Laat maar komen!Papa Bear schreef: Met zijspanvragen zal ik binnenkort dit forum vervuilen
Sleipnir
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Primavoodoo schreef:Laat maar komen!Papa Bear schreef: Met zijspanvragen zal ik binnenkort dit forum vervuilen
Wat ik wil; aan deze motor (in basis een cb500s, zo'n lesmotor) een bagageplatform bouwen. Groot genoeg om kampeershit en twee kratten bier mee te nemen.
Omdat ik nul ervaring heb met zoiets, ben ik een soort wandelend vraagteken. Zal ik gewoon eens wat vragen afvuren?
- Van wat voor materiaal maak ik het platform? Kan ik daar gewoon kokerprofiel voor pakken? Moet ik nog rekening houden met wanddiktes ofzo?
- Hoe maak ik de ophanging van het zijspanwiel? Ik zie opties voorbijkomen met ophangingen van sloopauto's, zelfgebouwde constructies en weet ik veel wat. Wat is het simpelst en door mij uitvoerbaar? Is een torsie-as van bijvoorbeeld een aanhanger niet goed genoeg?
- Waarom bouwt iedereen die zelf een span bouwt een andere voorwielophanging? Zijspancombinatiefabrieken als Ural/Dnepr doen dat toch ook niet? Hoe noodzakelijk is het?
- Om de boel uit te lijnen zijn er volgens mij grofweg twee opties; een vaste verbinding tussen motor en span met een verstelbaar zijspanwiel, of een volledig verstelbaar span (schoorstangen, en verstelbare onderste steunen). Wat ga ik kiezen en waarom?
Nou, laten we eerst dit maar eens tackelen, dan begin ik vol jeugdige overmoed dat ding te bouwen
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: zo jun 15, 2008 12:51 pm
- Locatie: Belguim Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
zou dit een keer in een andere topic gooien bij de driewielers.Papa Bear schreef:Primavoodoo schreef:Laat maar komen!Papa Bear schreef: Met zijspanvragen zal ik binnenkort dit forum vervuilen
Wat ik wil; aan deze motor (in basis een cb500s, zo'n lesmotor) een bagageplatform bouwen. Groot genoeg om kampeershit en twee kratten bier mee te nemen.
Omdat ik nul ervaring heb met zoiets, ben ik een soort wandelend vraagteken. Zal ik gewoon eens wat vragen afvuren?
- Van wat voor materiaal maak ik het platform? Kan ik daar gewoon kokerprofiel voor pakken? Moet ik nog rekening houden met wanddiktes ofzo?
- Hoe maak ik de ophanging van het zijspanwiel? Ik zie opties voorbijkomen met ophangingen van sloopauto's, zelfgebouwde constructies en weet ik veel wat. Wat is het simpelst en door mij uitvoerbaar? Is een torsie-as van bijvoorbeeld een aanhanger niet goed genoeg?
- Waarom bouwt iedereen die zelf een span bouwt een andere voorwielophanging? Zijspancombinatiefabrieken als Ural/Dnepr doen dat toch ook niet? Hoe noodzakelijk is het?
- Om de boel uit te lijnen zijn er volgens mij grofweg twee opties; een vaste verbinding tussen motor en span met een verstelbaar zijspanwiel, of een volledig verstelbaar span (schoorstangen, en verstelbare onderste steunen). Wat ga ik kiezen en waarom?
Nou, laten we eerst dit maar eens tackelen, dan begin ik vol jeugdige overmoed dat ding te bouwen
Petaat heeft hier al heel wat ervaring in dus een pb naar hem kan ook al wat opheldering geven.
Want deze zit blijkbaar niet zoveel hier meer op het forum
Think Pink
Nieuw topic in "driewielers" is wel een goed idee.
Als je geen haast hebt, dan zullen je vragen hier ook wel beantwoord worden.
