ketting

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Anonymous

ketting

Bericht door Anonymous » zo jul 29, 2007 3:45 pm

:D a new bike in town :D Kawa 440 LTD 8)
hier heb ik een paar vragies over :shock:
ik zag dat de ketting wat slap stond en heb hem getracht te spannen :oops: maar toen ik dacht dat ik klaar was en het achterwiel ronddraaide merkte ik dat de ketting soms slap stond en soms sterk strak stond :cry: dit geeft volgens mij aan dat de ketting versleten is :evil: ik zag ook dat de tanden van de tandwielen nog goed rechtop stonden,betekent dit dus dat de tandwielen nog goed zijn? :roll:
En waar kan ik het beste een nieuwe ketting gaan halen,na enkele telefoontjes blijken die verrekte duur te zijn :twisted:

elvis
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 859
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 7:35 pm
Locatie: zwijndrecht

Bericht door elvis » zo jul 29, 2007 4:54 pm

en negen van de tien keer betekent een nieuwe ketting dus ook nieuwe tandwielen

dus je ben nog duurder uit

en voor dat geld kan je beter een nieuwe motor kopen das dan weer goedkoper


leuk he
Do not walk behind me, for I may not lead.
Do not walk ahead of me, for I may not follow.
Do not walk beside me for the path is narrow.
In fact just fuck off and leave me alone.

Anonymous

Bericht door Anonymous » zo jul 29, 2007 4:58 pm

:twisted: hier heb ik ook veel aan,Elvis :evil: duurder uit,nieuwe motor kopen voor dt geld,leuk he :?: :?:
is dat het enige wat er uit jouw brein opborrelt :? knap achterlijk :twisted:

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5079
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » zo jul 29, 2007 5:59 pm

Daar is niks achterlijks aan als je Elvis een beetje kent.

Met die filosofie rijdt hij al heel wat jaren op heel wat motoren.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Bericht door Goos » zo jul 29, 2007 7:01 pm

Teevee schreef:Daar is niks achterlijks aan als je Elvis een beetje kent.

Met die filosofie rijdt hij al heel wat jaren op heel wat motoren.
Daar sluit ik me bij aan Teevee! :wink:

Maar daar is PoetryDark niet mee geholpen.
Als je alleen een nieuwe ketting monteert dan slijttie veeel harder dan normaal omdat de tandwielen niet goed aansluiten op de ketting, ook al lijken de tandwielen op het eerste gezicht nog onaangetast. Je oude tandwielen slijten met een nieuwe ketting ook sneller... M.a.w. Ketting en tandwielen wel altijd tegelijkertijd vervangen!

Je kunt eens rondzoeken op internet, (http://www.motozoom.nl of http://www.louis.de) maar ik kom meestal redelijk voordelig weg bij de locale motorzaak. Kwestie van rondkijken en vergelijken.

Hoe dan ook blijft het een flinke investering...vooral in vergelijk met de aanschafprijs van de gemidelde ratbike.
(En straks ook een keer nieuwe bandjes d'r op is ook altijd een leuke... :roll: )
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5079
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » zo jul 29, 2007 8:38 pm

Informeer eens bij een sloper voor een ketting / tandwielsetje van een platgereden LTD.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » ma jul 30, 2007 5:37 am

Je komt bij slopers idd wel eens setjes tegen.
En de ketting goed smeren,met O-ring vriendelijk smeermiddel zoals kettingspray.Of lagervet oid.Doe ik al jaren.Verlengt de levensduur aanzienlijk.En dat scheelt weer in de knip.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

Anonymous

Bericht door Anonymous » ma jul 30, 2007 8:16 am

:( nou, de banden zijn goed,alles werkt aan de bike 8) het betreft alleen de ketting en tandwielen :cry: inderdaad zie ik dat de tanden niet meer geheel recht staan :oops: dit betekent dus vervanging van de complete zooi :evil: ik heb gekeken op het internet en daar zijn nogal verschillen in prijs te bespeuren :roll: de lokale motorzaak is veruit de duurste,alleen voor de ketting willen ze al 120 euro hebben :twisted: in webshops is het duidelijk goedkoper :idea: roukema of jamopa bieden ze aan tussen de 110 en 120 euro. :P ik heb een idee :D om de kosten te drukken verkoop ik mijn gloednieuwe GSM :? een Samsung D900 :lol: kan ik daarvan de kettingset aanschaffen :) als je iemand weet die een telefoon zoekt :shock: laat maar weten :o

