ketting
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Hebben ze waarschijnlijk gelijk in.Je kunt er denk ik nog ff mee doorrijden maar een zwaar punt duidt op langere stilstand en gebrek aan smering en de ketting zal op dat punt snel slijten.De ketting mag je maar een paar mm op kunnen tillen van het tandwiel dus deze zijn ook versleten.
Oftewel in mijn ogen hebben je bikecollega's helemaal gelijk.
Maar een ketting breekt niet snel.Hij zal wel met steeds meer geklapper over de tandwielen lopen wat niet goed is voor de as waaraan het voorste tandwiel zit.Kost je keerring en lager.
Dus vervangen die hap.
Gr Redman
Oftewel in mijn ogen hebben je bikecollega's helemaal gelijk.
Maar een ketting breekt niet snel.Hij zal wel met steeds meer geklapper over de tandwielen lopen wat niet goed is voor de as waaraan het voorste tandwiel zit.Kost je keerring en lager.
Dus vervangen die hap.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......
Nieuwe ketting met tandwielen besteld
wel duur,maar na een kilometer of drie rijden begon die ketting toch strak te staan dat onderhand het frame meeboog en kraken op een speciaal punt ondanks het vele vet gewoon erg nodig die nieuwe chain ben niet van plan om dat stuk beweegbaar ijzer in mijn rug te krijgen,ik vertrouw het niet achterwiel is er al uit en rem gedemonteerd om schoon te maken ik krijg de techniek langzamerhand onder de knie goed kijken hoe het zit voordat ik het losgooi voortandwiel kreeg ik niet direct los,en de ketting lag er al af ik trok met de ratel de motor door de eerste versnelling zo zat dat klere ding vast ketting opnieuw erop gelegd en mijn vrouw boven op de achterrem gezet en toen ging het wel wel, nog tips voor tijdens de montage overmorgen van het nieuwe spul
wel duur,maar na een kilometer of drie rijden begon die ketting toch strak te staan dat onderhand het frame meeboog en kraken op een speciaal punt ondanks het vele vet gewoon erg nodig die nieuwe chain ben niet van plan om dat stuk beweegbaar ijzer in mijn rug te krijgen,ik vertrouw het niet achterwiel is er al uit en rem gedemonteerd om schoon te maken ik krijg de techniek langzamerhand onder de knie goed kijken hoe het zit voordat ik het losgooi voortandwiel kreeg ik niet direct los,en de ketting lag er al af ik trok met de ratel de motor door de eerste versnelling zo zat dat klere ding vast ketting opnieuw erop gelegd en mijn vrouw boven op de achterrem gezet en toen ging het wel wel, nog tips voor tijdens de montage overmorgen van het nieuwe spul
Gewoon in omgekeerde volgorde.Dus eerst achtertandwiel op het achterwiel,voortandwiel plaatsen en losjes monteren,dan ketting aanbrengen en daarna vrouwlief op de achterrem en het voortandwiel aandraaien,en evt borging van de tandwielen niet vergeten.
Na aanspannen zo'n 50 km inrijden en dan nog een keer spannen omdat dan het overtollige vet uit de ketting is gegaan.Niet te strak.En even checken of schroeven en borgingen niet losgelopen zijn.Ik ben eens een voortandwiel verloren omdat ik daar niet naar gekeken had en da's vervelend als je een eind van huis bent.
Gr Redman
Na aanspannen zo'n 50 km inrijden en dan nog een keer spannen omdat dan het overtollige vet uit de ketting is gegaan.Niet te strak.En even checken of schroeven en borgingen niet losgelopen zijn.Ik ben eens een voortandwiel verloren omdat ik daar niet naar gekeken had en da's vervelend als je een eind van huis bent.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......
Werkwijze kettingvervangen:
1 verwijder vetvanger en draai stang achterrem los
2 draai bouten tandwiel achterwiel los (niet te los, gewoon dat ze niet meer vast zitten)
3 verwijder achterwiel, vervang tandwiel
4 plaats achterwiel en zet bouten tandwiel vast (met de oude ketting er nog omheen, kan je meer kracht zetten)
5 vervang tandwiel voor
6 knip/zaag/slijp/bijt oude ketting in tweeën
7 bind nieuwe ketting aan oude ketting en haal deze door (wel versnellingsbak in z'n vrij zetten)
8 maak nieuwe ketting op maat (achterwiel helemaal naar voren duwen)
9 ketting verbinden met meegleverde schalmpjes ect
10 ketting op spanning brengen, vastzetten en borgen
11 vergeet de stang van de achterem niet....en de vetvanger
1 verwijder vetvanger en draai stang achterrem los
2 draai bouten tandwiel achterwiel los (niet te los, gewoon dat ze niet meer vast zitten)
3 verwijder achterwiel, vervang tandwiel
4 plaats achterwiel en zet bouten tandwiel vast (met de oude ketting er nog omheen, kan je meer kracht zetten)
5 vervang tandwiel voor
6 knip/zaag/slijp/bijt oude ketting in tweeën
7 bind nieuwe ketting aan oude ketting en haal deze door (wel versnellingsbak in z'n vrij zetten)
8 maak nieuwe ketting op maat (achterwiel helemaal naar voren duwen)
9 ketting verbinden met meegleverde schalmpjes ect
10 ketting op spanning brengen, vastzetten en borgen
11 vergeet de stang van de achterem niet....en de vetvanger
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
wat je ook nog kunt proberen om alles un beetje kraakvrij terug te plaatsen is het volgende.poetrydark schreef: ik heb er twee collega motorrijders met een technische achtergrond naar laten kijken die deden het volgende: de ketting aan de achterzijde van het tandwiel trekken en dan trek je hem behoorlijk uit zijn vertanding op de bok zetten en het wiel ronddraaien en dan zie je dat de ketting een zwaar punt heeft op een gegeven moment de tanden van het achterkettingwiel staan lichtelijk gebogen hun conclusie was dat de ketting en tandwielen wel degelijk vervangen dienen te worden
moter op de bok,achterwiel los,kettingspanners ook los dan un dikke poetsdoek tussen ketting en tandwiel leggen en langzaam het wiel naar achter draaien zodat de doek klem komt tussen ketting en tandwiel daarna dus langzaam het achterwiel weer vastdraaien en dan pas de kettingspanners.succes
mzzl john
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer:
ik weet niet waar bigjohn die wijsheid vanaf haalt nog nooit van gehoord over die methode heb het voorgelegd aan collega bikers in de buurt die geven echter de voorkeur aan de stelling van de vlieger veiligheid eerst daarom heb ik dus de nieuwe ketting besteld maar dan nog steeds de vraag of de nieuwe ketting normaal al van vet is voorzien of dat ik na de montage zelf vet moet toevoegen
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7192
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
Een nieuwe ketting is reeds voorzien van vet (voornamelijk TUSSEN de rollen). Het kan natuurlijk nooit geen kwaad na montage de ketting van wat vet te voorzien.
Om de ketting goed te onderhouden moet je deze toch sowieso regelmatig invetten, dus de investering van kettinvet moet je toch al doen.
Doe jezelf wel een plezier, als de ketting wordt geleverd met zowel een sluitschakel met visje als met een klinkschakel, dan monteer deze met het visje en rijd rechtstreeks naar de 1e de beste motorboer om deze te laten vervangen door de klinkschakel.
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat de visjes los kunnen gaan. In het gunstigste geval kost je dat een gat in je carter, in een minder gunstig geval een gat in je been.
Om de ketting goed te onderhouden moet je deze toch sowieso regelmatig invetten, dus de investering van kettinvet moet je toch al doen.
Doe jezelf wel een plezier, als de ketting wordt geleverd met zowel een sluitschakel met visje als met een klinkschakel, dan monteer deze met het visje en rijd rechtstreeks naar de 1e de beste motorboer om deze te laten vervangen door de klinkschakel.
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat de visjes los kunnen gaan. In het gunstigste geval kost je dat een gat in je carter, in een minder gunstig geval een gat in je been.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
zolang de dichte kant van de sluitklip maar naar voren wijst als in naar het voortandwiel gaat.. Als er een steentje tegen aankomt schiet ie niet los.. andersom wel Klinken is altijd beter overigens..als het goed gebeurt tenminsteTeevee schreef:Ik heb bij het smeren van een ketting deze ook wel eens aangetroffen zónder visje en sluitplaatje.
Soort van rijdende tijdbom.
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
Bah gezeik met die klote kettingen. Met de SZR660 bleef ik maar stellen en smeren...net motor gepoetst(wwwwaaaaaattttttt ) wastie weer onder de vetspetters. Gebruikte van dat spuitbusvet wat ook een soort slierten maakt. Voor de MZ gebruik ik gewoon multipurpose vet...we hadden op de zaak Alvania van Shell in grote vaten..dus lekker veel proppen. Maar dan had je wel kettingtunnels natuurlijk. Was ook gelijk een goede controle, bij MZ wilden er nog wel eens de tussen busje breken.
Succes verder mzzzls,Rob.
Succes verder mzzzls,Rob.
Fuel is what I burn!