Aanhanger voor Intruder bouwen

Tips, vragen, problemen etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door Goos » ma mei 24, 2021 11:22 am

Hey hallo....

Het plan: Een aanhangertje voor achter m'n Intruder 1400. :roll:

De situatie: Bestaande motoraanhangers zijn duur en meestal veel te mooi. (= lelijk)

De hersenspinsels: Kleine (auto-)bagagewagen kopen en daar zelf een variant van maken die geschikt is voor achter de motor + zelf een trekhaakbeugel fabriceren.


Zelf denk ik in de richting van:
  • Totale breedte maximaal 100 cm, maar liever zelfs 90 cm (= net zo breed als m'n motor zelf.)
  • Lengte maximaal 2.5 meter vanaf achteras motor als ik me niet vergis.
  • Een torsieas (Is dat gemakkelijk te versmallen? Met bladvering komt alles zo hoog op z'n poten.)
  • Ongeremd (of toch wel geremd? Oplooprem die meeremt lijkt me handig, maar ik wil niet dat de aanhanger zich als een anker in het asfalt vastzet zodra ik wat afrem.)
  • Geschikt tot een toelaatbaar gewicht van 300 kg o.i.d.? (hoe zwaarder ... hoe stugger de vering neem ik aan?)
  • Grote wielen zien er tof uit en lijkt me minder 'springerig' dan kleien wieltjes, maar zitten daar nog nadelen aan behalve dat de as en dus de gehele aanhanger hoger wordt.
  • Vaste /niet draaibare dissel (zo schuin ging ik toch al niet door de bocht , vooral niet als er ook nog een aanhanger aan hangt.)
  • Trekhaakbeugel wil ik gaan vastzetten aan de passagiersvoetsteunbesvestiging en het frame boven m'n achterspatbord. Haak het liefst zo laag mogelijk.
  • Opbouw van hout/metaal/kunststof, bestaand of zelfgemaakt...ach, dat zien we tegen die tijd nog wel, eerst de techniek.

Alle advies is welkom! :D
Mogelijk bruikbare onderdelen ook! ;D
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door magna » ma mei 24, 2021 12:40 pm

Goos schreef: ma mei 24, 2021 11:22 am Hey hallo....

Het plan: Een aanhangertje voor achter m'n Intruder 1400. :roll:

De situatie: Bestaande motoraanhangers zijn duur en meestal veel te mooi. (= lelijk)
Tja, ik heb er diverse gebouwd dus heb wel enige ervaring, ik zal m'n opmerkingen bij je punten geven.
De hersenspinsels: Kleine (auto-)bagagewagen kopen en daar zelf een variant van maken die geschikt is voor achter de motor + zelf een trekhaakbeugel fabriceren.


Zelf denk ik in de richting van:
  • Totale breedte maximaal 100 cm, maar liever zelfs 90 cm (= net zo breed als m'n motor zelf.)
  • Lengte maximaal 2.5 meter vanaf achteras motor als ik me niet vergis.
100 en 250 zijn idd de wettelijke maxima (al geloof ik dat de maximale breedte inmiddels breder is, maar je wil 'm idd toch niet breder als je motor)
  • Een torsieas (Is dat gemakkelijk te versmallen? Met bladvering komt alles zo hoog op z'n poten.)
Met een torsieas heb ik nog niet gewerkt, simpel omdat de donoren die ik goedkoop vond bladveren hadden. De bouwhoogte wordt dan idd hoger, maar ik vond dat geen probleem en ik heb iig nooit stabiliteitsproblemen gehad. Een torsieas is ook vrij gemakkelijk te versmallen, het rubberen torsiedeel van de as is slechts ca. 20cm lang. Bij het bouwen is het belangrijkste om de as vrijwel perfect 90 graden op de dissel te hebben, anders gaat de aanhanger zwalken, omdat ie steeds "bij wil sturen"
  • Ongeremd (of toch wel geremd? Oplooprem die meeremt lijkt me handig, maar ik wil niet dat de aanhanger zich als een anker in het asfalt vastzet zodra ik wat afrem.)
Ik heb nog nooit met oplooprem gewerkt en gezien het veel lagere gewicht van een motoraanhanger tegenover een geremde auto-aanhanger denk ik ook niet dat het nodig is.
  • Geschikt tot een toelaatbaar gewicht van 300 kg o.i.d.? (hoe zwaarder ... hoe stugger de vering neem ik aan?)
Ik weet niet of het wettelijk zo is, maar het is niet verstandig om het totaalgewicht van de aanhanger met lading (veel) meer dan de helft van het gewicht van de motor te hebben. Zo heb ik begrepen. De vering niet te zwaar uitkiezen, dan wordt het idd springerig, te zacht wordt het een dweil. Maar risico op dat laatste is niet zo groot, door het lage eigengewicht
  • Grote wielen zien er tof uit en lijkt me minder 'springerig' dan kleien wieltjes, maar zitten daar nog nadelen aan behalve dat de as en dus de gehele aanhanger hoger wordt.
Ik heb met 8" wielen de beste ervaringen, mooie balans tussen niet te groot (ruimte) en niet te klein
  • Vaste /niet draaibare dissel (zo schuin ging ik toch al niet door de bocht , vooral niet als er ook nog een aanhanger aan hangt.)
Op m'n laatste aanhanger na (en die van muis, want dat is een eenwieler) alleen maar gereden zonder draaibare dissel en nog nooit problemen ondervonden.
  • Trekhaakbeugel wil ik gaan vastzetten aan de passagiersvoetsteunbesvestiging en het frame boven m'n achterspatbord. Haak het liefst zo laag mogelijk.
meest gebruikte bevestigingspunten zijn idd passagiersvoetsteunen en (in de buurt van) de bovenste bevestiging van de schokbrekers. Hou met de hooogte van je trekhaak wel rekening met bodemvrijheid, ook van de dissel ivm stoepranden en verkeersdrempels, 20cm onderkant trekhaak is wel het minimum
  • Opbouw van hout/metaal/kunststof, bestaand of zelfgemaakt...ach, dat zien we tegen die tijd nog wel, eerst de techniek.
wat opbouw betreft, leef je uit en denk aan waterdichtheid, op snelheid en vlak achter je achterwiel wil water zich overal tussendoor persen
Alle advies is welkom! :D
Mogelijk bruikbare onderdelen ook! ;D
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door Teevee » ma mei 24, 2021 4:42 pm

