Kuthonda

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Bericht door Goos » di jan 30, 2007 8:36 pm

poetrydark schreef:Ik wil jullie een afbeelding laten zien op deze pagina, hoe doe ik dat? :D
Kijk ff onder het hoofdstukje "Nieuws", eerste topic = "Afbeeldingen plaatsen"

Ge kunt ook hier klikken.
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Anonymous

Bericht door Anonymous » wo jan 31, 2007 5:00 pm

Afbeelding
Ook geleerd :D

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » wo jan 31, 2007 5:22 pm

Dat snappe die "Honda ridders" niet Elvis

Wat snappe die Honda Ridders niet?
Hoe je een oud barrel aan de gang krijgt?Of hoe je met liefde een motor mishandeld :D :D :D Denk maar aan mijn MZjes
Als volbloed Honda Ratbiker lukt me dat meestal wel hoor :D
En anders hebben we hier water zat om hem in te kieperen.
Gr Redman.
Laatst gewijzigd door redman op do feb 01, 2007 5:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Tsja, dat is mien ok wat.......

Anonymous

Bericht door Anonymous » wo jan 31, 2007 7:42 pm

Nou, ik moet nog veel leren,ik krijg mijn barrel niet aan het brullen. :oops:
Ik heb de accu inmiddels in de schuur gezet in een tas en warm verpakt zodat hij goed blijft :P
Ik heb begrepen van een collega dat ik de bekabeling ook kan doormeten met mijn multimeter,maar dan op de zgn. Ohm stand. Hij vertelde dat je dan kunt zien of kabels nog goed zijn :)
Dus de vraag is: Hoe doe je dat en wat moet je dan op de meter zien? :oops: Of kan ik beter blijven meten met de accu erin en dan kijken of er volt op allerlei kabels staat :?: :?: :?:
Ook vertelde hij dat ik de bougies eruit moet draaien om te kijken of ze wel vonken. :roll: Ja,is dat zo :?: En tot slot zei die grappenmaker dat als ik :cry:
ten eerste: Geen spanning meet op de zekeringskast.
ten tweede: Geen spanning meet op de bediening op het stuur.
ten derde: Geen spanning meet op de bobine :?: :?: :?:
te maken heb met een lekker electrisch probleem wat moeilijk is voor vakmensen en al helemaal voor zo'n ontechnisch wonderkind als ik ben :twisted: en hem dan beter kan verloten onder de leden van dit forum. Nou ja, opmonteren heet dat geloof ik :?
maar niettemin, onderstaand weer iets.

Afbeelding

Vleer
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 914
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:28 am

Bericht door Vleer » wo jan 31, 2007 9:53 pm

Even je lijstje af:
- accu aan de druppellader hangen (dan blijft ie pas echt goed)(misschien domme opmerking, maar heb je de accu wel doorgemeten, oftewel is hij niet dood? Moet in rust 12 tot 14 volt op staan)
- ohm = weerstand (zeg maar) meet je een paar ohm is het kabeltje goed, slaat de meter helemaal uit is de weerstand oneindig, ergo heb je een draadbreuk (wel eens met een multimeter gewerkt, of zegt je dat helemaal niets?)
- bougies draai je eruit, bougiekabel er weer op, tegen massa leggen (cilinder) (niet met je blote handen) en starten. Kijken of hij vonkt. Heeft overigens geen zin als de startmotor niets doet. Of ff aan de kickstarter raggen.
- die laatste 3 dingen is als; nu nog niet druk om maken

Denk logisch: begin bij de accu en volg waar de elektra naar toe gaatt. Zie het als een waterleiding waartussen componenten gebouwd zitten. Zo heb je verschillende leidingen voor verschillende functies ( bv. knippers, licht, startmotor etc.) Stagneert ergens de stroom, grote kans dat het component ervoor de boosdoener is. Om te voorkomen dat bij kortsluiting de boel affikt hebben ze een beveiliging ingebouwd, zekering genoemd. Alle elektrische circuits komen dus eerst door een zekering. Is de zekering kapot doet het circuit dat daaraan gekoppelt is niets meer. (Net als een stoppenkast in huis) Zekeringen eerst controleren dus. En zo verder. Wordt anders een beetje lang verhaal.
Een beetje elementaire kennis is wel handig, wel eens aan een boek gedacht? (algemene motorfietstechniek voor dummies of zoiets)

Afijn ik heb begrepen dat je zaterdag hulp krijgt, laat je alles uitleggen, kan je het de volgende keer zelf. Suc6! :D
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen.

redman
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:40 pm
Locatie: achterhoek

Bericht door redman » do feb 01, 2007 5:31 pm

Alle zaken die Vleer opnoemt heb ik ook al genoemd.Een goede opmerking van Elvis was de dodemansknop.Gebeurd zelfs bij nieuwe motoren dat deze problemen veroorzaken.Heb vorig jaar iemand met een fireblade weer op weg geholpen met een stukke schakelaar.Verbind hem door als je het niet vertrouwd of laat dat zaterdag doen.
En lees dit topic nog eens goed door dan hoeven wij niet steeds alles te herhalen en kun jij er ook je voordeel mee doen.Is niet boos bedoeld hoor.Maar scheelt typewerk.
En als het kreng echt niet wil kunnen we altijd nog ruilen of kom ik binnenkort langs om het ook eens te proberen.Ik heb in mijn 26 jarige motorverleden verschillende Honda fours gehad met bijbehorende problemen en meestal kreeg ik ze weer aan de praat.
Ik ben momenteel wel de FT aan het verbouwen maar geen extreme dingen.Sidemount achterlicht,klein zitje en een recht stuurtje.En als we evt ruilen hoef je dat al niet meer te doen :D
Ik wacht eea af.
Gr Redman.
Tsja, dat is mien ok wat.......