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » ma jul 30, 2007 8:28 am

op ketting en tandwielen bezuinig ik nooit.Rijdt al 15000 km met de set die er nu op zit en heb maar een keer hoeven naspannen.Tsubaki o-ringen ketting,is duur maar dan heb je ook wat.
Nogmaals ,goed smeren is van levensbelang voor de levensduur van ketting en tandwielen.De Jawa's en MZ's die ik had hadden een dichte kettingkast en daar kon je dus erg lang doen met ketting en tandwielen.Ik denk er over om zoiets te maken op de CB.Of een automatisch smeersysteem zoals oa Dyrck dat heeft.
Het maakt niet uit of er een beetje vettigheid op de motor komt,als de achterband maar schoon blijft.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3365
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » ma jul 30, 2007 9:10 am

Om al die redenen wil ik dus een fiets met cardan,belt of gesloten kettingkast,mzzzzls,Rob.
Fuel is what I burn!

Gebruikersavatar
de vlieger
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1589
Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
Contacteer:

Bericht door de vlieger » ma jul 30, 2007 9:55 am

scottoiler smeersystemen werken perfect alleen die 110 euro :roll: :roll:
ik heb ook nooit bespaard op tandwielen en kettingen. die 50 euro die je nu max kunt uitsparen door een namaakset te kopen betaal je 150 keer terug als je na 10.000 km merkt dat je je geld aan een elastiek hebt gegeven ipv een deftig merk ketting.
AFAM en Renthal tandwielen werkten bij mij het beste en ik was zeer tevreden over Dyna Chain kettingen (waardeloos vindt ik Regina gold :evil: )
AfbeeldingAfbeelding
Een hoop Amigo's!!!

Anonymous

Bericht door Anonymous » ma jul 30, 2007 10:51 am

:D ik kwam het merk DID tegen, heeft overigens geen slechte naam,wat denken of weten jullie hiervan :?:

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5200
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » ma jul 30, 2007 12:22 pm

poetrydark schreef::D ik kwam het merk DID tegen, heeft overigens geen slechte naam,wat denken of weten jullie hiervan :?:
DID heb ik aan de Rooie en de Ouwe Blauwe en de HD hangen, doet ze (Rooie) 15.000 km mee, op de Ouwe Blauwe zelfs 20.000 (maar da's een 4-honderdje, minder pk's).
Voor kettingen geld: hoe goedkoper, hoe eerder ze versleten zijn.
Maar goed, breken doen die dingen vrijwel nooit, en zolang je tandjes hebt op de wieltjes, gewoon doorrijden (met beleid), en sparen tot je een nieuwe set kan kopen.
Bij de motorzaak komen er wel eens lieden aanrijden die vrijwel geen tanden meer op kleine aandrijfwieltje hebben, ketting zwabbert alle kanten op, maar breken, nee dus.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Bericht door Goos » ma jul 30, 2007 7:08 pm

poetrydark schreef:8) de kawa is in een uitzondelijke goede toestand :D hoef er eigenlijk niets meer aan te doen (technisch) alleen dus die (dure) ketting en tandwielen :twisted: kocht hem voor 350 euries over van een vrouw die tijdens het lessen met de motor is gevallen :oops: toen was haar zelfvertrouwen gelijk helemaal verdwenen :cry: :) net nieuwe voorvorkkeerringen,bougies,olie,filters etc. :lol: Banden zijn nog 70% zowel voor als achter :o moet ff gaan sparen voor die kettingset of die telefoon nog verkopen :shock: jammer van dat ding,maar die kettingset heb ik liever :x dat de ketting versleten is merk je tijdens het rijden niet echt veel van :) als je hem op de bok zet kun je goed volgen hoe de ketting zich gedraagt met het ronddraaien van het wiel :P
Heb je d'r ook door iemand anders naar laten kijken?
Ik weet niet hoe jouw verstandhouding met de locale motorzaak is, maar als ik bij mij in de buurt ff langsga dan krijg ik 't namelijk ook te horen als hij denkt dat ik d'r nog ff mee door kan rijden.

Ik kan me indenken dat als ze zoveel aan die ltd hebben opgeknapt, dat ze de ketting en tandwielen ook wel ff nagekeken hebben. Wie weet kun je d'r nog een hele periode mee vooruit! :wink:
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Anonymous

Bericht door Anonymous » di jul 31, 2007 7:08 am

:D ik heb er twee collega motorrijders met een technische achtergrond naar laten kijken :P die deden het volgende: de ketting aan de achterzijde van het tandwiel trekken en dan trek je hem behoorlijk uit zijn vertanding :oops: op de bok zetten en het wiel ronddraaien en dan zie je dat de ketting een zwaar punt heeft op een gegeven moment :evil: de tanden van het achterkettingwiel staan lichtelijk gebogen :twisted: hun conclusie was dat de ketting en tandwielen wel degelijk vervangen dienen te worden >:)

Gesloten