi schreef:ach.. de meesten komen zelden boven de 80... Dus maakt dat geen reet uit hahaha
Ach, ik ga eerst maar wat dempers bij elkaar zoeken......
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen.
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer:
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 3060
- Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
- Locatie: 100% ZLD
- Contacteer:
Een Moto Guzzi, dus een 2-cylinder, kan beroerder lopen zonder balanspijp/-stuk. Vandaar dat ik die ook trouw blijf gebruiken. Maar waarom gebruikt Harley deze dan niet???Dyrck schreef:Huh ???floris schreef:Balanspijpen zijn voor mietjes!!!
Nee, vermogen weggooien of een beroerd lopend blok door verkeerd knutselwerk, da's slim
Toevallig is bij mijn eigen rat mijn balansstuk doorgerot. Ik hoorde de laatste keer al iets rammelen. Bij onderzoek bleek het balansstuk kapot te zijn door roest. Dus vandaag maar eens een ander op zetten.
Radt, Ratter, Ratst.