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7192
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » do feb 01, 2007 6:10 pm

@poetrydark: mail of PM ff je adres en ytel. nummer, dan weet ik ook waar ik zaterdag moet zijn :P
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Anonymous

Bericht door Anonymous » do feb 01, 2007 6:18 pm

:D Ik ben jullie veel dank verschuldigd voor alle tips en adviezen. Ik stel dat zeer op prijs dat jullie de moeite nemen om het uit te leggen en zeker op een begrijpelijke manier voor een leek. Ik lees jullie adviezen zeer goed en print ze ook uit om in en om de schuur aan de motor te werken.
:D :D :D A.s. zaterdag kan helaas niet doorgaan omdat ik vergeten was dat mijn petekind prins van een carnevalsvereniging is geworden en daar moet ik,zoals jullie ongetwijfeld zullen begrijpen,naar toe. :mrgreen:
Maar ongetwijfeld komt er een zaterdag dat ik een van jullie in Venlo mag begroeten om me terzijde te staan met alle perikelen. :-/
Verder heb ik besloten om even te stoppen met het vergaren van de spullen voor op de bike,ik vind het eerst prioriteit om de machine aan de praat te krijgen. :wink: Het zal je maar gebeuren dat je alles hebt gedaan aan de fiets en vervolgens de diagnose wordt gesteld dat de motor beter als donor gebruikt kan worden. :roll: Verder heb ik het razend druk met de Rabo-mobiel business en kan de komende dagen ook niets meer aan de motor doen. Ik kom laat thuis en dan is het inmiddels ook al donker :twisted:
Maar goed, het is pas januari en dus nog wel even tijd.
:lol: Inmiddels is de motor verzekerd en dat kost het geweldige bedrag van 3,33 euro per maand. Ik ben dus verzekerd voor een pakje sigaretten per maand :)

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » do feb 01, 2007 6:20 pm

poetrydark schreef:En tot slot zei die grappenmaker dat als ik
ten eerste: Geen spanning meet op de zekeringskast.
ten tweede: Geen spanning meet op de bediening op het stuur.
ten derde: Geen spanning meet op de bobine.
te maken heb met een lekker electrisch probleem wat moeilijk is voor vakmensen en al helemaal voor zo'n ontechnisch wonderkind als ik ben en hem dan beter kan verloten onder de leden van dit forum. Nou ja, opmonteren heet dat geloof ik
Da's niet zo zeer moeilijk voor vakmensen... je wil het niet door een dealer laten doen omdat dit iets is wat in een vervelend geval gewoon uren kost. En dat wil je niet tegen € 40 per uur op laten lossen.

Toen ik mijn CB750 kocht klopte daar elektrisch ook helemaal niks van. Dat heeft me toen op het gemakje twee weekenden gekost om dat op te knappen. Toch zo'n 20 uur in gestoken en da's bij een dealer wel € 800,-.

Het is, zeker met deze wat oudere fietsen niet echt moeilijk. Als je het principe begrijpt waarom een lamp aangaat als je een schakelaar omzet kom je best een eind.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Anonymous

Bericht door Anonymous » do feb 01, 2007 6:24 pm

Hoi Vleer,
op de accu meet ik iets meer als 12 volt,dus dat zal goed zitten.
thanks. :D

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » do feb 01, 2007 6:27 pm

En dit is alles wat je écht aan elektriek nodig hebt:

Afbeelding
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7192
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » do feb 01, 2007 6:40 pm

Geen probleem dat je Zaterdag niet kunt. Ik verveel me echt niet :D Dan heb ik mooi tijd om de remmen van de rat na te kijken, ze blijven wat hamngen als de motor een tijdje stilgestaan heeft. Waarschijnlijk kwestie van zuigertjes en seals schoonmaken en verse vloeistof er in.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Anonymous

Bericht door Anonymous » do feb 01, 2007 6:58 pm

:) Yes, precies wat ik nodig hebb, thanks Teevee. :D :D :D

Anonymous

Bericht door Anonymous » do feb 01, 2007 7:40 pm

Tsjonge tsjonge,was het maar vast juni,sleutelde de hele nacht door. :D
Afbeelding

Anonymous

Bericht door Anonymous » do feb 01, 2007 7:42 pm

:twisted: Kut, vloog me die sleutel uit mijn jatten en recht tegen m'n kop,lulhannes,onhandige lapzwans.
Afbeelding

Plaats reactie