die klep bij een tweetakt zit in de uitlaat zelf. Tegenwoordig hebben de hondablades en yamaha r's viertakten ook zo'n 'klep' in de uitlaat. Om de gaspulsen te kunnen beinvloeden en zo de vulling van de cylinders (= meer of minder koppel). Tis eigenlijk een soort rol met een uitsparing. Door verdraaiing van de rol wordt de uitsparing in of uit de uitlaatgasstroom gedraaid en levert dus meer of minder weerstand en andere reflectiepulsen op...criticz schreef:en ik maar denken dat ik net geleerd had dat een tweetaktmotor geen kleppen heeft...
theorie kleppen stellen
Moderators: Goos, Woody, Teevee
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
Bij een tweetaktmotorfietsblok is zo'n regelbare uitlaatklep of eigenlijk wals alleen voor het verbeteren van de prestaties. Bij Yamaha heet het YPVS(YamahaPowerValveSystem) en regeld idd een as of wals de uitlaatpoorthoogte bij bepaalde toerentallen.Een electrische stappenmotor regeld de stand. Maar na jaren afraggen werkt het natuurlijk bij een 30e handsfietsje niet meer helemaal zoals het hoort en als je dan zo'n machientje flink opentrekt peert ie vast. Vaak wordt ook de as in de grootste stand geblokkeerd en het motortje afgekoppeld zodat je wel minder koppel hebt in lage en vooral middentoerengebied maar in het leukste toerengebied komen dan alle paardjes nog volop vrij.
Fuel is what I burn!
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer:
Twee takt diesels hebben wel kleppen. in de loop van vorige eeuw was sachs zelfs beroemd voor de 500cc 1 cilinder tweetaktdiesels, deze waren en zijn het nogsteeds topkwaliteit en bulletproof!! ik heb er nog 2 staan en die worden nogsteeds gebruikt (in motoculteurs = soort kleine tractors maar ken er geen nederlands woord voor )criticz schreef:en ik maar denken dat ik net geleerd had dat een tweetaktmotor geen kleppen heeft...
in de formule 1 werden (wordt nogsteeds denk ik ) tweetakt benzine motoren gebruikt met kleppen!!
heel veel autobussen in amerika hebben 2-takt dieselblokken zitten met kleppen....
en in boten natuurlijk ook
Een hoop Amigo's!!!
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
In de 50er jaren werden er nog veel 2takt motoren in de auto racerij gebruikt.. maar de laatste 20 jaar niet meer..en in de motorsport word het gebruik ook steeds verder teruggedreven...het is wel zo dat huidige viertaktmotoren met alle gemak de toerentallen kan halen die vroegah alleen met 2takten haalbaar waren...en nu blijven ze nog heel ook .
Mzzzls,Rob.
Mzzzls,Rob.
Fuel is what I burn!
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer:
yup, pakken meer vermogen voor hetzelfde gewicht maar ja, die emissiedingen net of ze zich daar in China of India of Pakistan iets vanaan trekken en wij maar betalen voor zuivere lucht
kleppen stellen is nie moeilijk op ne oude 2 klep boxer vroeger aan mijne boll d'or nooit iets gesteld, gewoon af gebleven al mijn andere moto's hadden hydro bediende kleppen
kleppen stellen is nie moeilijk op ne oude 2 klep boxer vroeger aan mijne boll d'or nooit iets gesteld, gewoon af gebleven al mijn andere moto's hadden hydro bediende kleppen
Een hoop Amigo's!!!