theorie kleppen stellen

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5627
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » di jul 03, 2007 5:44 pm

criticz schreef:en ik maar denken dat ik net geleerd had dat een tweetaktmotor geen kleppen heeft... :shock:
die klep bij een tweetakt zit in de uitlaat zelf. Tegenwoordig hebben de hondablades en yamaha r's viertakten ook zo'n 'klep' in de uitlaat. Om de gaspulsen te kunnen beinvloeden en zo de vulling van de cylinders (= meer of minder koppel). Tis eigenlijk een soort rol met een uitsparing. Door verdraaiing van de rol wordt de uitsparing in of uit de uitlaatgasstroom gedraaid en levert dus meer of minder weerstand en andere reflectiepulsen op... :wink:

voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4820
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door voodoo » di jul 03, 2007 6:58 pm

Bijna goed JPi. Scheepsdiesels zijn vaak tweetakten, de zg. langsspoelers zijn voorzien van een heuse uitlaatklep.

gr. voodoo (de ex-zeeman)
Stop making sense

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5627
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » di jul 03, 2007 7:58 pm

Van die motoren weet ik niets eigenlijk behalve dat ze gigantisch zijn en laagtoerig. Zou best eens een batt. van die motoren willen zien. Mooi man :!:

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3365
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » wo jul 04, 2007 11:19 am

Bij een tweetaktmotorfietsblok is zo'n regelbare uitlaatklep of eigenlijk wals alleen voor het verbeteren van de prestaties. Bij Yamaha heet het YPVS(YamahaPowerValveSystem) en regeld idd een as of wals de uitlaatpoorthoogte bij bepaalde toerentallen.Een electrische stappenmotor regeld de stand. Maar na jaren afraggen werkt het natuurlijk bij een 30e handsfietsje niet meer helemaal zoals het hoort en als je dan zo'n machientje flink opentrekt peert ie vast. Vaak wordt ook de as in de grootste stand geblokkeerd en het motortje afgekoppeld zodat je wel minder koppel hebt in lage en vooral middentoerengebied maar in het leukste toerengebied komen dan alle paardjes nog volop vrij.
Fuel is what I burn!

Gebruikersavatar
de vlieger
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1589
Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
Contacteer:

Bericht door de vlieger » wo jul 04, 2007 12:41 pm

criticz schreef:en ik maar denken dat ik net geleerd had dat een tweetaktmotor geen kleppen heeft... :shock:
Twee takt diesels hebben wel kleppen. in de loop van vorige eeuw was sachs zelfs beroemd voor de 500cc 1 cilinder tweetaktdiesels, deze waren en zijn het nogsteeds topkwaliteit en bulletproof!! ik heb er nog 2 staan en die worden nogsteeds gebruikt (in motoculteurs = soort kleine tractors maar ken er geen nederlands woord voor :oops: )
in de formule 1 werden (wordt nogsteeds denk ik :? ) tweetakt benzine motoren gebruikt met kleppen!!
heel veel autobussen in amerika hebben 2-takt dieselblokken zitten met kleppen....
en in boten natuurlijk ook
AfbeeldingAfbeelding
Een hoop Amigo's!!!

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3365
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » wo jul 04, 2007 1:14 pm

In de 50er jaren werden er nog veel 2takt motoren in de auto racerij gebruikt.. maar de laatste 20 jaar niet meer..en in de motorsport word het gebruik ook steeds verder teruggedreven...het is wel zo dat huidige viertaktmotoren met alle gemak de toerentallen kan halen die vroegah alleen met 2takten haalbaar waren...en nu blijven ze nog heel ook 8) .
Mzzzls,Rob.
Fuel is what I burn!

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5627
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » wo jul 04, 2007 1:17 pm

Tja.. milieufactoren en brandstofverbruik zijn hierbij the bottleneck geweest..
Jammer wel.. want 2-takt heeft veel voordelen tov viertakt. :cry:

Gebruikersavatar
de vlieger
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1589
Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
Contacteer:

Bericht door de vlieger » wo jul 04, 2007 2:55 pm

yup, pakken meer vermogen voor hetzelfde gewicht :-** maar ja, die emissiedingen :roll: net of ze zich daar in China of India of Pakistan iets vanaan trekken :evil: en wij maar betalen voor zuivere lucht :evil:
kleppen stellen is nie moeilijk op ne oude 2 klep boxer :mrgreen: vroeger aan mijne boll d'or nooit iets gesteld, gewoon af gebleven :roll: al mijn andere moto's hadden hydro bediende kleppen :twisted:
AfbeeldingAfbeelding
Een hoop Amigo's!!!

Plaats reactie