1. kokerprofiel kan prima, afmeting/wanddikte zal ik eens kijken waar mijn dinges van gemaakt is. Overigens is het makkelijker om een bestaand onderstel (velorex is sterk genoeg voor aan cb500) te gebruiken, dan hoef je niet meer na te denken over vraag 2
3. andere voorwielophanging is om de naloop te verkorten, hierdoor stuurt het geheel een stuk lichter. Is niet nodig om te leren zijspan rijden. Als je het leuk blijkt te vinden kun je altijd nog ombouwen.
4. Als je voor een bestaand onderstel kiest kom je waarschijnlijk op een volledig verstelbaar zijspan uit. Heeft bij een eerste span sowieso mijn voorkeur, je kunt dan wat makkelijker experimenteren met voorloop, vlucht en toespoor (met wat, hoor ik je vragen).
Ik zal nog wat vuistregels verzamelen en posten.
Als je geen haast hebt, dan zullen je vragen hier ook wel beantwoord worden.
1. kokerprofiel kan prima, afmeting/wanddikte zal ik eens kijken waar mijn dinges van gemaakt is. Overigens is het makkelijker om een bestaand onderstel (velorex is sterk genoeg voor aan cb500) te gebruiken, dan hoef je niet meer na te denken over vraag 2
3. andere voorwielophanging is om de naloop te verkorten, hierdoor stuurt het geheel een stuk lichter. Is niet nodig om te leren zijspan rijden. Als je het leuk blijkt te vinden kun je altijd nog ombouwen.
4. Als je voor een bestaand onderstel kiest kom je waarschijnlijk op een volledig verstelbaar zijspan uit. Heeft bij een eerste span sowieso mijn voorkeur, je kunt dan wat makkelijker experimenteren met voorloop, vlucht en toespoor (met wat, hoor ik je vragen).
Ik zal nog wat vuistregels verzamelen en posten.
Stop making sense
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer:
Wat is een crossframe? Bedoel je een frame zoals dat bij zijspancross wordt gebruikt?de vlieger schreef:voor een bagage zijspan kan je ook een crossframe nemen om eraan te hangen (zoals ik heb)
ofwel een freempje bouwen uit 4-kante ijzers...
of gewoon een velorex ertegen vijzen en klaar!!! das veruit het simpelste!!
Eigenlijk wil ik het liefst zelf wat bouwen. Misschien niet de simpelste oplossing, maar wel de leukste. Dus ik denk dat ik dat ga proberen.
Heb het 'handboek voor de zijspanrijder' in huis gehaald, met veel info, en verder hoop ik op jullie ervaring mee te liften.
Dank voor de input alvast, wordt zeker vervolgd.
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer:
Thnx man.de vlieger schreef:veel plezier!!! als je het nie meer ziet zitten mail maar, heb hier nog ergens een boek: hoe bouw ik een zijspan...
Ik ben dit weekend nog wel lekker verder aan het kloten geweest.
De uitlaat irriteerde me en zat nogal in de weg. Verplaatsen dus dat ding!
Toen ik stukje ging proefrijden bleek er een nieuw, zorgwekkend, geluid te zijn. Beetje alsof er iets flink aanliep...
Motor opgebokt en getest, niks natuurlijk. Verder rijden, weer dat geluid
Nogmaals op de bok gezet, alles wat kan draaien gecontroleerd... niks te vinden. Verder rijden; weer bizar geschraap...
Enfin, het duurde even voordat het muntje viel, maar het bleek dat de middenbok sinds ik de originele uitlaat geamputeerd had verder inklapte en de ketting raakte. Dat vind je dus nooit als ie op z'n bok staat he
Opgelost door wat oud gereedschap op te offeren
Raincap (zo'n klepje op de uitlaat zoals vrachtwagens en trekkers dat wel 's hebben) is onderweg, dus dan kan ik de uitlaat afmaken.
www.mopedreifen.de
Echte noppenbanden rijden trouwens niet fijn, zeker niet als de weg nat is. Een all-road band (zoals de Heidenau K60) rijdt over het algemeen redelijk goed.
Echte noppenbanden rijden trouwens niet fijn, zeker niet als de weg nat is. Een all-road band (zoals de Heidenau K60) rijdt over het algemeen redelijk goed.
Stop making sense
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer:
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer: