Pagina 1 van 2

Roest roest roest olie in de bak

Geplaatst: za apr 21, 2007 7:23 am
door stitch
He ratters

gisteren de sapjes van de xs 1100 afgetapt. blok/cardan/versnellingsbak.

Blijkt de olie uit de versnellingsbak echt rood van roest te zijn.

Heeft iemand een tip om de bak met het een of het ander te speoelen ???


ik denk zelf aan iets van diesel met een beetje benzine


greets stitch

Geplaatst: za apr 21, 2007 8:22 am
door Dyrck
Wim,

Volgens mij kun je een blok het beste spoelen, door de goedkoopste olie van de Gamma/ Praxis/ Lidl/ o.i.d d'r in te gooien en het blok een paar min. te laten draaien.
Olie aftappen en weer opnieuw vullen met Gamma-olie. Dan weer een paar min. laten draaien.
Dit herhaal je net zo lang tot de afgetapte olie er weer net zo uit ziet als ie d'r in gegaan is.
Dit betekend dat dan alle loszittende rommel er uit gespoeld is en kun je de zaak weer vullen met fatsoenlijke motorolie.

Succes

Geplaatst: za apr 21, 2007 8:55 am
door JPi
holy canoli.. dat is ff balen zeg :evil:
spoelen met veel en goedkope olie idd. Hebben die XS-en dan een gescheiden versnellingsbak en dito olievoorraad?
enniweej... succes!

Geplaatst: za apr 21, 2007 3:54 pm
door stitch
JPi schreef:holy canoli.. dat is ff balen zeg :evil:
spoelen met veel en goedkope olie idd. Hebben die XS-en dan een gescheiden versnellingsbak en dito olievoorraad?
enniweej... succes!
heho ratters

spoelen maar, Dat had ik ook a;l in de gedachten , maar waarmee???

Bak zit nl. hypoid olie , dus als ik speol met gewoon olie, dan weet ik niet wat dit later samen met die verse hypoid doet.

buurman van me (docent autotechniek) gaf advies speoeln met petroleum.
Hierin zit zelfs een stof die reinigend is. Hij had dit vaker gedaan met auto`s die vol "Black Sludge " :? :? :? :? :? oid zaten.

Dus spoelen, stukje rijden, spoelen etc. etc..

Heb dus nu mijn oprtit ook al weer lekker vol met vlekken zitten :shock: :shock: :shock:

Gelijk ff her en der wat siliconenkit gesmeerd. wonder spul

greets stitch

Geplaatst: za apr 21, 2007 4:11 pm
door JPi
Ahh.. je hebt het over de cardan en evt. vesnellingsbak. Dan is petroleum wel de betere optie ja idd vanwege smerende eigenschappen. Restanten lossen op in de nieuwe olie.. Ff rijden en verversen en de bende is er uit :D
Is toch maar max een halve liter, toch?
Black sludge is aankoeksel dat ontstond omdat de olie nog niet bestand was tegen loodvrije benzine. Daardoor slipten de oliekanalen dicht en prestooo.. blok kapot. Vooral motoren en snelle auto's hadden hier last van vanwege de nauwe kanalen/toleranties.

Geplaatst: za apr 21, 2007 4:31 pm
door stitch
JPi schreef:Ahh.. je hebt het over de cardan en evt. vesnellingsbak. Dan is petroleum wel de betere optie ja idd vanwege smerende eigenschappen. Restanten lossen op in de nieuwe olie.. Ff rijden en verversen en de bende is er uit :D
Is toch maar max een halve liter, toch?
Black sludge is aankoeksel dat ontstond omdat de olie nog niet bestand was tegen loodvrije benzine. Daardoor slipten de oliekanalen dicht en prestooo.. blok kapot. Vooral motoren en snelle auto's hadden hier last van vanwege de nauwe kanalen/toleranties.
thanks voor info

XS staat klaar om morgen ff weer een langer stukje te rijden en daarna weer
schone olie 336 cc.

greets srtitch

die nu lekker gaad douchen en happen bij de Griek. :D :D :D :D

Re: Roest roest roest olie in de bak

Geplaatst: zo apr 22, 2007 9:11 am
door rADt
stitch schreef:He ratters

gisteren de sapjes van de xs 1100 afgetapt. blok/cardan/versnellingsbak.

Blijkt de olie uit de versnellingsbak echt rood van roest te zijn.