Wettelijk maximaal gewicht (aanhanger plus inhoud) = helft van trekkend voertuig.
Wat dat betreft kom ik met mijn 500 kg zware zijspan nog best een eind ;D

Ik heb een aanhanger op basis van een versmalde torsieas.
De rubbers voor de torsieas zitten maar zo'n 20-30cm diep. Daartussen zit gewoon een leeg stuk buis. Stuk tussenuit gezaagd en weer aan elkaar gelast.
Je hebt ook losse as-einden:
Afbeelding
Als je nog geen basis hebt, is dat wel handig. Scheelt laswerk.
Ik heb er 10 inch wielen op liggen, dat was toevallig zo en dat is ook de zelfde maat als mijn zijspanwiel, dus dat heb ik zo gelaten.

Wat betreft afmetingen is de bak 60cm breed, de banden 1 meter. Lengte exact 2,5m vanaf achteras zijspan.
Bij mij zitten de wielen vrij ver achteraan, dat is ongunstig voor je kogeldruk (= hoog) waardoor je de motor aan de achterkant omlaag drukt zodat je voorwiel in theorie gaat zweven, maar in combinatie met 500 kg zijspan is dat niet zo'n punt.

Afbeelding
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door Teevee » ma mei 24, 2021 4:59 pm

Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door Goos » ma mei 24, 2021 10:52 pm

Dankjewel voor het delen van jullie ervaringen! Dat helpt! 8)

Ik heb er geen haast mee, dus ik ga eens op m'n gemak kijken wat er zoal te koop is.
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door Goos » ma mei 24, 2021 11:00 pm

Teevee schreef: ma mei 24, 2021 4:59 pm https://link.marktplaats.nl/m1706387754

Afbeelding
Die is om te beginnen niet duur en vrij smal.
Al verwacht toch dat ie inclusief wielen over de meter heen zal gaan.
En...het ding is geremd. (Die rem kan ik natuurlijk ook gewoon niet aansluiten en/of de remblokken verwijderen, toch?)

Ik moet er dan natuurlijk nog wielen, dissel en diverse balken bij kopen om er een compleet onderstel van te maken. Dat maakt 'm natuurlijk weer een stuk duurder.
Ik kom ook wel aanhangers of onderstellen tegen die voor minder dan €100,- aangeboden worden. Misschien is dat een betere/goedkopere optie omdat ik dan het bestaande framewerk kan hergebruiken.
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door Goos » ma mei 24, 2021 11:02 pm

Zoiets bijvoorbeeld;
Bagagewagen
€ 75,00
https://link.marktplaats.nl/m1708969803 ... ialbuttons
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door magna » di mei 25, 2021 8:46 am

Nadeel van die losse torsie-as is dat je er ook PASSENDE wielen bij moet zoeken, dwz dat het asgat van de wielen wel overeen moet komen met het naafcentrum, of hoe dat uitstekende deel ook heet.
Die 2e is een prima optie, als de banden nog goed genoeg zijn ben je voor dat bedrag zo ongeveer klaar(aan kosten voor de aanhanger zelf, nog wel werk voor het op maat/smaak maken). De bak heeft al mooi een stalen frame, waardoor het op een stevige manier te verkleinen is.
ik schat dat deze net wat breder is als een meter, 10"wielen heeft en torsievering als ik de hoogte bekijk. Eigenlijk ideale basis, zeker voor dat geld
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5201
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door Woody » di mei 25, 2021 1:35 pm

De losse as-einden kan je hier bestellen.
UIteraard hebben ze ook velgen +banden.
Ongeremd, zonder vering kom je dan op € 175,80. En dan moet je nog gaan bouwen.... :roll:
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door Teevee » di mei 25, 2021 7:42 pm

Goos schreef: ma mei 24, 2021 11:02 pm Zoiets bijvoorbeeld;
Bagagewagen
€ 75,00
https://link.marktplaats.nl/m1708969803 ... ialbuttons
Da's inderdaad wel een leuke basis.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door Goos » do mei 27, 2021 8:37 am

Teevee schreef: di mei 25, 2021 7:42 pm
Da's inderdaad wel een leuke basis.
En inmiddels al verkocht. :|
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door magna » do mei 27, 2021 9:12 am

te lang getwijfeld ;)
Voor die prijs vind ik het niet gek dattie al weg is
FB marketplace kun je tegenwoordig ook best veel spul op vinden.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door magna » do mei 27, 2021 9:36 am

Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door Goos » zo aug 15, 2021 6:48 pm

PSX_20210815_194438.jpg
PSX_20210815_194438.jpg (127.31 KiB) 5478 keer bekeken
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Re: Aanhanger voor Intruder bouwen

Bericht door Goos » zo aug 15, 2021 6:48 pm

PSX_20210815_194418.jpg
PSX_20210815_194418.jpg (109.95 KiB) 5477 keer bekeken
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Plaats reactie