Koppeling BMW K75

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Teevee, Woody

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4930
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » zo nov 28, 2010 5:57 pm

De koppelingskabel zat doodleuk met een tie-wrap achtig bandje vast aan het frame, netjes onder de tank.
Als dat los is ,kun je de nieuwe kabel er zo intrekken.

Nu de tank en binnenkuip weer monteren.

Kom er net tussendoor achter dat mijn xenon kitje stuk is. :evil:
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4930
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » di feb 15, 2011 12:58 pm

Enne... hoe zit het met de gaskabel?
Kun je die er ook zo intrekken?

De mijne gaat zo stroef dat ik bij gas dichtdoen twee seconden moet wachten voor het blok reageert.
Olie druppelen helpt elke keer maar 24 uur dus zal er toch een keer een nieuwe kabel in moeten.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4713
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door voodoo » di feb 15, 2011 2:06 pm

Teevee schreef:Enne... hoe zit het met de gaskabel?
Kun je die er ook zo intrekken?
Vast wel als je het ty-wrapje er eerst afhaalt :lol:
Stop making sense

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4930
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » di feb 15, 2011 7:05 pm

voodoo schreef:
Teevee schreef:Enne... hoe zit het met de gaskabel?
Kun je die er ook zo intrekken?
Vast wel als je het ty-wrapje er eerst afhaalt :lol:
Daar zal het wel weer op neerkomen ja :roll:
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4930
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » wo jun 22, 2011 8:57 pm

Vandaag de K75 weer opgehaald na een koppeling transplantatie.
Je moet er toch aan geloven als de invoegstroken op de snelweg te kort aan het worden zijn om 120 te halen. :wink:
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4930
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » do mei 03, 2012 10:09 pm

Vandaag met de Sidewing naar het werk, nadat de koppelingskabel van de Beemer knapte.
Ach, beter thuis voor de deur dan afgelopen weekend in Crimmi.

Tweede kabel in 6000 km, kan geen toeval zijn.
De BMW boer wist me te vertellen dat dit inderdaad een bekend kwaaltje is. Als je hendel slijt, gaat hij kabels eten.

Het tonnetje aan het eind van de kabel zakt omlaag, uit de hendel, waardoor de kabel klem komt te zitten.

Hij had zelfs een oplossing, anders dan een nieuwe hendel kopen:

Afbeelding

Dus net de koppelingshendel verbouwd en toen ik toch in de schuur zat meteen maar begonnen met ombouwen naar zwevende remschijven aan de voorkant.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4930
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » wo okt 24, 2012 7:01 pm

Verder met het koppelingsverhaal.

Een paar weken terug merkte ik dat ik de koppeling wel erg vaak na moest stellen.
Bij stevig gas geven slipte hij een beetje door. Als ik dan de stelbout onder het blok een slagje losser zette werkte alles weer normaal. 2000 km verder, daar gaan we weer. De speling tussen de bout en de druksift is dan weer helemaal weg. Bout een slagje los, 2000 km rijden etc.
Het lijkt er op alsof mijn drukstift langzaam steeds langer wordt :?

Tegen de tijd dat dit verschijnsel begint te irriteren en je denkt de boel uit elkaar te gaan halen, is het ineens over.
Na een aantal keer de bout naar buiten te hebben gedraaid in de afgelopen weken, had ik vorige week ineens een enorme speling in de koppelingshendel. Blijkt dat ik de bout weer volledig naar zijn normale plaats terug kan draaien. Kennelijk zit mijn drukstift weer op de oude plek.
De koppeling bleef evenwel licht slippen.

Dat lichte slippen is sinds deze week ook ineens over. En niet ten goede >:) Als ik heel beheerst gas geef valt er nog mee te rijden, maar bij echt gas geven schiet de toerenteller omhoog, en verder niets...

Dan dus toch de boel maar uit elkaar halen.

@Voodoo: heb jij een centreerdoorn voor de K75?

Heeft iemand een voorwielklem te leen?
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4930
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » za okt 27, 2012 7:12 pm

Vandaag de BMW voor en achter van nieuw rubber voorzien.
En meteen maar begonnen met de kruipolie behandeling want over een week zullen er een aantal bouten los moeten.

Koppelingsplaat en drukgroep besteld.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4713
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door voodoo » zo okt 28, 2012 7:15 pm

Geen centreerdoorn hier, maar het kan ook zonder. Als ik weer een beetje uitgerust ben zal ik een omschrijving neertypen hier.
Stop making sense

Gebruikersavatar
voodoo
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 4713
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 8:38 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door voodoo » do nov 01, 2012 1:30 pm

Hermonteren zonder centreerdoorn:
- draai draadeinden in de gaten waar de versnellingsbak vastgeschroefd zit
- monteer de koppeling en centreer op het oog de gevoerde plaat; let op draai de koppeling niet te vast, de gevoerde plaat moet nog net kunnen bewegen.
- schuif de bak over de draadeinden en frommel net zolang totdat de as van de bak in de plaat zit.
- verwijder de bak dan weer heel voorzichtig, zodanig dat de plaat niet verschuift.
- draai de moeren van de koppeling nu goed vast
- schuif de bak weer over de draadeinden, zodat je zeker weet dat de as nog in de plaat gaat.
- verwissel één voor één de draadeinden voor de bakbouten.

En vergeet niet regelmatig te vloeken omdat het waarschijnlijk niet zo makkelijk gaat de eerste keer.

je kunt natuurlijk ook gewoon een doorn laten draaien door de plaatselijke smid. Tekening van de doorn staat op bmwk.nl
Stop making sense

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4930
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » vr nov 02, 2012 1:40 pm

De plaatselijke smit vraagt 70 euro voor dat ding.
Dat worden dus gewoon een paar draadeinden.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Redpigeon
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 2892
Lid geworden op: di sep 19, 2006 2:14 pm
Locatie: ergens langs de Rijn

Bericht door Redpigeon » vr nov 02, 2012 3:45 pm

ik gebruik voor de oude boxers een oude price as die ik van een ouwe bak geflext heb en dat werkt ook zeeeer goed :D

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4930
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » vr nov 09, 2012 5:36 pm

Zo. Middagje hard gewerkt. Alles wat uit de weg moet, is uit de weg. Morgen de bak er onderuit.

Alleen de demper zit nog in de weg.

Voodoo, moeten de uitlaatbochten los of is alleen de demper voldoende?
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7099
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » vr nov 09, 2012 5:56 pm

hoe laat was het eten nu klaar?
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4930
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » vr nov 09, 2012 6:09 pm

magna schreef:hoe laat was het eten nu klaar?
Afbeelding

Ik was gelukkig aan de late kant thuis.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Plaats reactie