Heeft iemand een tip om de bak met het een of het ander te speoelen ???


ik denk zelf aan iets van diesel met een beetje benzine


greets stitch
Coca Cola ontroest

Re: Roest roest roest olie in de bak

Geplaatst: zo apr 22, 2007 2:41 pm
door stitch
rADt schreef:
stitch schreef:He ratters

gisteren de sapjes van de xs 1100 afgetapt. blok/cardan/versnellingsbak.

Blijkt de olie uit de versnellingsbak echt rood van roest te zijn.

Heeft iemand een tip om de bak met het een of het ander te speoelen ???


ik denk zelf aan iets van diesel met een beetje benzine


greets stitch
Coca Cola ontroest
he niet aan gedacht. heb net weer na een ritje van 40 minuten (coffieshop bezoek) de olie na 3 keer petroleum en 1x oude hypoid olie uit cardan en nu ziet het er al redelijk helder uit. straks ff nieuwe olie erin en over een week weer verversen.

Lijkt al dat hij lichter schakeld.

greets stitch

Geplaatst: zo apr 22, 2007 7:26 pm
door 2strokerob
Wim daarna ook niet de filters vergeten. Denk dattie na dat roestgoedje ook aardig voor hun kiezen gehad hebben. Kan je daarna weer veel km's ertegenaan,mzzzls,Rob.

Geplaatst: zo apr 22, 2007 8:48 pm
door stitch
2strokerob schreef:Wim daarna ook niet de filters vergeten. Denk dattie na dat roestgoedje ook aardig voor hun kiezen gehad hebben. Kan je daarna weer veel km's ertegenaan,mzzzls,Rob.
he rob
het is de versnellingsbak, zitten daar dan filters in ???

greets stitch

Geplaatst: zo apr 22, 2007 9:09 pm
door rADt
stitch schreef:
2strokerob schreef:Wim daarna ook niet de filters vergeten. Denk dattie na dat roestgoedje ook aardig voor hun kiezen gehad hebben. Kan je daarna weer veel km's ertegenaan,mzzzls,Rob.
he rob
het is de versnellingsbak, zitten daar dan filters in ???

greets stitch
Versnellingsbakfilters! Heb je daar dan nooit van gehoord?

Geplaatst: ma apr 23, 2007 7:24 am
door 2strokerob
Hihi heb je dan nog steeds MZ's in je hoofd? Idd dus sowieso je oliefilter, die zit meestal vooraan je blok of ergens achter een deksel.En vele merken hebben vaak ook nog een gaasfilter. Die zitten meestal ergens onderaan,vaak ook achter een deksel of een carteldeksel demonteren :roll: ...Mzzzls,Rob.

Geplaatst: ma apr 23, 2007 7:49 am
door JPi
welneewelnee.. de cardan en dito bak hebben geen filters.. alleen het motorblok met de motorolie heeft een (olie-)filter.
Ghegheghe.. die oostblokliefhebbers toch.. :twisted:
Dit is een verreoostblok :roll: :wink:

Geplaatst: ma apr 23, 2007 10:38 am
door 2strokerob
Hahaha jij moet weten dat Jappen ook gaasfilters hebben onderin het blok 8) ..SRXen enzo..sowieso dus versnellingsbakken..en aangezien de meesten dat rechtstreeks opzuigen uit het carter (dry sump uitgezonderd)zou ik gegeven moment toch wel het filtertje wisselen.
Oudere fietsen kunnen wel wat hebben trouwens maar kan zeker nooit kwaad met wat verse sapjes hier en daar...met dit weer zou ik ook jezelf verversen met sapjes :-/ ,mzzzls,Rob.

Geplaatst: ma apr 23, 2007 10:50 am
door JPi
De SRX heeft dus een dry sump he.. :wink: De XS idd een gaasfilter maarjah.. die is van 74 en leunde nog op 'oude' technologie. De oliepompen van de huidige generatie hebben zwz een zeef/gaasje voor de aanzuig'trechter' maar om die nou te vervangen of schoon te maken bij een/elke oliebeurt.. neuh.. :?:
Gisteren ook maar ff de cardan-olie ververst.. was wel nodig zo te zien (na 30K).. Met dank aan Stitch.. anders niet aan gedacht.. Heerlijk zo'n cardan.. :D Riedn met dat spul (C Redman) :!: