Geen kanon meer
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Geen kanon meer
De Goldwing met zijspan knalt niet meer. Voor degenen die hem niet live gehoord hebben, ik heb het niet over plop-plop-plop uit je uitlaat bij remmen op de motor. Nee, gewoon een keiharde KABOOOOM vergezeld van een mooie steekvlam uit de uitlaat.
Vanmorgen de uitlaatpakkingen vervangen, dat zag er allemaal niet best uit. Dubbele pakkingen, sommige scheef, bouten niet vast etc.
Alles netjes vervangen en vastgezet, even proefdraaien en dan voelen of de bochten al weer koud genoeg zijn om er glasvezelband omheen te wikkelen.
Auw, auw, auw, koud... Koud, waarom is mijn uitlaatbocht rechtsvoor koud
Bougie eruit, hmmm vonkt niet. Even nieuwe halen en die vonkt wel.
Nieuwe bougie erin en de motor loopt ineens erg netjes, zonder knallen.
Ik heb dus sinds ik het ding een jaar geleden gekocht heb met één dode bougie rondgereden. Na aankoop zijn er 4 nieuwe ingegaan waaronder één dode dus.
Geen knallen meer en flink wat meer vermogen.
Zoveel meer vermogen dat hij in z'n 5 soepel en snel optrekt tot 114 km/uur.
Dat is althans wat er op het display van de lasergun stond halverwege de eerste proefrit
Daar mogen nog 4km af zodat het hele geintje me behalve een nieuwe bougie ook nog gauw 160 euro kostte. 110 gecorrigeerd waar 80 toegestaan.
Wel weer grappig is hoe je aangekeken wordt als je dan van je motor stapt en er achter je, boven je blok, een grote grijze wolk opstijgt.
"eh, gaat dat goed daar?"
"Ja hoor, ik was even de glasvezelband droog aan het rijden, dat doettie de eerste 10 km."
En vervolgens weer een hoop uitleg over exhaust wrap mogen geven aan de aanwezige motoragenten die me er nog wel even op wezen dat je officieel geen kogelkettingen aan je motor mag hebben hangen.
"dat zijn onderdelen van munitie en die mogen niet vervoerd worden, officieel, ik denk niet dat er ooit iemand moeilijk over zal doen."
Maar vanaf nu mogen jullie weer gewoon achterom kijken of ik nog volg. Het gaat niet meer puur op gehoor.
Vanmorgen de uitlaatpakkingen vervangen, dat zag er allemaal niet best uit. Dubbele pakkingen, sommige scheef, bouten niet vast etc.
Alles netjes vervangen en vastgezet, even proefdraaien en dan voelen of de bochten al weer koud genoeg zijn om er glasvezelband omheen te wikkelen.
Auw, auw, auw, koud... Koud, waarom is mijn uitlaatbocht rechtsvoor koud
Bougie eruit, hmmm vonkt niet. Even nieuwe halen en die vonkt wel.
Nieuwe bougie erin en de motor loopt ineens erg netjes, zonder knallen.
Ik heb dus sinds ik het ding een jaar geleden gekocht heb met één dode bougie rondgereden. Na aankoop zijn er 4 nieuwe ingegaan waaronder één dode dus.
Geen knallen meer en flink wat meer vermogen.
Zoveel meer vermogen dat hij in z'n 5 soepel en snel optrekt tot 114 km/uur.
Dat is althans wat er op het display van de lasergun stond halverwege de eerste proefrit
Daar mogen nog 4km af zodat het hele geintje me behalve een nieuwe bougie ook nog gauw 160 euro kostte. 110 gecorrigeerd waar 80 toegestaan.
Wel weer grappig is hoe je aangekeken wordt als je dan van je motor stapt en er achter je, boven je blok, een grote grijze wolk opstijgt.
"eh, gaat dat goed daar?"
"Ja hoor, ik was even de glasvezelband droog aan het rijden, dat doettie de eerste 10 km."
En vervolgens weer een hoop uitleg over exhaust wrap mogen geven aan de aanwezige motoragenten die me er nog wel even op wezen dat je officieel geen kogelkettingen aan je motor mag hebben hangen.
"dat zijn onderdelen van munitie en die mogen niet vervoerd worden, officieel, ik denk niet dat er ooit iemand moeilijk over zal doen."
Maar vanaf nu mogen jullie weer gewoon achterom kijken of ik nog volg. Het gaat niet meer puur op gehoor.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
mooi balen van die bekeuring....
heee.... volgens snap ik waarom die dat dan deed.... bougie die niet vonkt, betekent dat bij de uitlaatslag van die cilinder het onverbrande benzine/luchtmengsel weer net zo hard naar buiten wordt gelaten, in de uitlaat, waar het in contact komt met de hete uitlaatgassen, waardoor het alsnog tot ontbranding komt, dus kaboom + steekvlam....
toch? toch?
rhaaaa, dit is zo cool om te merken dat ik 't snap...
Nee, gewoon een keiharde KABOOOOM vergezeld van een mooie steekvlam uit de uitlaat.
heee.... volgens snap ik waarom die dat dan deed.... bougie die niet vonkt, betekent dat bij de uitlaatslag van die cilinder het onverbrande benzine/luchtmengsel weer net zo hard naar buiten wordt gelaten, in de uitlaat, waar het in contact komt met de hete uitlaatgassen, waardoor het alsnog tot ontbranding komt, dus kaboom + steekvlam....
toch? toch?
rhaaaa, dit is zo cool om te merken dat ik 't snap...
*LabRat*
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
ja mooimagnamaniac schreef:Binnenkort moeten WIJ nog technisch advies gaan vragen aan Criticz als ze zo door gaat.
kan ze gelijk ff komen sleutelen hiero
Do not walk behind me, for I may not lead.
Do not walk ahead of me, for I may not follow.
Do not walk beside me for the path is narrow.
In fact just fuck off and leave me alone.
Do not walk ahead of me, for I may not follow.
Do not walk beside me for the path is narrow.
In fact just fuck off and leave me alone.
rhaaa, dit is zo UNCOOL als ik 't niet snap...
pompslag? *blader blader* inlaatslag...compressie...arbeid...uitlaat...
wat is dat dan, pompslag? bedoel je dat een vonk van een andere cilinder dan het onverbrande mengsel van die niet-werkende cilinder ontsteekt? aaarrrgh, nee, dat klopt ook niet, want bij welke vonk uit welke bougie dan ook zal de uitlaatklep altijd gesloten zijn, want die is nou eenmaal gesloten tijdens de arbeidsslag.
niet meer snap
pompslag? *blader blader* inlaatslag...compressie...arbeid...uitlaat...
wat is dat dan, pompslag? bedoel je dat een vonk van een andere cilinder dan het onverbrande mengsel van die niet-werkende cilinder ontsteekt? aaarrrgh, nee, dat klopt ook niet, want bij welke vonk uit welke bougie dan ook zal de uitlaatklep altijd gesloten zijn, want die is nou eenmaal gesloten tijdens de arbeidsslag.
niet meer snap
*LabRat*
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7192
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
jij niet snap?
bij veel multicilinder-motoren vonkt de bougie bij ELKE slag, dus zowel baan het eind van de compressieslag, als bij het einde van de uitlaatslag (wanneer de uitlaatklep dus nog een stukkie open staat), dit noemen ze een waisted spark.
Met dit systeem heb je niet voor elke cilinder een aparte bobine nodig, maar slechts 1 per 2 cilinders. omdat er normaal gen brandbaar mengsel meer in de buurt van de bougie is tijdens de uitlaatslag (en ook vanwege het ontbreken van de compressie, maar dat is weer diepere theorie) gebeurt er niets met deze vonk.
Maar als er nu een mengsel in het systeem zit door een slecht/niet werkende bougie, KAN dit in de juiste omstandigheden ontstoken worden, en dat geeft de genoemde knal en steekvlam.
Je kunt dit zelf ook reproduceren door tijdens het rijden de dodemansknop om te zetten, terwijl je je gas gewoon open houdt (GEEN koppeling inknijpen) en dan de dodemansknop weer terugzetten. KNAL, ontsteking in je uitlaat.
bij veel multicilinder-motoren vonkt de bougie bij ELKE slag, dus zowel baan het eind van de compressieslag, als bij het einde van de uitlaatslag (wanneer de uitlaatklep dus nog een stukkie open staat), dit noemen ze een waisted spark.
Met dit systeem heb je niet voor elke cilinder een aparte bobine nodig, maar slechts 1 per 2 cilinders. omdat er normaal gen brandbaar mengsel meer in de buurt van de bougie is tijdens de uitlaatslag (en ook vanwege het ontbreken van de compressie, maar dat is weer diepere theorie) gebeurt er niets met deze vonk.
Maar als er nu een mengsel in het systeem zit door een slecht/niet werkende bougie, KAN dit in de juiste omstandigheden ontstoken worden, en dat geeft de genoemde knal en steekvlam.
Je kunt dit zelf ook reproduceren door tijdens het rijden de dodemansknop om te zetten, terwijl je je gas gewoon open houdt (GEEN koppeling inknijpen) en dan de dodemansknop weer terugzetten. KNAL, ontsteking in je uitlaat.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
Sorrie...criticz schreef: rhaaa, dit is zo UNCOOL als ik 't niet snap...
pompslag? *blader blader* inlaatslag...compressie...arbeid...uitlaat...
wat is dat dan, pompslag? bedoel je dat een vonk van een andere cilinder dan het onverbrande mengsel van die niet-werkende cilinder ontsteekt? aaarrrgh, nee, dat klopt ook niet, want bij welke vonk uit welke bougie dan ook zal de uitlaatklep altijd gesloten zijn, want die is nou eenmaal gesloten tijdens de arbeidsslag.
niet meer snap
ik nog steeds nie snap...
ik weet dat er bij multicilinders (i.e. 4 of meer) een vonk is bij iedere slag omdat de cilinders elkaar afwisselen (euh... 1 3 4 2 toch?), maar wat ik dan niet snap, is dat de uitlaatkleppen van de WEL werkende cilinders toch dicht zijn op het moment van ontbranding? dus dan is er toch geen verbinding met de uitlaat?
...
oh, wacht even. je bedoelt niet de vonk van de andere cilinders? je bedoelt dat de bougie van één cilinder twee keer in het hele proces vonkt? en dat die ene vonk die niet vooraf gaat aan de arbeidsslag de waisted spark heet?
nu wel snap?
waarom heb je dan maar één bobine voor twee cilinders nodig?
ik weet dat er bij multicilinders (i.e. 4 of meer) een vonk is bij iedere slag omdat de cilinders elkaar afwisselen (euh... 1 3 4 2 toch?), maar wat ik dan niet snap, is dat de uitlaatkleppen van de WEL werkende cilinders toch dicht zijn op het moment van ontbranding? dus dan is er toch geen verbinding met de uitlaat?
...
oh, wacht even. je bedoelt niet de vonk van de andere cilinders? je bedoelt dat de bougie van één cilinder twee keer in het hele proces vonkt? en dat die ene vonk die niet vooraf gaat aan de arbeidsslag de waisted spark heet?
nu wel snap?
waarom heb je dan maar één bobine voor twee cilinders nodig?
compressie zorgt er toch voor dat het mengsel in temperatuur stijgt en dus ontvlambaar is? dus zonder compressie -> lagere temperatuur -> geen ontbranding?het ontbreken van de compressie, maar dat is weer diepere theorie
*LabRat*
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
die bobine kan je dan gewoon voor 2 cylinders gebruiken.. maakt toch geen moer uit of ie twee keer vonkt. Is gewoon goedkoper en praktischer voor de fabrikant.
Compressie heeft een aantal funkties maar de belangrijkste is natuurlijk dat daardoor het mengsel heftiger ontbrand. Dit komt deels door de temp.stijging van het samenpersen (voel maar eens onder aan een fietspomp nadat je je band heb opgepompt..warm/heet), maar vooral omdat alle molekulen dichterop elkaar zitten en daardoor minder overdrachtsenergie kwijt raken om sneller met elkaar te reageren. Daar komt heel veel warmte bij vrij waardoor het mengsel explosief uitzet en de zuiger door het carter naar buiten wil rammen. Is dus een arbeidsslag.
Verder dempt de compressie de opwaardse beweging van de zuiger. Bij hoge toerentallen wordt de drijfstang langer en zou de zuiger de kop/kleppen kunnen raken door de rek van de drijfstang. Er komen duizend(en) kilo's trekkracht op een drijfstang als de toerenteller op bijv. iets van 10000 tpm staat.. Het gewicht van een middenklasse auto..
Compressie heeft een aantal funkties maar de belangrijkste is natuurlijk dat daardoor het mengsel heftiger ontbrand. Dit komt deels door de temp.stijging van het samenpersen (voel maar eens onder aan een fietspomp nadat je je band heb opgepompt..warm/heet), maar vooral omdat alle molekulen dichterop elkaar zitten en daardoor minder overdrachtsenergie kwijt raken om sneller met elkaar te reageren. Daar komt heel veel warmte bij vrij waardoor het mengsel explosief uitzet en de zuiger door het carter naar buiten wil rammen. Is dus een arbeidsslag.
Verder dempt de compressie de opwaardse beweging van de zuiger. Bij hoge toerentallen wordt de drijfstang langer en zou de zuiger de kop/kleppen kunnen raken door de rek van de drijfstang. Er komen duizend(en) kilo's trekkracht op een drijfstang als de toerenteller op bijv. iets van 10000 tpm staat.. Het gewicht van een middenklasse auto..
Laatst gewijzigd door JPi op zo jun 17, 2007 6:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7192
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
De bobine vonkt idd 2 bougies tegelijk, van de 2 cilinders welke tegelijk op en neer bewegen. Slechts 1 van deze 2 cilinders is dan met de compressieslag bezig, de andere met de uitlaatslag, deze bougie vonkt wel, maar ontsteekt niets, omdat er geen brandbaar mengsel aanwezig is.criticz schreef:ik nog steeds nie snap...
ik weet dat er bij multicilinders (i.e. 4 of meer) een vonk is bij iedere slag omdat de cilinders elkaar afwisselen (euh... 1 3 4 2 toch?), maar wat ik dan niet snap, is dat de uitlaatkleppen van de WEL werkende cilinders toch dicht zijn op het moment van ontbranding? dus dan is er toch geen verbinding met de uitlaat?
...
oh, wacht even. je bedoelt niet de vonk van de andere cilinders? je bedoelt dat de bougie van één cilinder twee keer in het hele proces vonkt? en dat die ene vonk die niet vooraf gaat aan de arbeidsslag de waisted spark heet?
nu wel snap?
waarom heb je dan maar één bobine voor twee cilinders nodig?
compressie zorgt er toch voor dat het mengsel in temperatuur stijgt en dus ontvlambaar is? dus zonder compressie -> lagere temperatuur -> geen ontbranding?het ontbreken van de compressie, maar dat is weer diepere theorie
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)